En bekymret cutter


kris13
 Share

Recommended Posts

Først lidt stats

Højde: 1.74

Vægt: 80,5 (pt)

Jeg har siden påske kørt et meget stramt diæt og trænnings program. Har besluttet mig for at jeg skal være i virkelig god form til sommer.

Først vil jeg lige forklare mit træningsprogram og diæt.. meget groft, går ikke op i at tælle Kcal osv.

Mandag:

15min interval på stairmaster

Bryst - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill.. varierre self lidt, køre nogle gante tungt i bænk osv

Nakke - shrugs og upright row 3*10

Biceps - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill

Abs- 5*max

25min intervall på stairmaster

Tirsdag:

15min interval på stairmaster

Ryg - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill

Ben - køre lidt forskelligt, mest maskiner, squat driller lidt mine knæ pt

Triceps - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill

25min intervall på stairmaster

Onsdag:

15min interval på stairmaster

Skulder - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill

Nakke - shrugs og upright row

Abs- 5*max

25min intervall på stairmaster

Torsdag:

15min interval på stairmaster

Bryst - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill

Ben - køre lidt forskelligt

Biceps - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill

25min intervall på stairmaster

Fredag:

15min interval på stairmaster

Ryg - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill

Nakke - shrugs og upright row

Triceps - 4 forskelige øvelser 3*10 ca pr drill

Abs- 5*max

25min intervall på stairmaster

OK! Jeg ved godt mit program ser lidt rodet ud.. Den enkelte muskel gruppe der ligger om onsdagen varrier hver uge. Dvs 1 uger køre jeg skulder onsdag, den næste ryg, næste bryst osv.. ellers kan jeg ikke helt får det til at gå op. Nakke, Abs og Ben ligger fast på deres dage, så altid nakke og abs mandag, onsdag og fredag og altid ben tirsdag og torsdag. Jeg går ikke vildt meget op i ben, og nej det er ikke fordi jeg disko pumper og kun vil have en flot overkrop. Mine lår (ben generelt) er meget store, og har trænet dem rigtig meget tidligere da jeg dyrkede amerikansk fodbold, så de mangler ikke noget mass eller styrke. Derudover er der også lidt problemer med knæene for tiden og da jeg kører så meget cardio har jeg ikke lyst til at overbelaste dem.

Så mit program er et godt mix mellem cardio og styrketrænning. Jeg er jo i mere eller mindre konstant, eller ihvertfald ugentligt Kcal underskud, så jeg bliver ikke større eller stærkere, men prøver bare at holde på musklerne imens jeg cutter.

Min kost er forholdsvis sund, jeg stræber efter at holde en positiv nitrogen balance hele dagen igennem.

Morgenmad: Skål havregryn med 1 scope (20gr) protein pulver (mm 40gr havregryn, måske lidt mere/mindre)

Snacks: Frugt 1-2 stykker, evt en drikke youghurt.

Frokost: Stykke rugbrød med 1 dåse makrel eller torskerogn, eller en sandwich.. muligvis lidt grøntsager til, fx en tomat eller stykke agurk.

Snacks: Igen frugt osv, 1-2 stykker

Efter/under Trænning: 2 scope protein shake (40gr ca)

Aftensmad: Stykke rugbrød med 200gr torskerogn, eller måske noget kylling eller noget. Ca 300gr grøntsager med lidt oliven olie og balsamico eddike på

Inden jeg går i seng: 1 scope(20gr) protein pulver. For at holde en fornuftig nitrogen balance natten igennem.

Detter er mere eller mindre den kur jeg følger. Det kan dog varriere lidt fra dag til dag. Det jeg har skrevet her er dog det, jeg minimum indtager, nogle dage lidt mere. Jeg går dog ikke op i Kcal tælling osv, jeg tror på min gode fornuft.

Så kommer vi til de egentlige spørgsmål!!

Sidste uge tabte jeg mig 2kg (82,5 til 80,5, vejer mig hver fredag). Jeg syntes dette er lidt meget i forhold til at jeg gerne vil beholde nogle muskler. Tænker på om jeg brænder flere muskler af end fedt, eller om jeg styrketræner så meget at min krop virkelig kæmper for at beholde musklerne. Har ikke bemærket noget styrke tab, nærmere et lille bitte gain, selvom det jo varriere fra dag til dag, hvor oplagt man er osv.

