Master i fitness og træning


Vivi88
 Share

Recommended Posts

Hej.

Der er kommet en ny uddannelse som hedder "master i fitness og træning". Synes ikke jeg kan finde særlig meget information omkring uddannelsen(Starter også først til september). Er der nogle der ved noget om uddannelsen og forklare hvorfor man netop skal tage denne uddannelse?..Den koster trods alt 80.000 kr :w00t:

http://www.sdue.sdu.dk/studier/index.php?uid=185&id=1573

Link to comment
Share on other sites

Den koster trods alt 80.000 kr :w00t:

Angående prisen er så det ikke noget specielt. Alle masteruddannelser er dyre.

Mange gange så er det folk som valgte at arbejde efter deres bachelorgrad og senere fandt ud af at det var nødvenligt med noget mere uddannelse, som vælger at tage en master i et eller andet.

Rent fagligt så indeholder en master mange af de kurser, som findes på kandidatuddannelsen i det pågældende fag. Så alt i alt vil det være væsentligt nemmere bare at tage en kandidatgrad indenfor emnet. Så vil du også være færdig efter 5 års skolegang, i stedet for at bruge 2-3 år længere + en vis sum penge, på at opnå stortset den samme viden. (At vi i Danmark så sidestiller en kandidatgrad med det engelske "master" er jo kun en bonus).

Ps. Jeg aner intet om det pågældende studie, men informationen dukker jo nok op efterhånden som de får lavet studieordninger osv.

Link to comment
Share on other sites

Rent fagligt så indeholder en master mange af de kurser, som findes på kandidatuddannelsen i det pågældende fag. Så alt i alt vil det være væsentligt nemmere bare at tage en kandidatgrad indenfor emnet.

Men findes der en kandidatuddannelse som hovedsageligt indholder træning, ernæring osv. ??

Link to comment
Share on other sites

Hvis man påtænker en karriere inden for fitnessbrancen kan den kun bruges til at få administrative stillinger.

Ifht personlig træning og lignende handler det om at bevise hvad man kan på gulvet.

Der er det hujende ligegyldigt hvilken uddannelsesmæssige baggrund man har.

Så skal man hellere bruge 80.000 på salgskurser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man påtænker en karriere inden for fitnessbrancen kan den kun bruges til at få administrative stillinger.

Ifht personlig træning og lignende handler det om at bevise hvad man kan på gulvet.

Der er det hujende ligegyldigt hvilken uddannelsesmæssige baggrund man har.

Så skal man hellere bruge 80.000 på salgskurser.

Hvis vi nu siger at jeg påtænker en karriere inden for fitnessbrancen(aktiv), så er det bedre jeg tage diverse kurser istedet for at gå på universitetet?...

Edited by Vivi88
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi nu siger at jeg påtænker en karriere inden for fitnessbrancen(aktiv), så er det bedre jeg tage diverse kurser istedet for at gå på universitetet?...

Det kommer også an på hvilken form for karierre du vil have. Ønsker du at forske i idræt og sundhed, eller ønsker du at have med selve træningen at gøre, eller vil du drive et fitnesscenter etc.

Det er ret vigtigt at have for øje hvad du ønsker at lave indenfor branchen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er personlig træning, drive fitness center, være holdunderviser så er en batchelor, kandidat eller master i fitness tæt på ligegyldig.

Der er andre menneskelige kvalifikationer der er laaaangt vigtigere.

Ønsker du at undervise og/eller formidle viden evt. være i en videnskoordinerende stilling inden for brancen, så kan det absolut gavne at have den solide ballast fra en god universitetsuddannelse.

Link to comment
Share on other sites

Som Master PtPoul er inde på, så er det primært de menneskelige værdier, der er vigtige hvis du skal være en god og motiverende underviser. Nogle har det i sig fra day one, andre kan lære det, og den sidste del lærer det aldrig.

