Vægttab - kan dette passe?


JLC
 Share

Recommended Posts

Goddag derude.

Jeg er helt ny på dette fora, men har fået det foreslået af flere personer, da jeres viden indenfor fedttab, træning og kostplaner skulle være mere end rigeligt.

Jeg har i den foregangne uge prøvet en af disse suppekure, som man snakker om.

Kuren indeholdte et specielt skema hvor jeg skulle spise suppe hver dag, og så nogle af dagene var det eksempelvis 350g fisk, 350g kylling osv.

Ifølge kuren skulle man kunne tabe sig 8,5 kg på én uge - det vidste jeg selvfølgelig godt, at det ikke kunne lade sig gøre.

Min højde er 196 og min vægt var 94,8 kg (ingen kuren). Nu vejer jeg ca 91.5 kg, så kuren har da bestemt virket. Jeg er 18 år.

Grunden til at jeg hoppede på kuren var for at tabe mig, da jeg rigtig gerne vil tabe mig så jeg bliver slank. Det skal dertil siges, at jeg er ret overvægtig - altså det kan tydeligt ses, men det er bestemt ikke et kæmpe problem for mig.

Jeg tabte mig som sagt lidt over 3 kg på den uge, og nu er det jo bare at fortsætte. Jeg brugte kuren som en slags kickstarter. Sammen med en kammerat har jeg støbt denne kostplan sammen - og jeg ville egentlig bare høre om den er god nok, hvis jeg skal tabe mig 10-15 kg fedt på 4-5 måneders tid?

Selve kostplanen kan ses på dette link http://img120.imageshack.us/img120/8895/kostplangd8.jpg

- Det handler jo om, at jeg skal forbrænde mere end jeg indtager. Men jeg er på ingen måde nogen guru indenfor vægttab. En kammerat som jeg har snakket med tabte sig 34kg på et halvt års tid ved ovenstående kostplan, og så løb han 5km 2-3 gange om ugen og cyklede også i 20 min engang i mellem.

Dertil træner jeg i et motionscenter hvor jeg løber 2-3 km hver dag og træner lidt ryg, mave, skulder, bryst - men jeg er lige startet, så det er kun for at komme lidt i gang. Ellers dyrker jeg ikke rigtig nogen motion - ud over mit fritidsarbejde som er lidt fysisk krævende, da jeg løber frem og tilbage hele tiden i 4 timer hver uge.

Mit store ønske er klart at tabe mig så jeg bliver slank og pæn igen, og i mens træne så jeg får en lidt mere muskuløs krop.

Eventuelle rettelser, tilføjelser eller en helt ny kostplan og andre gode råd vil virkelig blive værdsat i stor grad.

Hvis I synes der mangler informationer, så skriv endelig.

Med venlig hilsen

Jeppe Christiansen

Edited by JLC
Link to comment
Share on other sites

Lige nogle hurtige observationer. Suppekure og lignende slankekure er bestemt ikke hensigtsmæssige. Man taber sig naturligvis, men på en usund og uholdbar måde (det er fx begrænset hvor længe man gider leve af suppe) og jeg vil også stille mig tvivlende overfor om man får de næringsstoffer man har brug for. Et vægttab på 3 kg på en uge er også for meget, især når man ikke er mere overvægtig end du er. Umiddelbart vil jeg desuden gætte på at en stor del af vægttabet ikke er fedt, men muskelmasse. Normalt vil et vægttab på mellem 0,5 - 1 kg pr. uge være mere fornuftigt.

Mht. kostplanen, så er det vigtigt at få nok protein, når man er i kalorieunderskud, da kroppen ellers vil nedbryde muskelmasse for at få dækket sit proteinbehov. Det er svært for mig at sige om du får nok protein, da der ikke er mængdeangivelse på din kostplan, men det ser bestemt ikke sådan ud. Special K, frugt og grønt indeholder praktisk talt intet protein.. men derfor er det naturligvis stadig vigtigt at få nok frugt/grønt. Kyllingefilet og tun er dog glimrende hvad proteinindholdet gælder og har meget lidt fedt. Et fornuftigt proteinindtag pr. dag for din vægt er nok omkring 150g.

Desuden synes jeg din kostplan virker meget mager til en gut på over 90 kg. Det ville efter min mening være hensigtsmæssigt med et mindre energiunderskud. Du kan prøve at regne ud, hvad du indtager på en dag vha. fx www.foodcomp.dk og www.kalorietabel.dk og sammenligne det med dit daglige energiforbrug, som du kan estimere med MOLs beregner. Et underskud på omkring 500 - 800kcal eller noget i den stil vil nok være bedre.