Er mit program for aggresivt i forhold til cardio, styrketrænning og diæt?

Jeg kan klart se at jeg har mistet en del fedt på mave regionen, men er ikke helt dernede hvor 2kg gør mig meget mere markeret, så er virkelig svært at sige når man står foran spejlet.

Jeg vil lige køre videre en uge mere og se om mit vægttab også er 2kg næste fredag. Jeg begynder lidt at høre alarmklokker i mit hoved når jeg smider mere end 1 kilo om ugen, er bekymret for hvor meget muskelmasse jeg brænder af i forhold til fedt ved så store ugentlige tab.

Dette spørgsmål er selvfølelig utroligt individuelt, men jeg håber nogen af jer måske har nogle gode råd eller ideer om jeg er på rette spor, eller lidt for aggresiv i min cutting.

Kris

Link to comment
Share on other sites

117 Views og ingen svar...

Noget der skal specificeres? Noget af mit program og kost der ikke fremstår klart nok?

Eller er det bare et alt for individuelt spørgsmål til, at der findes tommelfinger regler osv for hvordan det skal gøres?

Evt flytte emnet til maksimal muskelvækst? De går måske lidt mere op i cutting end vægttab?

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke så meget tid. Men kort sagt. Du spiser alt for lidt. Ikke noget at sige til, du taber dig. Det er alt for lidt mad til dit aktivitetsniveau. Du bør ikke tabe mere end et halvt kilo om ugen, hvis du vil holde på muskelmassen.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, her kommer jeg så med mine kommentarer :)

For det første: Du cutter men tæller ikke kcal. Hva skyldes dette? 'Dovenskab' eller at det er 'Besværligt' eller måske noget helt tredje? Hvis det er besværligt kan du evt. hente KropOgKost excel arket på www.alun.dk, det skulle gøre opgaven nemmere. Det skal tilføjes at hvis man foretager sig 'tilfældige' ting får man tilfældige resultater.

Dernæst, det virker som et "ok" kost program (har ikke lige regnet det ud men blot skimmet det) men jeg tror umiddelbart at du får lige lidt nok kcal i forhold til din træningsmængde.

Dit store vægttab kan skyldes mange ting, alt fra fedttab, muskeltab (usandsynligt med så stort et tab as muskler) til at mavesækkens indhold, væske der er frigivet. Det er ret svært at sige helt præcist, men hvis vægttabet fortsætter på samme måde er du helt klart i for stort kcal underskud. Regn med at tabe 0,5-1 kg om ugen med en 'normal' kost så skulle du være på rette spor.

Endnu bedre ville være at du regnede dit energi forbrug ud (ca.) og så talte kcal, det behøver ikke at være et helvede og super besværligt, bare du går det på "sån cirka basis", så skal du nok komme frem til nogle resultater, selvom det selvfølgelig er at foretrække at holde styr på tingene ;-)

Held og lykke med det

Link to comment
Share on other sites

Da jeg cuttede gik jeg fra godt 87-88kg til 73-74kg på lidt over en måned - trænede samtidig 2 split ca. hver 2. dag - her oplevede jeg ikke væsentlig styrkenedgang.

Det er klart der ryger noget muskel i processen men nogle gange synes jeg måske lidt effekten bliver beskrevet lidt overdrevent i forhold til hvad der rent faktisk sker hvis man ellers holder træningen ved lige. Hvis det ellers er over korte perioder og det kun er 10-15kg og du holder træningen ved lige behøver du ikke nødvendigvis ødelægge al din muskulatur ved cutting - synes umiddelbart ikke at 2½kg den første uge lyder som helt overdrevent meget - som regel går en cutting kur hurtigt i starten men hasigheden hvormed kiloene ryger af trods nogenlunde konform kur falder ret hurtigt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.. begge to :4thumbup: hehe

Ja det virker noglelunde fornuftigt for mig også, men man kan hurtigt bilde sig selv alle mulige ting ind og blive i tvivl når man står foran spejlet. Er dejligt lige at høre fra nogle andre at det ikke er helt i grøften, det man foretager sig :bigsmile: .

Jeg tror bare jeg kører på, som jeg gør pt og er også indstillet på et muskeltab, men man vil self gerne minimere det. Ang det med Kcal tælling, tjo det er muligvis dovenskab osv, men jeg tror stærkt på at man kan komme ligeså langt, hvis ikke længere med god fornuft og selvdisciplin, end med et Kcal tællings program, men det er selvfølelig bare mig.

