Cardio-Cutler style


Christian B
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en artikel hvor Cutler og Phil Heath træner sammen fra flex for tre måneder siden, er jeg begyndt på en ny form for konditionstræning!

Cutler beskriver hvordan han kun holder 45 sek pause mellem hver sæt, og hvordan det får hans puls til at brænde totalt aw! Endvidere siger han at hans stofskifte får et kæmpe spark så han ligger og sveder hele natten!

Mit normale program har jeg slet ikke kondi til at køre på den måde, men hvad mener i om at gøre følgende som alternativ til spinningcyklen, som jeg er ret træt af, og får ondt i røven af:

Et sæt består af: 10 stifflegged dødløft-10 squat-10 sl dødløft-10 squat, altså ud i et som superset. Dødløftene kommer kun ned ca en cm over jorden (så er det ikke dødløft i know)

30 sek pause mellem sæt, 6 sæt!

Det er selvfølgelig med meget lav vægt, da hypertrofi ikke er formålet.. Har gjort det 3 aftener nu, og hver gang gisper jeg efter vejret med blodsmag i munden når jeg er færdig..

Hvad syns i om det? Syns det er noget federe end traditionel cardio som tager 100 år! Og hvad med det det med stofskifteboostet han snakker om, er der noget om det? Ville ikke være dårligt at ku kombinere kondi med noget efterhånden ret tiltrængt cut...

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Inspireret af en artikel hvor Cutler og Phil Heath træner sammen fra flex for tre måneder siden, er jeg begyndt på en ny form for konditionstræning!

Cutler beskriver hvordan han kun holder 45 sek pause mellem hver sæt, og hvordan det får hans puls til at brænde totalt aw! Endvidere siger han at hans stofskifte får et kæmpe spark så han ligger og sveder hele natten!

Mit normale program har jeg slet ikke kondi til at køre på den måde, men hvad mener i om at gøre følgende som alternativ til spinningcyklen, som jeg er ret træt af, og får ondt i røven af:

Et sæt består af: 10 stifflegged dødløft-10 squat-10 sl dødløft-10 squat, altså ud i et som superset. Dødløftene kommer kun ned ca en cm over jorden (så er det ikke dødløft i know)

30 sek pause mellem sæt, 6 sæt!

Det er selvfølgelig med meget lav vægt, da hypertrofi ikke er formålet.. Har gjort det 3 aftener nu, og hver gang gisper jeg efter vejret med blodsmag i munden når jeg er færdig..

Hvad syns i om det? Syns det er noget federe end traditionel cardio som tager 100 år! Og hvad med det det med stofskifteboostet han snakker om, er der noget om det? Ville ikke være dårligt at ku kombinere kondi med noget efterhånden ret tiltrængt cut...

Er det ikke bare en BB udgave af høj-intensiv cardio ?

Jeg tror da det kan være udemærket træning, og det er da ihvertfald anderledes end traditionelle former for cardio, hvilket kan være motiverende.

Men, hvis du er ude efter blodsmag i munden, så kan du også opnå det med spinning eller løb.

Hvad angår stofskifte, så er det velkendt at HIT øger forbrændingen, mon ikke det er det han tænker på ? Dette vil også kunne opnås med andre former for cardio.

Men, hvis målet er afveksling så lyder det da som et fint alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare en BB udgave af høj-intensiv cardio ?

Jeg tror da det kan være udemærket træning, og det er da ihvertfald anderledes end traditionelle former for cardio, hvilket kan være motiverende.

Men, hvis du er ude efter blodsmag i munden, så kan du også opnå det med spinning eller løb.

Hvad angår stofskifte, så er det velkendt at HIT øger forbrændingen, mon ikke det er det han tænker på ? Dette vil også kunne opnås med andre former for cardio.

Men, hvis målet er afveksling så lyder det da som et fint alternativ.

Jeg syns bare denne måde får aktiveret hele kroppens muskler, meget mere end fx spinningcyklen, så jeg hurtigere løber tør for luft.. Men er et så kort tidsmæssigt program nok HIT træning til at stofskiftet blir boostet af det, sku måske spørge Runners High he he :tongue:

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Hvis Cutlers puls er ved at brænde af og han stor sveder hele natten - tror jeg han gør det af andre årsager, som de fleste nok kan regne ud. Den mand forbrænder vel cika det samme i hvile som vi andre gør med max gas på spinning cyklen. Og hans hvile puls er vel tæt på folks normale middelpuls

Alt andet lige vil du får mere ud af en løbe tur på fuld gas :wink: Iøvrigt tror jeg du øger skades risikoen ved at køre på den måde, da du temmeligt sikkert vil miste fokus og koncentration i løbet af træningen :wink:

Edited by Mr. Bond
Link to comment
Share on other sites

Hvis Cutlers puls er ved at brænde af og han stor sveder hele natten - tror jeg han gør det af andre årsager, som de fleste nok kan regne ud. Den mand forbrænder vel cika det samme i hvile som vi andre gør med max gas på spinning cyklen. Og hans hvile pulse er vel tæt på folks normale middelpuls

Alt andet lige vil du får mere ud af en løbe tur på fuld gas :wink: Iøvrigt tror jeg du øger skades risikoen ved at køre på den måde, da du temmeligt sikkert vil miste fokus og koncentration :wink:

Ha ha, det har du nok ret i :wink:

Med hensyn til skader tror jeg nu nok jeg har styr på det, er rimeligt fokuseret og det er kun 30 kg jeg smider rundt med indtil videre! Derudover syns jeg bare at den form for BB-HIT gver en federe følelse i kroppen end en sur aftenløbetur i slud og sjap

Link to comment
Share on other sites

Hej Christian,

Dit nyt træningsprogram lyder ret meget som en gammel kender - norsk sekvenstræning, hvor man kombinerer styrketræning med cardio ved at fjerne pauserne og skære ned på modstanden (kort fortalt). Det er efter min mening en god måde at træne på, hvis man ellers har styr på teknikken (hvilket det lyder til at du har). Og det kan være sygt hårdt og effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Christian,

Dit nyt træningsprogram lyder ret meget som en gammel kender - norsk sekvenstræning, hvor man kombinerer styrketræning med cardio ved at fjerne pauserne og skære ned på modstanden (kort fortalt). Det er efter min mening en god måde at træne på, hvis man ellers har styr på teknikken (hvilket det lyder til at du har). Og det kan være sygt hårdt og effektivt.

Norsk sekvenstræning, cool! Det skal jeg helt sikkert læse noget mere om! Er blevet lidt bidt af idéen omkring, på trods af min elendige kondi :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Norsk sekvenstræning.....måske :dry:

Jeg syntes det du skriver om minder mest af alt om god gammeldags cirkeltræning.

Jeg kan stadig mindes blodsmagen i munden og se tunnelsynet for mig.

Ja det er det nok, men fuck det er fedt :devil::devil: I går aftes kørte jeg 15 sl dødløft-15 mili-15squat x2 som et sæt 6 sæt, 30 sek pause mellem sæt kun 15 kg på stangen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share