Taber alle sig lige meget?


Marlena87
 Share

Recommended Posts

Har haft en længere debat om hvorvidt alle mennesker taber sig lige meget. Hvis to personer på henholdsvis 50 og 80 kg cutter med samme kalorieunderskud, smider de så lige meget fedt? Jeg har en kollega (meget, meget slank) der cutter og cutter, men hun brokker sig over, at det sidste fedt på maven og overarmene bare ikke vil ryge. Når kroppen et punkt hvor den bare ikke "vil give mere fedt fra sig"? Umiddelbart skulle man tro at man kunne tabe sig uanset hvor tynd man måtte være, energien skal jo komme et eller andet sted fra. Ryger der meget muskel under cut?

Link to comment
Share on other sites

Altså, hvis vi forudsætter at et givent underskud resulterer i 100% fedttab (eller samme fordeling af muskel- og fedttab), så vil samme underskud pr definition give samme resultat.

Spørgsmålet er først og fremmest om underskuddet rent faktisk er lige stort.

Dernæst vil en større person (med flere kg fedt) typisk kunne holde en bedre fedttabs-ratio.

Mængden og typen af træning, hvor skrap diæten er og fordelingen af makronæringsstoffer samt genetiske forudsætninger vil også have indflydelse på vægttabets fordeling mellem fedt og muskel.

Som du selv siger skal energien altså komme et eller andet sted fra, og der er grænser for hvor meget kroppen kan tilpasse sit forbrug uden det har fatale konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tit jeg får at vide, at alle mennesker kan få vaskebræt, nogle skal bare knokle mere for det end andre... Men åbenbart er det da ikke alle der er i stand til at smide det sidste halve kilo der skal til for at markere? Som du siger maxpower, så er det genetisk hvor fedtet sætter sig og forsvinder fra. Dette betyder vel at ikke alle mennesker er desponeret for vaskebræt? Vaskebrætsgenet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tit jeg får at vide, at alle mennesker kan få vaskebræt, nogle skal bare knokle mere for det end andre... Men åbenbart er det da ikke alle der er i stand til at smide det sidste halve kilo der skal til for at markere? Som du siger maxpower, så er det genetisk hvor fedtet sætter sig og forsvinder fra. Dette betyder vel at ikke alle mennesker er desponeret for vaskebræt? Vaskebrætsgenet :bigsmile:

En lav fedtprocent er ikke alene om at give et vaskebræt, det er også nødvendigt at musklerne er trænede.

ps. og som du måske kan læse ud af MaxP's indlæg er det mest sansynligt at de to ikke taber sig ligemeget.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

... det er forudsat at musklerne er veltrænede, selvfølgelig

Veltrænede muskler og en lav fedtprocent vil resultere i vaskebræt, men det er ikke nødvendigvis lige tydeligt selv ved ens fedtprocent og "lige store muskler", da fedtet kan sidde forskelligt og det samme er gældende for muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Veltrænede muskler og en lav fedtprocent vil resultere i vaskebræt, men det er ikke nødvendigvis lige tydeligt selv ved ens fedtprocent og "lige store muskler", da fedtet kan sidde forskelligt og det samme er gældende for muskelmasse.

Altså, nogle mennesker kan simpelthen ikke få et vaskebræt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene tværtimod - det er blot et spørgsmål om at fedtprocenten er lav nok samt musklerne trænede nok.

Så svaret på om alle kan få vaskebræt er ja? Også kvinder med genstridige fedtdepoter, der på trods af en lav vægt på 47 kg bare sidder fast?

Link to comment
Share on other sites

Har haft en længere debat om hvorvidt alle mennesker taber sig lige meget. Hvis to personer på henholdsvis 50 og 80 kg cutter med samme kalorieunderskud, smider de så lige meget fedt?

Nej, men det er uddybet. Der flere faktorer i det kun kalorieunderskud.

Så svaret på om alle kan få vaskebræt er ja? Også kvinder med genstridige fedtdepoter, der på trods af en lav vægt på 47 kg bare sidder fast?

Ja og ja. Men læs nu Stubbes svar igen. :wink:

En kvinder - her er højden også en faktor - der vejer 47kg burde nok først fokusere på at øge muskelmassen for at få vaskbræt og sidenhen skære i fedtdepoterne.

Link to comment
Share on other sites

Konkret drejer det sig om en veninde der som sagt vejer 47 kg (hun er ca 165 høj). Og hun er godt nok veltrænet og muskuløs! Der er ikke ét gram fedt på hendes overkrop, det er virkelig vildt, selv hendes bryster er reduceret to skålstørrelser ned. På trods af dette har hun stadig en fedtansamling på midten af maven. Umiddelbart skulle man ikke tro at hun kan smide mere fedt, hun er virkelig slank, men hun har den lille ulempe på maven der bare ikke vil fosvinde

Link to comment
Share on other sites

Marlena87 -->

Fedt er kroppens oplagrede energikilde, men kun til en vis grad. Hvis din veninde er meget tynd og stadig i underskud af energi, så vil hendes kropbegynde at tære på muskelmassen. Med muskelmassen mener jeg ikke kun skeletmusklerne, men bl.a. også hjertet. Der var været flere tilfælde af kraftig undervægtige mennesker, der er død af et svækket hjerte.

Det er ikke særligt gennemtænkt at cutte så meget, som din veninde åbenbart gør.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Marlena87 -->

Fedt er kroppens oplagrede energikilde, men kun til en vis grad. Hvis din veninde er meget tynd og stadig i underskud af energi, så vil hendes kropbegynde at tære på muskelmassen. Med muskelmassen mener jeg ikke kun skeletmusklerne, men bl.a. også hjertet. Der var været flere tilfælde af kraftig undervægtige mennesker, der er død af et svækket hjerte.

Det er ikke særligt gennemtænkt at cutte så meget, som din veninde åbenbart gør.

Hr. K

Nu er hun også bare ekstrem slank fra naturens sider, en af de mennesker der kan spise og spise uden at tage synligt meget på... Men altså, dvs at hun tilsyneladende ikke kan slippe af med maven?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Taber man sig altid i samme rækkefølge? Altså hvis man kører en cutcyklus, og taber sig hurtigst på lårene, vil man så oss tabe sig der næste gang man cutter?

ved godt det er off topic, men var bare nysgerrig

Ud fra egne erfaringer : Ja, dog kan det måske se en anelse anderledes ud pga ændret muskelmasse fra gang til gang...

Link to comment
Share on other sites

Ud fra egne erfaringer : Ja, dog kan det måske se en anelse anderledes ud pga ændret muskelmasse fra gang til gang...

Jeg mindes at Angel/Crawdaddy i forbindelse med en konkurrence-diæt fortalte at fedtfordelingen ikke helt var den samme efter konkurrencen og det blev bulketid igen. Måske de selv kan uddybe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mindes at Angel/Crawdaddy i forbindelse med en konkurrence-diæt fortalte at fedtfordelingen ikke helt var den samme efter konkurrencen og det blev bulketid igen. Måske de selv kan uddybe...
Ændringer i muskelmasse og intraabdominalt/subcutant ratio af kropsfedtet, fra gang til gang, vil sansynligvis have stor betydning for hvordan det opleves, hvilket er svært at tage højde for (ikke at det udelukker hverken det ene eller andet).
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share