Hvis du sørger for at have et (mindre) energiunderskud, får nok protein og fastholder styrketræningen, så kan du tabe sig sundt og samtidig fastholde det meste af din muskelmasse. Jeg tror desværre ikke du skal regne med at kunne opbygge muskelmasse så længe du er i kalorieunderskud.

Håber det hjælper - og held og lykke med dit vægttab! :4thumbup:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeg takker ydmygt for dit svar Runen.

Du mener, at jeg får for lidt energi via den kost der er i planen? Håber jeg har forstået det rigtigt :innocent:

Hvordan ville du mene jeg skulle kunne få det? Jeg står lidt på bar bund.

I dag har jeg indtil videre spist: Kellogs Special K, salat med kylling i, youghurt med banan i, 1 dåse tun og her til aftensmad har jeg spist lidt fisk (150g ca). Senere spiser jeg nok et æble og drikker vand.

- I dag har jeg ikke løbet, men det skal jeg i morgen. Det er ikke planen at løbe i dag, men gør det måske lidt senere alligevel.

Ville bare blive rigtig ked af det, hvis jeg ikke taber mig af denne kostplan - for så er det jo spildt arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker ydmygt for dit svar Runen.

Du mener, at jeg får for lidt energi via den kost der er i planen? Håber jeg har forstået det rigtigt :innocent:

Hvordan ville du mene jeg skulle kunne få det? Jeg står lidt på bar bund.

I dag har jeg indtil videre spist: Kellogs Special K, salat med kylling i, youghurt med banan i, 1 dåse tun og her til aftensmad har jeg spist lidt fisk (150g ca). Senere spiser jeg nok et æble og drikker vand.

- I dag har jeg ikke løbet, men det skal jeg i morgen. Det er ikke planen at løbe i dag, men gør det måske lidt senere alligevel.

Ville bare blive rigtig ked af det, hvis jeg ikke taber mig af denne kostplan - for så er det jo spildt arbejde.

Jeg er nu ikke så meget i tvivl om, at du ville tabe dig på den kostplan.. det er jeg ret sikker på at du ville. Jeg synes bare ikke den virker så hensigtsmæssig, da du nok vil tabe dig dels for hurtigt og dels tabe for meget muskelmasse i forhold til fedt.

Nu har du ikke angivet nogen mængder for det du har indtaget, så jeg prøver lige at sjusse mig til det for at illustrere min pointe.. har ikke medregnet andet end kcal og proteinindhold for at holde det simpelt og tallene er ca. tal:

Kellogs Special K 200 g - 700 kcal og 15 g protein

Skummetmælk 250 ml - 90 kcal og 10 g protein

Salat 300 g - 45 kcal og 3 g protein

Kylling 100 g - 115 kcal og 21 g protein

Yoghurt naturel 200 g - 121 kcal og 8 g protein

Banan 100 g - 90 kcal og 1 g protein

2 x 1 dåse tun 2x150g - 340kcal og 76 g protein (ved ikke hvad den anden fisk var :smile:)

1 æble 150g - 76 kcal og 1 g protein

I alt: 1577 kcal og 135 g protein

Proteinindtaget er faktisk ikke så galt igen, men umiddelbart indeholder ovenstående også lidt mere protein end det angivet i kostplanen. For at sammenholde det med dit energiforbrug kan man benytte MOLs beregner. Det ville være for meget gætværk for mig at prøve at finde dine præcise tal for diverse aktiviteter/arbejde/etc, men jeg har indtastet din højde og vægt og dit hvilestofskifte alene ender på 2.287 kcal og med et middel energiforbrug (8 timers søvn, 11 timers sidning, 4 timer hvor du står/går samt 1 times let motion) ender man på ca. 3.500 kcal. Det er et underskud på omkring 2.000 kcal og du ville nok tabe et par kg om ugen ved at følge kostplanen.. bare ikke på en særligt sund måde.

Hvis du kan lide havregryn ville det forresten ikke være en dårlig idé at skifte Special K'en ud med det. Havregryn mætter længere og indeholder ikke nær så meget sukker som Special K, der ikke er nær så sundt som man skulle tro.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit meget flotte svar!

Nu kan jeg lige scratche op, hvad jeg har spist i dag.

Jeg går på 2. år på HHX, så det er jo begrænset hvor meget jeg bevæger mig i skoletiden.

Morgenmad: ca 100g Kellogs Special K (Jeg fik af vide af min kammerat at det var godt, da fibrerne puster sig op og mætter i lang tid - men ja, havregryn kunne også være godt!)