Når det er sagt, så vil jeg stadig slå på at det er vigtigt at have en solid uddannelse bag sig, for at kunne give en fornuftig forklaring på det du udsætter dine ofre for. Hvis du ikke har en faglig baggrund, der gør dig istand til at forholde dig kritisk for ny viden, trends osv. indenfor fitnessbranchen, vil du kun være istand til at videreformidle det, som guruer foreskriver. NOT GOOD. Jeg var forleden til Pilates :nonono::laugh: , og fik at vide at det ville give mig lange muskler :sneaky2:

Der er mange måder at tilegne sig viden på, og man behøver ikke nødvendigvis have en bachelor eller kandidatgrad i idræt, være fys biomekker eller mediciner for at kunne tilegne sig vigtig viden. Det er dog et godt udgangspunkt. Jeg er selv igang med at færdiggøre en kandidat i idræt med fokus på Humanfysiologi (træningsfysiologi) og arbejder i fitnessbranchen som personlig træner og holdtræner. Jeg bruger helt klart meget af den viden jeg har tilegnet mig indenfor det kardiovaskulære og ernæringsmæssige for at give ofrene en forståelse for, hvorfor de laver de forskellige øvelser, spiser hvad de gør osv. Indenfor styrketræning er det dog ufattelig begrænset, nærmest pinligt så lidt man lærer på idrætsstudiet. Så den viden er man nødt til at tilegne sig i "fritiden", såfremt man har interesse indenfor dette område. Tilegnelsen af denne viden bliver dog væsentligt lettere såfremt man har den faglige baggrund iorden.

Mvh Jacob.

Link to comment
Share on other sites

Som Master PtPoul er inde på, så er det primært de menneskelige værdier, der er vigtige hvis du skal være en god og motiverende underviser. Nogle har det i sig fra day one, andre kan lære det, og den sidste del lærer det aldrig.

Når det er sagt, så vil jeg stadig slå på at det er vigtigt at have en solid uddannelse bag sig, for at kunne give en fornuftig forklaring på det du udsætter dine ofre for. Hvis du ikke har en faglig baggrund, der gør dig istand til at forholde dig kritisk for ny viden, trends osv. indenfor fitnessbranchen, vil du kun være istand til at videreformidle det, som guruer foreskriver. NOT GOOD. Jeg var forleden til Pilates :nonono::laugh: , og fik at vide at det ville give mig lange muskler :sneaky2:

Der er mange måder at tilegne sig viden på, og man behøver ikke nødvendigvis have en bachelor eller kandidatgrad i idræt, være fys biomekker eller mediciner for at kunne tilegne sig vigtig viden. Det er dog et godt udgangspunkt. Jeg er selv igang med at færdiggøre en kandidat i idræt med fokus på Humanfysiologi (træningsfysiologi) og arbejder i fitnessbranchen som personlig træner og holdtræner. Jeg bruger helt klart meget af den viden jeg har tilegnet mig indenfor det kardiovaskulære og ernæringsmæssige for at give ofrene en forståelse for, hvorfor de laver de forskellige øvelser, spiser hvad de gør osv. Indenfor styrketræning er det dog ufattelig begrænset, nærmest pinligt så lidt man lærer på idrætsstudiet. Så den viden er man nødt til at tilegne sig i "fritiden", såfremt man har interesse indenfor dette område. Tilegnelsen af denne viden bliver dog væsentligt lettere såfremt man har den faglige baggrund iorden.

Mvh Jacob.

I langt de fleste former for motion i fitnessbranchen er det dog ganske ligegyldigt for ens personlige succes hvilken faglige ballast man har som formidler.

Hvad man selv kan og vil stå inde for, er en helt anden diskussion.

Jeg har set flere personlige trænere have forbløffende success på trods af at de doserede boldt og kabel baserede lorteprogrammer til deres kunder. Dette er kun ét eksempel ud af mange...

Jacob rammer også nogle centrale punkter omkring hvad der er væsentligt at læse op på hvis man vil udnytte sin faglige ballast i virkelighedens verden.

