Morgentræning


persh
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt en gang imellem at løbe de ca. 12 km jeg har til arbejde. Jeg starter ca. 20 minutter efter at jeg er stået op og har det godt med det, men så var der en, der oplyste mig om, at kroppen og især knæene ikke er klar til den belastning så kort tid efter at have ligget og snuet hele natten. Noget med at der ikke var den rette mængde væske mellem leddene, så slitagen ville være større. Hvad siger videnskaben og hvad siger erfaringerne.

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt en gang imellem at løbe de ca. 12 km jeg har til arbejde. Jeg starter ca. 20 minutter efter at jeg er stået op og har det godt med det, men så var der en, der oplyste mig om, at kroppen og især knæene ikke er klar til den belastning så kort tid efter at have ligget og snuet hele natten. Noget med at der ikke var den rette mængde væske mellem leddene, så slitagen ville være større. Hvad siger videnskaben og hvad siger erfaringerne.

Hilsen Per

Jeg tror, at der er noget om det - især da jeg taler af erfaring. De dage, hvor jeg står tidligt op og løber (inden jeg skal i skole) står jeg op allerede kl. 06.00 og kl. 06.20 er jeg i fuld gang med at løbe. Jeg løber ca. 30 min. på løbebånd med ca. 15-16+ km/t. Ved denne belastning går jeg tit "død" og har svært ved at "gennemføre" de sædvanlige 30 min. som jeg sætter som mål. Det er dog blevet bedre eftehånden, som kroppen nu vender sig til det! - men det er stadig ufattelig hårdt.

De dage, hvor jeg spiser morgenmad og tager til træning om formiddagen og løber efterfølgende, så kan jeg nemmere løbe de 30 min. på løbebåndet i forhold til når jeg står tidligt op... Så måske der er noget om det! - jeg føler mig ihvert fald mere "brugt" ved at løbe så tidligt om morgenen uden energi i kroppen...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring peger i en anden retning :smile: Jeg har gode erfaringer med at træne om morgenen, og praktiserer det faktisk altid. Om det giver øget slitage på knæ osv har jeg ingen anelse om, men jeg løber både hurtigt og langt om morgenen (og har ikke synderligt mange skader i forhold til træningsmængde...).

Link to comment
Share on other sites

Hmm, at løbe 12 km. om morgenen uden morgenmad er måske ikke så sundt for kroppen, hvis man ikke er vant til at løbe så langt med tomme glykogen-depoter eller på det tidspunkt af dagen. Jeg tror dog sagtens, at man langsomt kan træne sig op til at kunne klare det... :smile: Alt dette siger jeg imidlertid fuldstændig uden videnskabeligt belæg!

Selv kan jeg sagtens løbe 13-15 km. på formiddage eller eftermiddage, men jeg har aldrig kunnet klare det på tom mave om morgenen... Der siger min krop simpelthen fra :laugh: Det føles ikke sundt for min krop på samme måde, som det gør, hvis jeg løber, når jeg er 'vågen' og har indtaget føde i løbet af dagen... I sidste ende tror jeg bare, man skal lytte til sin krop, og hvis man har det bedre med at træne på andre tidspunkter af dagen (og har muligheden vel at mærke), så gør det! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man forbrænder jo mere fedt om morgenen da man ikke har lige så fyldte glykogen depoder, så det er klar en fordel for løbetræning om morgenen.

Om det er mere skadeligt om morgenen fordi man har ligget stille hele natten tror jeg er en lille røver, for det er vel værre hvis man har siddet på en stol hele dagen hvor man ikke har udstrækte knæ, og dette hører man aldrig om.

Så tror ikke der er noget skadeligt i at træne morgen. Måske skal du lige varme dine led op, men det skal man jo altid før man begynder. ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er selvfølgelig forskellige erfaringer omkring morgentræthed kontra veloplagthed eller tomme glykogendepoter og hvad der ellers er nævnt, men er der måske nogen, der har en videnskabelig forklaring på trådopretters egentlige spørgsmål, nemlig om det kan passe, at der ikke er den rigtige mængde væske mellem leddene??

Jeg mener, jeg engang så en henvisning i en tråd til en artikel af en fyr, som vist også havde den slags argument imod at man lavede udstrækning tidligt om morgenen. Er der nogen, der har evt. referencer til den, eller som kan fortælle, om det er alment anerkendt?

Link to comment
Share on other sites

Der er selvfølgelig forskellige erfaringer omkring morgentræthed kontra veloplagthed eller tomme glykogendepoter og hvad der ellers er nævnt, men er der måske nogen, der har en videnskabelig forklaring på trådopretters egentlige spørgsmål, nemlig om det kan passe, at der ikke er den rigtige mængde væske mellem leddene??

