Søvn: 9 timer eller 7 plus 2 timer?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Hvis man gerne vil stå op kl 5.30 hver morgen og skal have ni timers søvn skal man i seng kl 20.30.

Det er lidt svært i praksis, og jeg vil gerne spørge, om det giver mening at fordele sin søvn ud på døgnet.

På den måde kan man gå i seng kl 22.30 og stå op kl 5.30 og så snuppe en lang morfar midt på dagen på to timer. Så har man fået ni timer i alt.

Er det ok?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i det hele taget sove 9 timer?

Det er vist sundest af sove mellem 6-8timer...

Er det ikke meget individuelt?

Men ja, ellers god pointe, vil prøve at skrue gradvist ned for søvnen. Man bør vel kunne mærke, hvis man får for lidt søvn? Hvad med tilvænnelsesperioden - hvor mange dage går der fra man har skruet ned for søvnen til kroppen har vænnet sig til det (hvis det altså viser sig at være nok)?

Nå, nu til Barcelona - Liverpool - grunden til at man kommer lidt for sent i seng :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i det hele taget sove 9 timer?

Det er vist sundest af sove mellem 6-8timer...

Fordi man selvfølgelig går efter at opnå bedst mulige resultater.

Quoter lige Moos' signatur.

Who wants to be normal? Who wants normal results? We want to be exceptional. Exceptions confirm what is not normal

Er man 100% dedikeret, som atlet er 6 timer ikke nok, hvis man vil have 100% udbytte af det arbejde man ligger i sin træning.

Link to comment
Share on other sites

Fordi man selvfølgelig går efter at opnå bedst mulige resultater.

Quoter lige Moos' signatur.

Er man 100% dedikeret, som atlet er 6 timer ikke nok, hvis man vil have 100% udbytte af det arbejde man ligger i sin træning.

Ok smarte.

Så lad mig da se en undersøgelse der viser større muskelvækst ved 9 timers søvn istedet for 8...

Link to comment
Share on other sites

Ok smarte.

Så lad mig da se en undersøgelse der viser større muskelvækst ved 9 timers søvn istedet for 8...

Forskellen ligger nu ikke så meget mellem 8-9 men, nok nærmere 6-8. Som seriøs atlet er 6 timers søvn ikke nok, såfremt man ønsker maximal udbytte af sin træning.

Btw. Du kan selv finde undersøgelser, smarte!

Link to comment
Share on other sites

Forskellen ligger nu ikke så meget mellem 8-9 men, nok nærmere 6-8. Som seriøs atlet er 6 timers søvn ikke nok, såfremt man ønsker maximal udbytte af sin træning.

Btw. Du kan selv finde undersøgelser, smarte!

Jeg tror det er ren og skær tilvænning. Så for nyligt en udsendelse med en kendt amerikansk fodboldspiller (kender ikke navnet da jeg ikke interesser mig for det), som kun sov 5 timer i døgnet. Det er til gengæld ret vildt, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg trænede Sheiko, havde jeg 100% sikkert et øget søvnbehov. Det var selvfølgelig også concentrated loading, med overreaching som mål; om "normal" træning har samme effekt, synes jeg dog er mere tvivlsomt.

Indenfor søvn-teori er der så vidt jeg har forstået 2 skoler. En siger at man kan vænne sig til 5 timer i døgnet, den anden påstår at langt de fleste burde få minimum 7 og gerne 8. Så der er frit valg på begge hylder..

David og Henrik >>> Synes nu i skal sove på det, inden i bliver alt for knotne på hinanden.. :p

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Er selv kraftig tilhænger af 8-9 timer uforstyrret søvn om natten, da det giver mig klart mere overskud i hverdagen og i centeret.

Her er lidt at læse om:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

"This paper summarizes a symposium that has shown that sleep is a state of altered metabolism, and that disturbances and curtailing of sleep have far-reaching effects on endocrinology, immunology and metabolism, changes that may be linked to disease. As yet, the entire causal chain is weak but there are indications that, in particular, the risk of type 2 diabetes and cardiovascular disease may result from disturbed sleep. It is hypothesized that both insulin resistance and chronic low-grade inflammation may be involved."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Her konkluderes bl.a., at forstyrret søvn sænker sekretionen af GH (Growth Hormone). Det er da om noget en indikator for, at søvnmangel resulterer i mindre vækst.

"Furthermore, deep sleep has an inhibitory effect on the HPA axis while it enhances the activity of the GH axis. In contrast, sleep disturbance has a stimulatory effect on the HPA axis and a suppressive effect on the GH axis."