Jeg har desværre mødt for mange idræts og fysioterapeut studerende der var lukkede for yderligere læring, fordi de troede de vidste alt om træning, på baggrund af deres uddannelsesniveau.

Praksis og teori er dog to meget forskellige ting inden for dette område.

Link to comment
Share on other sites

Mange gange så er det folk som valgte at arbejde efter deres bachelorgrad og senere fandt ud af at det var nødvenligt med noget mere uddannelse, som vælger at tage en master i et eller andet.

Rent fagligt så indeholder en master mange af de kurser, som findes på kandidatuddannelsen i det pågældende fag. Så alt i alt vil det være væsentligt nemmere bare at tage en kandidatgrad indenfor emnet. Så vil du også være færdig efter 5 års skolegang, i stedet for at bruge 2-3 år længere + en vis sum penge, på at opnå stortset den samme viden. (At vi i Danmark så sidestiller en kandidatgrad med det engelske "master" er jo kun en bonus).

Det er ikke helt korrekt!

Den danske kandidatuddannelse er en Master-uddannelse (Master of Science - MSc), og denne kan sidestilles med de udenlandske MSc-uddannelser (men dog ikke med en MBA). Så man kan ikke udlægge det ene til at være nemmere end det andet. Du behøver heller ikke mere end en bachelor for at komme ind på en Master-uddannelse, det er ikke nødvendigt med erhvervserfaing.

Lidt off topic :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar!... Jeg mener ikke selv jeg har brug for at lærer noget(lidt er selvfølgelig altid godt) indenfor faget da jeg allerede har utrolig meget erfaring med undervisning såvel som viden om træning kost osv.

Men det jeg tænkte på, var om det ikke er svært at blive ansat et helt fremmed sted uden at have nogle papir på hvad man kan? Nu tænker jeg på job som spinning, instruktør, personlig træner, leder osv.Jeg har indtil nu været meget heldig med nogle gode kontakter osv(som spinninginstruktør), men hvad nu hvis jeg en dag flytter til et nyt sted hvor ingen kender mig, er det så ikke vigtigt at vise noget dokumentation på de ting man kan?? Jeg mener selvfølgelig at de personliger egenskaber ikke skal ses på skrift, men alle kan jo komme og sige at de er "verdensmestre".

Det skal lige siges at jeg har god tid til at bestemme hvad jeg vil. Jeg er kun 19, men ta' ikke fejl af alderen. Har kørt som instruktør i 1½ år(med succes) og har arbejde med andre småting indenfor fitness i næsten 3 år.....

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar!... Jeg mener ikke selv jeg har brug for at lærer noget(lidt er selvfølgelig altid godt) indenfor faget da jeg allerede har utrolig meget erfaring med undervisning såvel som viden om træning kost osv.

Men det jeg tænkte på, var om det ikke er svært at blive ansat et helt fremmed sted uden at have nogle papir på hvad man kan? Nu tænker jeg på job som spinning, instruktør, personlig træner, leder osv.Jeg har indtil nu været meget heldig med nogle gode kontakter osv(som spinninginstruktør), men hvad nu hvis jeg en dag flytter til et nyt sted hvor ingen kender mig, er det så ikke vigtigt at vise noget dokumentation på de ting man kan?? Jeg mener selvfølgelig at de personliger egenskaber ikke skal ses på skrift, men alle kan jo komme og sige at de er "verdensmestre".

Det skal lige siges at jeg har god tid til at bestemme hvad jeg vil. Jeg er kun 19, men ta' ikke fejl af alderen. Har kørt som instruktør i 1½ år(med succes) og har arbejde med andre småting indenfor fitness i næsten 3 år.....

Følg den vej der er bedst for dig.

Videnstungt: fokuser på de naturvidenskabelige uddannelser.

Kommercielt: fokuser på private uddannelser og videreuddannelse.

Man skal aldrig tro man er godnok, man skal aldrig tro at man har lært nok.

Link to comment
Share on other sites

Som et noget divergerende, men dog paralelt, eksempel kan gives min branche - hotel- & restaurantbranchen.

