Ekstra fibre


sune18
 Share

Recommended Posts

Hej

jeg laver for tiden en del shakes bl.a. bestående af protein, jordbær, mælk og udos. Jeg søger derfor et godt råd til hvad jeg kan putte i for at få en masse kostfibre? Jeg så gerne at disse fibre kom "alene" - altså uden en masse kulhydrater eller andre næringsstoffer.

For tiden spiser jeg det med axa fibersund oven på, men ville være lækkert hvis der fandtes andre alternativer, gerne som egenede sig til at komme i blenderen:)

Link to comment
Share on other sites

Herbalife har to forskellige fibrepiller. jeg kan ikke helt huske forskellene, men den ene gør vist sådan at fedtet sætter sig på fibret i stedet for at blive optaget. om det virker ved jeg ikke. men jeg har spist den "almindelige" fiberpille og den virkede ganske godt, men det var ren fibre... det er piller da fibre skulle smage begrænset godt hvis det skulle drikkes som pulver blandet med vand eller lign.

de har som alle andre kostfirmaer også proteinpulver men der er fibrene ikke tilsat da det som nævnt smager dårligt... og deres proteinpulver er i forvejen lavet på soja som ikke skulle smage så godt. jeg har ikke selv smagt det...

om der er andre firmaer der laver fibrepiller ved jeg ikke, men herbalifes virker fint for mig

Link to comment
Share on other sites

Generelt skal du ikke spise fibertilskud for at tabe dig.

Men fibertilskud er en god ting, det sænker kolesterol, øger tarm-motiliteten og modvirker i øvrigt diarre og forstoppelse, mange bruger det også til at undgå såkaldte divertikler i tyktarmen. Basalt set binder fibre en masse vand hvilket sænker risikoen for dannelsen af udposninger (divertikler) når tarmen trækker sig sammen. Endelig er der også nogen der mener at fibre kan nedsætte risikoen for inflammatoriske lidelser i tarmen, delvis pga. den hurtigere tømning.

I forbindelse med kosstilskud er "Husk" psyllium frøskaller nok det mest brugte, det bruges også ganske ofte på abdominalkirurgiske afdelinger rundt omkring i landet - nu ved jeg godt at det her på sitet det er god praksis ikke at henvise til forhandlere - men det kan så diskuteres om produkter som "Husk" kan kategoriseres som kosttilskud på linje med proteinpulver, kreatin m.m. - de fleste steder bruges det som et lægemiddel.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

hmm det kunne være man skulle spise gajol oftere!

jeg spiser selv meget fiberrig kost, men på dage hvor jeg fester med gutterne er det godt at tage et par fiberpiller når man vågner. det kunne være man skulle have pakke gajol liggende i stedet! eller kan jeg nøjdes med at drikke nogle gajol shots om aftenen? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share