Jeg mener, jeg engang så en henvisning i en tråd til en artikel af en fyr, som vist også havde den slags argument imod at man lavede udstrækning tidligt om morgenen. Er der nogen, der har evt. referencer til den, eller som kan fortælle, om det er alment anerkendt?

Det er da mere normalt at der ER mere væskene i leddene efter en nats søvn... da den daglige aktivitet er tyngende og derved presser leddene sammen, hvorved ledvæsken presses ud!

Dette er også derfor man er højere om morgenen end sidst på dagen! Efter tung vægtløftning kan man ligefrem "krympe" et par cm :blink:

Noget andet er at kropstemperaturen er lavere om morgenen end om eftermiddagen og kroppen derfor er mere gearet på træning sidst på eftermiddagen end først på morgen ... lidt groft sagt kan man sige at kroppen ikke er maksimalt "vågen" før temperaturen er kommet lidt op!!

Link to comment
Share on other sites

Om morgentræning er godt eller ej er helt individuelt. Personligt starter jeg bare langsomt ud så bliver benene også varme hurtigt. Mht. energi er 5-6 km maks. for mig inden jeg går helt død. Selvfølgelig kan det være anderledes for dig... En del løbere har succces med at løbe to gange om dagen i stedet for en så måske kunne du overveje at løbe 6 km om morgenen og så 6 senere igen. Jeg har aldrig hørt om at det skulle være mere skadeligt hvis du bare lægger stille og roligt ud så går det nok...

Link to comment
Share on other sites

Mht. morgentræning om hvorvidt tømte glykogendepoter er bedre hvis man vil have en højere fedtforbrænding, glem det.

Det handler om at kunne banke så mange kaloriusser af på tiden der er til rådighed. tømte depoter vil tale imod det. Efter træningen forbrænder man en masse kalorier i form af intramuskulær fedt for at fylde glykogendepoterne op. Læs evt. artikel på forsiden. Hvis man er en sucker for at få skabt inflammation i kroppen er det en rigtig god ting at træne i lang tid (+1,5-2 timer), moderat intensitet på tømte glykogendepoter... Så lad være med det!

I forhold til væske imellem leddene så afhænger det af aktivitetsgrad. Synovialmembranen omkring de "ægte led" vil producere ledvæske ved bevægelse af leddet. Derfor giver det god mening at varme op inden aktivitet, især om morgenen.

Stuart McGill taler om, hvorvidt det er tåbeligt at udføre aktiviteter (især kraftig fleksion af rygsøjlen) den første times tid efter man er stået op. Dette pga. den øgede mængde af væske i discus om morgenen, da det hydrostatiske tryk er væsentligt reduceret om natten i forhold til det osmotiske "sug" der er i discus. Om morgenen vil ryggen være stivere at bøje, da discus vil levere mere modstand herimod, men musklerne kompenserer ikke ved at "trække" mindre, dvs. uændret ROM. Dette fører til en kraftig forøgelse i stress på discus og ligamenter. Derfor, lad være med at lav spinning eller kraftige foroverbøjninger lige efter man er vågnet. I princippet bør man vel også afholde sig fra at lave morgen-yoga.

Jacob

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Stuart McGill taler om, hvorvidt det er tåbeligt at udføre aktiviteter (især kraftig fleksion af rygsøjlen) den første times tid efter man er stået op. Dette pga. den øgede mængde af væske i discus om morgenen, da det hydrostatiske tryk er væsentligt reduceret om natten i forhold til det osmotiske "sug" der er i discus. Om morgenen vil ryggen være stivere at bøje, da discus vil levere mere modstand herimod, men musklerne kompenserer ikke ved at "trække" mindre, dvs. uændret ROM. Dette fører til en kraftig forøgelse i stress på discus og ligamenter. Derfor, lad være med at lav spinning eller kraftige foroverbøjninger lige efter man er vågnet. I princippet bør man vel også afholde sig fra at lave morgen-yoga.

Jacob

Omend der er "et par" fagtermer, der er lidt uklare for mig (:blush:), så syntes jeg ikke det er et særlig pænt budskab at bringe, når nu man har set lyset ved morgenspinning :unhappy:

Kunne du ikke uddybe hvad, der nærmere menes med:

- dette fører til en kraftig forøgelse i stress på discus og ligamenter

- hydrostatiske tryk

- osmotiske "sug"

Og hvilken "skade" er det man gør, ved at kraftige foroverbøjninger om morgen? Eller er det nærmere fordi man belaster kroppen uhensigtsmæssigt?