Jeg har set ufaglærte med 9 års skolegang blive hoteldirektører, og omvendt set både faglærte, bachelor- og masters med megen lidt success.

Det hele afhænger af dit ønske om at relatere til kunden/gæsten/klienten. Du kan være den mest åndsforsnåttede person der eksisterer, men af en eller anden grund relaterer folk på dig, og derfor har du success. De andre ender i administrative stillinger, og det er du vel for ung til pt?

Senere hen kan du overveje masters eller lign., men lige nu og har drejer det sig om din sociabilitet - om du kan skabe relationer og omsætningning/loyalitet, og ikke om hvorvidt du kan henvise til diverse pub.med studier....

Som en vis General Manager sagde til mig for nogen tid siden:"you might be the most brilliant person who ever graced this company, but in the end it all comes down to weather you generate or not!".

Niske

Link to comment
Share on other sites

Som et noget divergerende, men dog paralelt, eksempel kan gives min branche - hotel- & restaurantbranchen.

Jeg har set ufaglærte med 9 års skolegang blive hoteldirektører, og omvendt set både faglærte, bachelor- og masters med megen lidt success.

Det hele afhænger af dit ønske om at relatere til kunden/gæsten/klienten. Du kan være den mest åndsforsnåttede person der eksisterer, men af en eller anden grund relaterer folk på dig, og derfor har du success. De andre ender i administrative stillinger, og det er du vel for ung til pt?

Senere hen kan du overveje masters eller lign., men lige nu og har drejer det sig om din sociabilitet - om du kan skabe relationer og omsætningning/loyalitet, og ikke om hvorvidt du kan henvise til diverse pub.med studier....

Som en vis General Manager sagde til mig for nogen tid siden:"you might be the most brilliant person who ever graced this company, but in the end it all comes down to weather you generate or not!".

Niske

Spot on :4thumbup:

hvis man kan begge dele, så owner man dog :smile:

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at bruge 2-3 år længere + en vis sum penge, på at opnå stortset den samme viden. (At vi i Danmark så sidestiller en kandidatgrad med det engelske "master" er jo kun en bonus).

Ps. Jeg aner intet om det pågældende studie, men informationen dukker jo nok op efterhånden som de får lavet studieordninger osv.

Det er rigtigt at man bruger en vis sum penge på en master-grad men i mange tilfælde er det jo tiltænkt at man arbejder samtidig med at man tager en mastergrad.

Jeg læser fx til fysioterapeut og efter endt uddannelse står jeg med en professions-bachelor. Jeg kan så vælge en mastergrad i eks. idrætsfysioterapi men gør jeg det vil kurserne typisk ligge i weekenderne og jeg vil kunne arbejde i hverdagene. Dvs. at selvom jeg selv skal finansere min mastergrad så vil jeg alt andet lige højst sandsynligt stå med flere penge i hånden pr. måned end hvis jeg var kandidat-studerende på SU uden at skulle betale for denne overbygning

Så på den måde kan det ikke fremstille så sort hvidt :smile:

Lunau

Link to comment
Share on other sites

Ifm. et eventuelt udlandsophold kan jeg i ganske høj grad anbefale Loughborough Universitys idrætslinje(Physical Education/Sports Science). De er simpelthen fantastiske, og har den yderligere fordel at de fungerer som kraftcenter for en hel del forskellige idrætsgrene. Universitetets idrætshold har vundet de engelske uni-mesterskaber noget lignende 12-15 år i træk.(Sebastian Coe er alumni der)

Deres faciliteter er fremragende - de har bl.a. lige fået en svømmerende/plume og langbane - og skolen er ganske billig. Som studerende har du stor chance for at få et studiejob som assistent for en coach på landsholdsniveau, især hvis du har erfaring hjemmefra.

Det er billigt, og så får du "rabat" hvis du er mature student, dvs. mere end 23 :4thumbup:

For nogle år siden havde de en bachelor i anatomi/fysiologi, ved ikke om de har den mere, men der var godt nok knald på.

Niske

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share