kondital


casper-jørgensen
 Share

Recommended Posts

Hej jeg hedder Casper og går i 1.g på gymnasiet...

Jeg har lige læst en artikel (lektie) om kondition og kondital og hvad der påvirker dem osv.

men Da jeg så, så hvilke sportsgrene de havde valgt som eksempler var der kun boldsport

nu har jeg siddet og søgt lidt rundt på nettet for at kunne finde eksempler på f.eks kamp sport og sådan men fandt aldrig nået

så tænkte på om vi herinde kunne lave en slags kæde hvor man kan skrive sig på, skrive hvilken sport man dyrker (også selv om hvis det er selv træning ) og hvilket kondital man har.

håber der er nogen der kan hjælpe mig med dette

Hilsen Casper

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg hedder Casper og går i 1.g på gymnasiet...

Jeg har lige læst en artikel (lektie) om kondition og kondital og hvad der påvirker dem osv.

men Da jeg så, så hvilke sportsgrene de havde valgt som eksempler var der kun boldsport

nu har jeg siddet og søgt lidt rundt på nettet for at kunne finde eksempler på f.eks kamp sport og sådan men fandt aldrig nået

så tænkte på om vi herinde kunne lave en slags kæde hvor man kan skrive sig på, skrive hvilken sport man dyrker (også selv om hvis det er selv træning ) og hvilket kondital man har.

håber der er nogen der kan hjælpe mig med dette

Hilsen Casper

Den enegang jeg har fået mål maks ilt optagelse nåede jeg op på 4600mL/min.

Med en vægt i underkanten af 70kg giver det et kondital på rundt regnet 66mL/min*kg

Jeg løber primært, men svømmet også en del.

Generelt opnåes de højeste kondital inden for: langrend, løb, cykling o.l.

Link to comment
Share on other sites

Konditallet er udtryk for iltoptagelsen sat i forhold til vægten. Vægten har stor betydning i nogle idrætsgrene (fx. løB), men ikke helt så meget i andre (fx. cykling). Der er derfor to mål der er relevante ved sammenligninger af kondition:

Kondital: ml/kg/min

Maximale iltoptagelse: l/min.

Læs evt. denne artikel, hvor der også er en sammenligning imellem forskellige sportsgrene:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...1&title=art

Som du kan se er fodbold langt nede i sammenligning med andre sportsgrene. Et godt eksempel for forskellen ved de to mål er roning, hvor den totale iltoptagelse er stor, men konditallet beskedent for eliten.

Man skal dog nok ikke hænge sig i om sammenligningen er 100 pct. korrekt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Jah, begge værdier er nu for lavt sat for roning. Man kommer ikke langt med et kondital under 70, men det er jo naturligvis også en svensk undersøgelse :laugh:

De bedste tunge roere ligger mellem 7 og 8 liter ilt/min med en typisk kropsvægt på 90-100kg. En af ekstremerne findes i den flerdobbelte olympiske mester, englænderen Matthew Pinsent, der fik målt en af de højeste iltoptagelser nogensinde på 8,5 liter/min. Jeg kender ikke hans vægt på daværende tidspunkt.

For letvægtsroere ligger iltoptagelsen hos de bedste typisk mellem 5,5 og 6 liter med en kropsvægt på mellem 70 og 75 kg.

Tager vi udgangspunkt i verdens måske fysisk stærkeste letvægtsroer lige pt., Mads Rasmussen, der blev verdensmester i letvægtsdobbeltsculler i sommers, har han fået målt en iltoptagelse på 6,1 liter/min mens han vejede 75 kg. Altså et kondital på ca. 81, som er omtrent det højeste man finder indenfor rosport.

Langrendsløberne er der altså ingen der kan slå :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jah, begge værdier er nu for lavt sat for roning. Man kommer ikke langt med et kondital under 70, men det er jo naturligvis også en svensk undersøgelse :laugh:

Ja, svenskerne har heller aldrig kunnet køre på cykel. :laugh:

Tror sagtens man kan finde eksempler indenfor de nævnte idrætsgrene, der overstiger det angivne. Spørgsmålet er også om nutiden ikke byder generelt på højere værdier end den gamle undersøgelse viser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share