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Omend der er "et par" fagtermer, der er lidt uklare for mig (:blush:), så syntes jeg ikke det er et særlig pænt budskab at bringe, når nu man har set lyset ved morgenspinning :unhappy:

Kunne du ikke uddybe hvad, der nærmere menes med:

- dette fører til en kraftig forøgelse i stress på discus og ligamenter

- hydrostatiske tryk

- osmotiske "sug"

Og hvilken "skade" er det man gør, ved at kraftige foroverbøjninger om morgen? Eller er det nærmere fordi man belaster kroppen uhensigtsmæssigt?

Jeg ved jeg ikke bliver populær blandt spinning og yoga-folket men videnskaben (jeg har læst) synes ikke at disse aktiviteter er hensigtsmæssige i morgentimerne.

ad. 1: Forestil dig at discus har suget en masse væske ind i sig i løbet af natten, altså har øget sin størrelse. Når ryggen bøjes forover som når du sidder på en spinningcykel, vil rygsøjlens segmenter derved komprimere discus fortil i rygsøjlen. Tænk på en ballon. Hvis der er meget luft i en ballon, vil der skabes et større stress i den hvis man forsøger at komprimere den på den ene eller anden måde. Når ligamenterne inddrages er det fordi, at de sidder i forlængelse af ryggen. Ryggen er blevet forlænget i løbet af natten, hvorfor ligamenterne er tættere på deres maksimale længde. Når ryggen bøjes fremover, vil ligamenterne strækkes til max tidligere om morgenen end om formiddag, eftermiddag og aften. Gav det mening?? :smile:

ad. 2 og 3: Hydrostatisk tryk i denne sammenhæng går på hvor meget væske der presses ud, osmotisk går på hvor meget væske der suges ind i discus. Når discus presses som eksempel i stående stilling, under en squat, når du har en rygsæk på osv, vil væske presses ud af discus og du bliver lidt lavere (som Angel er inde på). Når belastningen fjernes fra ryggen, vil den suge væske til sig som en svamp og genfinde normalstørrelse

Der er altså ikke noget galt i morgentræning, man bør nok bare afholde sig fra kraftige forudbøjninger som man ser under spinning og yoga. Fordi man bliver ved med at gøre det og ikke får nogen skader, så lader det til at sandsynligheden for at få skader er forøget. Man kan også gå over for rødt hver eneste gang man har mulighed for det, og stadig undgå at blive kørt ned. Det ændrer dog ikke på at sandsynligheden for uheld er forøget hvis man ikke tager forholdsregler.

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Stuart McGill taler om, hvorvidt det er tåbeligt at udføre aktiviteter (især kraftig fleksion af rygsøjlen) den første times tid efter man er stået op. Dette pga. den øgede mængde af væske i discus om morgenen, da det hydrostatiske tryk er væsentligt reduceret om natten i forhold til det osmotiske "sug" der er i discus. Om morgenen vil ryggen være stivere at bøje, da discus vil levere mere modstand herimod, men musklerne kompenserer ikke ved at "trække" mindre, dvs. uændret ROM. Dette fører til en kraftig forøgelse i stress på discus og ligamenter. Derfor, lad være med at lav spinning eller kraftige foroverbøjninger lige efter man er vågnet. I princippet bør man vel også afholde sig fra at lave morgen-yoga.

Jacob

Jeg er jo nærmest nødt til at kommentere her :tongue:

Når der står yoga på mit morgenprogram er jeg oppe i tre kvarter til en time inden jeg går igang. Allerede der er det sådan set ok ift det du skriver.

Den første halve time indeholder ikke noget jeg vil kalde kraftig fleksion af rygsøjlen. Stående foroverbøjning i astanga har ikke til formål at skabe kraftig fleksion i rygsøjlen. Først meget sent i praksis er der hvad jeg vil kalde kraftig fleksion af ryggen.

Derudover er der, hvis man gør det rigtigt, altid en intention om at forlænge ryggen uanset om det er fleksion eller ekstension man laver, for netop at minimere kompressionen i ryggen.

Er den videnskab primært teoretisk funderet, eller ligger der lige så meget praktisk erfaring bag - og hvilken?

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke måske forestille sig, at videnskaben har taget det helt bogstaveligt det med "lige at være vågnet"? Jeg mener bare, at i praksis går der vel for det meste mindst ½-1 time fra vækkeuret ringer, og til man sidder max foroverbøjet, med mindre man ligefrem sover med sin spinningcykel, laver yogaserierne bagfra og på sengekanten, eller bare vil øve sine vildeste akro-tricks før de andre vågner...

edit - nå ja, det er jo lige det, MaxP snakker om...