Tak for hjælpen

Kris

Link to comment
Share on other sites

Hov, lige en ting til..

Er ikke så meget inde i trænnings programmer, sådan hvordan 2-split eller HST egentlig ser ud på papir osv. Så tænkte, det program jeg kører, har det noget navn? Eller er det bare mig der er total "gør det selv, Silvan" i the gym? :bigsmile:

Om i kender det eller ej, kan jeg virkelig anbefale det. Det er super godt til at bulke, hvad angår styrke kører jeg Boris Sheicko (staves sådan?), men til cutting er det andet bedre. Tror ikke Sheicko er så effektivt når man er i Kcal underskud, nærmer farligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.. begge to :4thumbup: hehe

Ja det virker noglelunde fornuftigt for mig også, men man kan hurtigt bilde sig selv alle mulige ting ind og blive i tvivl når man står foran spejlet. Er dejligt lige at høre fra nogle andre at det ikke er helt i grøften, det man foretager sig :bigsmile: .

Jeg tror bare jeg kører på, som jeg gør pt og er også indstillet på et muskeltab, men man vil self gerne minimere det. Ang det med Kcal tælling, tjo det er muligvis dovenskab osv, men jeg tror stærkt på at man kan komme ligeså langt, hvis ikke længere med god fornuft og selvdisciplin, end med et Kcal tællings program, men det er selvfølelig bare mig.

Tak for hjælpen

Kris

Der er det så bare jeg mener at en af de fundamentale ting ved "god fornuft og selvdisiplin" er kcal tælling. Fortæl mig lige hvordan du vil komme længere ved at sjusse dig frem?

Link to comment
Share on other sites

Der er det så bare jeg mener at en af de fundamentale ting ved "god fornuft og selvdisiplin" er kcal tælling. Fortæl mig lige hvordan du vil komme længere ved at sjusse dig frem?

Jeg kan godt følge dig i at man helt sikkert kan nå længere og ramme målet langt mere præcist med kcal tælling. Men samtidig må jeg også sige at det at sjusse sig frem godt kan give gode resultater, det kræver bare at man har ret godt styr på fødevarers kcal indhold og kan holde tallene i hovedet. Personligt og efter mange ganges cut perioder, kan jeg godt holde nogenlunde styr på mit kcal indtaget over en dag ved at sjusse mig frem. Jeg kan somregel ramme det +/- 150-200 kcal. Men det er bare så meget mere krævende at huske tallet end bare at have det skrevet ned et sted.

Link to comment
Share on other sites

Personligt tror jeg, at jeg ville have svært ved at sjusse mig frem til indtaget, hvis det ikke var fordi jeg netop havde talt kcal (vha. Krop&Kost) i en periode. Det giver en god basis for at vide hvad de forskellige fødevarer indeholder og hvor meget/hvad man fx skal spise i løbet af en dag for at få nok protein eller for at holde sig under ligevægtsindtaget.

Og så er det som yan nævner nemmere, i hvert fald i starten, at have det skrevet ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens se jeres pointe, men min pointe er, at så længe man sigter efter et vægttab på 0.5 til 1kg om ugen, eller over, så er Kcal tælling ikke nødvendig. Der handler det bare om at bruge sin sunde fornuft, hvis man derimod ligger og skal rippe helt ned (fx under 7% FP) og skal tabe sig 250g muligvis max 500g for at beholde sin muskelmasse, så er Kcal tælling nærmest nødvendigt. Det er ihvertfald sådan jeg ser det og jeg har ikke tænkt mig at tælle Kcal inden jeg er under 10% FP.. Dovenskab længe leve :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg kan sagtens se jeres pointe, men min pointe er, at så længe man sigter efter et vægttab på 0.5 til 1kg om ugen, eller over, så er Kcal tælling ikke nødvendig. Der handler det bare om at bruge sin sunde fornuft, hvis man derimod ligger og skal rippe helt ned (fx under 7% FP) og skal tabe sig 250g muligvis max 500g for at beholde sin muskelmasse, så er Kcal tælling nærmest nødvendigt. Det er ihvertfald sådan jeg ser det og jeg har ikke tænkt mig at tælle Kcal inden jeg er under 10% FP.. Dovenskab længe leve :4thumbup:

Men du har jo netop sigtet efter et bestemt vægttab på ½-1kg om ugen og tabt dig det dobbelte ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share