Jeg vil nu gerne se nogle undersøgelser, der viser, at 6 timer om dagen kan gøre tricket.

Link to comment
Share on other sites

Vi sover i etaper og den dybe søvn er den vigtige. Nogle sover i etaper af 2,5 timer, andre i 3 timer. Hvis man sover i etaper af 2,5 timer så kan 7,5 timer være ideelt til en. Da man så sover 3 etaper og ikke bliver vækket i sin rem-søvn. Andre har har brug for 9 timer.

Dage og perioder hvor jeg træner er mit søvnbehov en del større end normalt.

Link to comment
Share on other sites

Intet videnskabeligt dokumentation, men alligevel godt.

Today's tip comes Christian Thibaudeau: Get Out of the Gym. And Grow!

In the history of mankind, nobody has ever gotten stronger or bigger in the gym. When you leave you're in a worse state than you were coming in! Your energy stores are depleted, your muscle fibers have suffered micro-trauma, and your nervous system is overloaded! When do you grow then? At the kitchen table and in your bed! To grow maximally you need at least eight hours of rest per night, nine to ten being even better. A daily afternoon nap can also do you a world of good. To make your sleeping period even more effective, a simple trick is to drink a serving of Metabolic Drive along with three caps of fish oil. This is to ensure that your body has an ample supply of muscle-building proteins while you sleep.

EDIT:

By Anthony Ricciuto

B.Phed C.F.T. S.P.N. F.T. S.W.M.

Ok, I know sleep is not considered a food group so why are you talking about it in your nutritional

column? The reason why sleep is going to be discussed here is that it is essential in gaining lean mass. Your body repairs and recovers from your workout as you sleep. During this time, your muscles grow! Remember this, if you aren't sleeping you aren't growing and getting stronger. Think back to a time when you couldn't get optimal sleep either during university exam time, or another time when sleep was of the essence. Think back how your strength level was, or how you were actually losing size. So how much sleep do you need per day? You should be getting at least 8 full hours of sleep per day when trying to gain size. If you can get a 1 hour nap per day on top of this it will be even better. Getting proper sleep is a must for muscle growth. Without it you can kiss gains in strength and size goodbye!

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Getting proper sleep is a must for muscle growth. Without it you can kiss gains in strength and size goodbye!

Det var da en generalisering af format :laugh: Jeg sover 4-5 timer i gennemsnit i hverdagene, og når min kost er på plads, oplever jeg fin fremgang både styrke- og massemæssigt. Tror umiddelbart det er meget individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Det var da en generalisering af format :laugh: Jeg sover 4-5 timer i gennemsnit i hverdagene, og når min kost er på plads, oplever jeg fin fremgang både styrke- og massemæssigt. Tror umiddelbart det er meget individuelt.

Hey Rasmus, jeg tror du skulle følge rådene herinde og få noget mere søvn. Selvom du siger du har fin fremgang styrke- og muskelmæssigt, ser du MEGET feminin ud på dit profilbillede :laugh:

Spøg til side, helt seriøst, så kan jeg også mærke et større søvnbehov, når jeg har trænet. Sjovt nok har jeg også et mærkbart større søvnbehov, når jeg skal lære store mængder fagligt stof f.eks. op til eksamen.

Men ellers er jeg da helt enig i, som de fleste heldigvis, at søvnbehov er helt individuelt. Sov så så meget, atl du er frisk :superman:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, som kan nikke genkendende til følgende. Det er ihf. ved at drive mig til vanvid. :dry:

For bigger athletes, it becomes more and more difficult to position ourselves properly in an attempt to lie for a prolonged period of time. After all, there's more weight crushing down on all of our pressure points at any given time. The simplest tip is to simply lose weight, but for those who are trying to increase muscle mass, this isn't really an option. Additionally, as we age in both years and training experience, we're more likely to have injuries, which in itself can create a "unique" set of sleeping positions for comfort. One of my more experienced athletes swears that the only way he can get comfortable is to lie on his stomach, turn his head to the right, place his left arm overhead and his right arm out to the side at a 90-degree angle at the elbow. After he gets into that position, he still has to adjust his hips and legs.

The solution is to use a second pillow to prop up a specific body part so it's more comfortable to sleep. A standard example is "the perfect sleep position" which involves us lying on our side with a pillow between our knees. Ergonomically speaking, this position alone can save people a lot of pain every day.

Check out www.RelaxTheBack.com for various pillows and wedges that can be used for sleep as well as...

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...=06-136-feature

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share