Edited by Sina
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo nærmest nødt til at kommentere her :tongue:

Når der står yoga på mit morgenprogram er jeg oppe i tre kvarter til en time inden jeg går igang. Allerede der er det sådan set ok ift det du skriver.

Den første halve time indeholder ikke noget jeg vil kalde kraftig fleksion af rygsøjlen. Stående foroverbøjning i astanga har ikke til formål at skabe kraftig fleksion i rygsøjlen. Først meget sent i praksis er der hvad jeg vil kalde kraftig fleksion af ryggen.

Derudover er der, hvis man gør det rigtigt, altid en intention om at forlænge ryggen uanset om det er fleksion eller ekstension man laver, for netop at minimere kompressionen i ryggen.

Er den videnskab primært teoretisk funderet, eller ligger der lige så meget praktisk erfaring bag - og hvilken?

Hehehe.. Max, det var du dælme længe om. Nu har jeg lagt små stykker lokkemad ud hele morgenen og først nu bider du på krogen :laugh: Så længe man er opmærksom på at lave fleksionen i hoften og undlade den i ryggen er det sådan set fint nok. Men er folk gode nok til at differentiere?? Fornuftigt nok at tænke i at forlænge ryggen og derved fordele stress. Skaderne sker som regel når stress lokaliseres til enkeltstående segmenter.

McGill skriver: "When a person lies down at night, osmotic pressures in the disc nucleus exceed the hydrostatic pressure, causing the disc to expand. Adams and colleagues (1987) noted that the range of lumbar flexion increased by 5-6 (grader) throughout the day. The increased flued content after risin from bed caused the lumbar spine to be stiffer in bending, while the musculature did not appear to compensate by restricting the bending range. they estimated that disc-bending stresses were increased by 300 % and ligament stresses by 80 % in the morning compared to the evening and concluded that there is an increased risk of injury to theses tissues when bending forward early in the morning. Snook and colleagues (1998), in a clinical trial, demonstrated that simply avoiding full lumbar flexion in the morning reduced back symptoms."

Nu er det selvfølgelig ensporet af mig kun at referere fra én ekspert, så hvis der er nogen der har noget modstridende eller supplerende vil jeg da vildt gerne se det :bigsmile: Igen burde jeg nok læse baggrundsartiklerne for at sætte mig ind i metoden der er anvendt, men det tillader min tid desværre ikke, da der er en masse andre baggrundsartikler indenfor mit speciale som jeg bruger artikel tiden på. Derfor refererer jeg fra en bog. Bogen hedder : "Ultimate back fitness and performance" af Stuart Mcgill, second edition.

Kunne man ikke måske forestille sig, at videnskaben har taget det helt bogstaveligt det med "lige at være vågnet"? Jeg mener bare, at i praksis går der vel for det meste mindst ½-1 time fra vækkeuret ringer, og til man sidder max foroverbøjet, med mindre man ligefrem sover med sin spinningcykel, laver yogaserierne bagfra og på sengekanten, eller bare vil øve sine vildeste akro-tricks før de andre vågner...

edit - nå ja, det er jo lige det, MaxP snakker om...

Lige efter man er vågnet er det selvfølgelig mindre hensigtsmæssigt at lave kraftige foroverbøjninger af rygsøjlen. Så længe man er opmærksom på at lave bøjningen i hoften sker der nok ikke det store. :smile:

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke morgentræning er farligt. Men du skal spise inden, jeg har i hvert fald læst, at Brian Holm holdt op med det fordi man får en øget risiko for sukkersyge. Det skulle være noget med insulin chok, da ens blodsukker er lavt om morgenen. Men jeg vil gerne høre om der er andre der kan bekræfte dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke morgentræning er farligt. Men du skal spise inden, jeg har i hvert fald læst, at Brian Holm holdt op med det fordi man får en øget risiko for sukkersyge. Det skulle være noget med insulin chok, da ens blodsukker er lavt om morgenen. Men jeg vil gerne høre om der er andre der kan bekræfte dette.

Når du spiser stiger dit blodsukker som medfører en stigning i insulin. Når du træner hæmmes insulin af adrenalin.

Du får ikke sukkersyge af at træne, hverken på fuld eller tom mave. Du får sukkersyge af ikke at træne og ved at spise slik hver dag, være stresset, være overvægtig osv...

Altså: Morgentræning er IKKE farligt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share