Præcis måling af fedtprocent


ZooLander
 Share

Recommended Posts

Hvor i Århus kan man få målt de helt præcise tal for fedtprocent og muskelmasse?

Jeg ved der er mulighed for det i fitness.dk, men jeg tvivler på deres vægt er særlig præcis!?

Tror generelt at impedansmålere er ret usikre (dem som fitnessdk mm. benytter), så ville umiddelbart sværge til en fedttang?

Link to comment
Share on other sites

Hvor i Århus kan man få målt de helt præcise tal for fedtprocent og muskelmasse?

Jeg ved der er mulighed for det i fitness.dk, men jeg tvivler på deres vægt er særlig præcis!?

Ligeså interessant som hvor man kan få målt en PRÆCIS fedtprocent er, hvad skal du bruge denne værdi til?

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Ligeså interessant som hvor man kan få målt en PRÆCIS fedtprocent er, hvad skal du bruge denne værdi til?

En ven og jeg har vædet om hvem der kan tage mest muskelmasse på i løbet af marts og april. Så vi skal bruge nogle præcise målinger.

Hvis man vil følge med i vædemålet så kig i min log :smile:

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Men jeg mangler stadig et bud på hvor i Århus det er muligt at få målt muskelmassen mest præcist?

Jeg mener stadig blot at i bør anskaffe jer en fedttang og få en uafhængig 3. part til at foretage målingerne. Der ligger nogle ganske udemærkede værktøjer til diverse punktmålinger her på mol.

Link to comment
Share on other sites

Det kræver så også en vis erfaring at bruge en tang. Man kommer nemt til at trykke hårdere den ene gang end den anden og det giver udslag i målingen.

Det bedste ville være at få en der er erfaren i måling med tang til at gøre det. Ring rundt i de forskellige centre og se om I kan finde en..

Lime

Link to comment
Share on other sites

Vi har droppet at bruge tangen eller fitness.dk's vægt.

I stedet tager vi mål af bryst - arme - skulder - talje - lår - læg og sammenligner de mål med dem vi har efter de 2 måneder.

Så får vi 1 point for hvert mål der er øget mest (minus 1 point for talje). Desuden får den der har taget mest på 1 point.

Det burde være en fair (og NÆSTEN præcis) måde at afgøre hvem der har taget mest muskelmasse på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vi har droppet at bruge tangen eller fitness.dk's vægt.

I stedet tager vi mål af bryst - arme - skulder - talje - lår - læg og sammenligner de mål med dem vi har efter de 2 måneder.

Så får vi 1 point for hvert mål der er øget mest (minus 1 point for talje). Desuden får den der har taget mest på 1 point.

Det burde være en fair (og NÆSTEN præcis) måde at afgøre hvem der har taget mest muskelmasse på :smile:

Hvis man kun får minus 1 point for taljen, og plus 1 for alle de andre, tror jeg godt det kan betale sig at æde igennem. Du behøver ikke engang træne :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kun får minus 1 point for taljen, og plus 1 for alle de andre, tror jeg godt det kan betale sig at æde igennem. Du behøver ikke engang træne :tongue:

Ja det har du helt ret i! Men da vi har intentioner om at træne 5-6 x ugentligt bliver det næppe tilfældet.

Vi laver kun vædemålet for at være ekstra motiveret med træningen de næste par måneder og ingen af os har lyst til at ende med en høj fedtprocent bare for at vinde :4pizza: :4mewantfood: :laugh:

Så med det taget i betragtning synes jeg point-systemet holder :smile:

Du kan følge vædemålet i min log fra i morgen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Man behøver ikke bruge en dexa-scanner for at få en nøjagtig estimeret fedtprocent.

Nøjagtighed siger noget om hvor tæt den målte værdi er på den bedste reference (golden standard). Præcisionen siger noget om hvor tæt x antal målinger ligger på hinanden. Derfor kan en måskine sagtens være præcis (læs lille spredning imellem målinger) uden at give den nøjagtige værdi. Såfremt man har forstand på at bruge en fedttang korrekt, kan den sagtens give en nøjagtig måling. Bioimpedansen er præcis såfremt man standardiserer fra gang til gang men giver ikke nødvendigvis en nøjagtig måling. Derfor bruger man ikke bioimpedans i videnskabelige undersøgelser, men den er ikke så elendig som den beskyldes for. Er fornuftig nok til at vurdere fremgang/tilbagegang over tid såfremt der standardiseres.

Link to comment
Share on other sites

Man behøver ikke bruge en dexa-scanner for at få en nøjagtig estimeret fedtprocent.

Nøjagtighed siger noget om hvor tæt den målte værdi er på den bedste reference (golden standard). Præcisionen siger noget om hvor tæt x antal målinger ligger på hinanden. Derfor kan en måskine sagtens være præcis (læs lille spredning imellem målinger) uden at give den nøjagtige værdi. Såfremt man har forstand på at bruge en fedttang korrekt, kan den sagtens give en nøjagtig måling. Bioimpedansen er præcis såfremt man standardiserer fra gang til gang men giver ikke nødvendigvis en nøjagtig måling. Derfor bruger man ikke bioimpedans i videnskabelige undersøgelser, men den er ikke så elendig som den beskyldes for. Er fornuftig nok til at vurdere fremgang/tilbagegang over tid såfremt der standardiseres.

Der er jo også en verden til forskel på de Omron målere der normalt bruges i forsknings/klinisk øjemed og de ærgerlige tanitha målere der står i diverse shitness.dk'er

Link to comment
Share on other sites

Man behøver ikke bruge en dexa-scanner for at få en nøjagtig estimeret fedtprocent.

"Nøjagtig estimeret"??? :bigsmile::tongue:

Anygays, nu gik spørgsmålet på "præcis måling af fedtprocent", og det var sådan set det jeg svarede på.

At man kan nå en ok approksimering med en GOD tang, er en anden sag.

Men en præcis fedtpctmåling opnås kun i en Dexa scanner (eller hvis du koger en person og ser hvor meget fedt der er tilbage, men jeg går ikke ud fra at den mulighed er anvendelig i denne sag :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

"Nøjagtig estimeret"??? :bigsmile::tongue:

Anygays, nu gik spørgsmålet på "præcis måling af fedtprocent", og det var sådan set det jeg svarede på.

At man kan nå en ok approksimering med en GOD tang, er en anden sag.

Men en præcis fedtpctmåling opnås kun i en Dexa scanner (eller hvis du koger en person og ser hvor meget fedt der er tilbage, men jeg går ikke ud fra at den mulighed er anvendelig i denne sag :tongue: )

Haha :laugh: Lige nøjagtig :innocent: Men præcisionen kan sagtens være god med bioimpedansen :shades: Man kunne også dissekere kadaveret :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Der findes jo også andre gode metoder end DEXA, f.eks. UWW, TBK, MRI, CT og især en kombination vil give det bedste resultat (når vi snakker levende individer), men både fedttang og impedans kan give ret fornuftige resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share