Hvad pokker skal jeg dog spise?


Charvell
 Share

Recommended Posts

Tillykket med beslutningen!

Heldigvis er der intet i vejen for, at du skal kunne opnår dine mål inden for en overskuelig tid.

Mht. kosten:

Alfa og omega er, at du skal spise mindre energi end du forbrænder, så din krop begynder at tære af energireserverne - altså dine fedtdepoter.

Der findes en udemærket energiberegner på MOLs forside. Brug den og sats på at spise omkring 500 kcal under dit ligevægtsindtag. Dette betyder desværre også, at du skal til at have et overblik over kcal-indholdet i din mad, så frem med vægten og kuglepennen.

Mht. træningen:

Yoga og pilates kan være udemærken, men med henblik på at skabe muskelvækst og energiunderskud er det elendigt. Hvis jeg var dig ville jeg satse på tung styrketræning og kredsløbstræning. Læs de forskellige artikler her på MOL.

Hilsen

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Der står en masse brugbar information om kost og vægttab på forsiden. Udover det så er der et excel hvor du kan beregne hvor mange kcal du indtager hver dag, det kræver at du vejer det meste af det du spiser, men det vil også være besværet værd. Der er sikkert en der kan linke til det. Som tidligere nævnt er der også en energi beregner og så er det egentlig bare at sørge for at du forbrænder mere end du indtager.

Link to comment
Share on other sites

Med risiko for at gentage hvad der lige er sagt: VEJ DIN MAD. Det lyder umiddelbart besværligt, men efter 1-2 uger så er det rutine og du vil have en meget bedre forståelse for hvad du propper i munden og sammenhængen med din vægt. Hvis man ikke vejer sin mad (får styr på hvor mange kcal man indtager) kan man ikke have en forventning om at tabe sig på en sund måde. For lad mig sige det med det samme, sultekur er IKKE vejen frem :nonono:

Det gælder om at have en diæt man kan holde resten af livet, og skal derfor ikke opfattes som en diæt, men en kostomlægning hvis duspørger mig :bigsmile: Der bliver også rigtigt nok nævnt at 500 kcal underskud er godt, hvilket vil give dig ca. 500 gr vægttab om måneden (forudsat at det er rent fedt der forsvinder). Men med dine stats ville jeg godt unde at have et lidt større underskud. Hvad angår indtag og forbrug må du prøve dig lidt frem. Brug den beregner her på MOL som en retningslinie og ellers en tur på vægten en gang om ugen for at præcisere det

Det er hammergodt at du er så motiveret som du giver udtryk for. MEEEEEN pas nu på. Der er ingen grund til at overtræne, både fordi din krop (går jeg ud fra) ikke er vant til det, og du hurtigt risikere skader. Men også fordi at for meget træning kan være en motivations-killer på længere sigt. Kig i stedet godt på din kost, download evt. Kostprogrammet Kost&krop på allnatural.dk til at hjælpe dig og løb så fx 2 gange om ugen og 1-2 gange styrketræning. Det gælder om at spise godt, forbrænde en masse og bygge muskelmasse. Så som der også bliver nævnt er hverken pilates eller yoga noget du bør lægge vægt på (når det handler om vægttab, for der er da sikker mange andre gode ting ved det :superman: )

Sidste kommentar: smid motioncyklen og stepmaskinen og alt andet motionsudstyr i den dur i garagen og hop i et par løbesko og nyd naturen og det gode vejr vi går i møde. Maskiner til hjemmet har tendens til at blive rustne :bigsmile:

Edited by timba
Link to comment
Share on other sites

Der bliver også rigtigt nok nævnt at 500 kcal underskud er godt, hvilket vil give dig ca. 500 gr vægttab om måneden (forudsat at det er rent fedt der forsvinder).

500kcal underskud pr dag giver nu ca 500g pr uge - bare så vi ikke får det til at se alt for langsigtet ud.

Ang kalorietælling, så kan det virke som dødens pølse absolut at skulle veje alt man spiser. Du vil dog hurtigt finde ud af alt du dels bliver god til at vurdere portionsstørrelser passende, og dels lærer hvilke fødevarer der indeholder alt for meget energi ift den mæthed de giver.

Jeg ser det bestemt ikke som en streng nødvendighed at man igennem et helt vægttabsforløb tæller kalorier hver eneste dag, men i den første periode for som sagt at lære en masse, og så en gang i mellem som kontrol, med mindre man hurtigt konstatere at kontrollen ryger, hvis der ikke tælles. Sådan er vi så forskellige.

Link to comment
Share on other sites

At veje og tælle kalorier er ikke noget man behøver gøre hele tiden. Men det kan være en rigtig god måde at få kosten ind i en god vane på. Se hvor mange kartofler man kunne have "fået" for den Rittersport, eller se hvor få øl der er plads til hvis man også vil have et fornuftigt kcal underskud den dag.

God arbejdslyst med projektet.

Hvis du har brug for ekstra motivation kan det anbefales at du opreter en log her på MOL hvor du skriver din træning og kost ned, så du kan holde dig selv i ørerne og modtage feedback fra andre

Mvh Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Med denne beregner kan du beregne hvor mange kcal du forbrænder hver dag.

Beregner

og med dette excel dokument kan du beregne hvor mange kcal du indtager, du kan også gemme dine måltider hver dag så du hele tiden kan se hvor mange kcal du har indtaget i løbet af perioden. Husk at slå makroer til i excel, så du kan bruge rullemenuerne.

Kost

Edited by KnuD45
Link to comment
Share on other sites

Med denne beregner kan du beregne hvor mange kcal du forbrænder hver dag.

Beregner

og med dette excel dokument kan du beregne hvor mange kcal du indtager, du kan også gemme dine måltider hver dag så du hele tiden kan se hvor mange kcal du har indtaget i løbet af perioden. Husk at slå makroer til i excel, så du kan bruge rullemenuerne.

Kost

NB: Denne beregner er kun vejledende!!

(Udfra det kendskab jeg har til den har de fleste herinde fået estimeret et for højt energiforbrug jf. det de selv har fundet ved at bruge vægt - såvel den i køkkenet som den på badeværelset!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share