Skole: 200gram salat, 2 cherrytomater og 85g kylling

Middag(hjemme): en moderat potion youghurt med 1 banan i. (Peach melba, fedtprocent på 1,5% og 70kcal pr. 100g)

Mellemmåltid: 1 dåse tun i vand - spist direkte fra dåsen

Aftensmad: 5 stykker fisk som er dampet med lidt persille (ca 350g vil jeg skyde på)

Efter: 1 æble.

Jeg har kun drukket vand i løbet af dagen.

Alt i alt er det jo slet ikke noget overhovedet. Spiser jeg alt for lidt, eller hvordan? Jeg føler ingen træng til at spise og er slet ikke sulten eller tørstig.

Jeg har i dag løbet 2,5 km og trænet meget lidt bryst og ryg. Min ryg har det engang i mellem lidt skidt, så derfor træner jeg også lige nu.

Jeg løber ca 20 min hver dag, går 1 km hjem fra stationen (når jeg kommer hjem fra skole). Laver ikke det store arbejde herhjemme ud over det sædvanlige.

Ellers arbejder jeg hver fredag og hver 4. søndag. Fredagen er 4 timer. Jeg er normalt i skole til 15.10.

Jeg har ingen problemer med at holde mig fra søde sager og specielt cola.

____________________________________________________________________________________________________

________________

Jeg kan simpelthen ikke takke dig nok. :4thumbup:

Hvis du måske kunne komme til lidt rettelser til min kostplan ville det være perfekt. Så skylder jeg sgu én ;)

Jeg har givet dig en masse informationer. Jeg har en travl hverdag, så derfor har jeg desværre ikke selv tiden til at begrave mig ned i alt dette ved at læse bøger osv.

Med venlig hilsen

Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Havregryn har ca. samme fiberindhold som Special K (omkring 10g pr. 100g). Et alternativ kunne være fx yoghurt med et mere fiberholdigt produkt end Special K, som fx Axa Fibersund, der indeholder ca. 30g kostfibre pr. 100g. Det lyder forresten fint, at du kun drikker vand i løbet af dagen og holder dig væk fra slik osv.

Generelt synes jeg du spiser for lidt, men det er kun dig der kan vurdere det. Det er i hvert fald for meget at tage sig flere kilo om ugen.. så er det langt mere holdbart at tabe sig stille og roligt og ændre kosten til noget du også vil kunne holde i det lange løb. Der er ikke meget ved at tabe en masse kilo, bare for senere at tage dem på, når man begynder at spise "normalt" igen.

Jeg kan godt prøve at komme med et par hurtige forslag til ovenstående. Det er generelle forslag og jeg har ikke regnet antallet af kalorier ud, så mængderne skal nok justeres:

Morgenmad: 200g havregryn eller müsli uden tilsat sukker med skummetmælk. Alternativt 200g yoghurt m. 50-60g fiberrig ymerdrys som fx AXAs Fibersund

Skole: Øg mængden af kylling og udskift evt. salaten med grøntsager med flere kostfibre, som fx. 150 - 200g grønne bønner eller ærter

Middag: Rugbrød m. magert pålæg (hamburgerryg, rullepølse, kyllingebryst eller lignende) eller tun sammen med grøntsager eller måske et æble. Alternativt fx. 250g kyllinge- eller kalkunfilet med grøntsager.

Mellem: Rugbrød m. magert pålæg - nemt at tage med og efter min mening lidt mindre tørt end tun direkte fra dåsen :wink:

Aftensmad: Her er jeg selv mageløst uopfindsom - det kunne fx være magert kød m. grøntsager, men mulighederne er mange.. men prøv at få en god del proteiner og grøntsager. Fed fisk er også en rigtig god idé til aftensmad.

Mellem: En portion yoghurt m. drys, en rugbrøds-"klapsammen" og et æble eller lignende.

Generelt er det en god idé at prøve at få protein i hvert måltid, så kroppen ikke går og mangler protein i længere perioder.

Mht træning, så er det en god idé at inkludere fx træning på swiss bold, for at træne de muskler, der stabiliserer lænden.. har selv problemer med ryggen og det har bestemt hjulpet. Det er nok en god idé at få en tid med en instruktør i dit center for at få et decideret program, så du kan få nogle øvelser tilpasset dine behov.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen RuneN.

Jeg har gennemterpet dit svar nu, og jeg må sgu ærligt indrømme at jeg er overrasket over hvor venlige folk er herinde i forhold til visse andre fora.

Jeg vil smutte ned i byen i dag, og købe rugbrød, magert kød og AXA. Havregryn har jeg derhjemme.

Jeg kan ikke takke dig nok for hvor meget du har hjulpet mig.

Og jeg vil da lige vende tilbage om en måneds tid og fortælle hvordan det hele er skredet fremad :-)

Mvh

Jeppe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share