komplet liste af GI


Honey84
 Share

Recommended Posts

jeg vil gerne have et en komplet liste og ikke et sted hvor jeg skal slå alting op, og så på engelsk..men tak for linket anyway.

Jeg er nysgerrig efter to ting: :smile:

1. Hvordan ser en komplet liste ud? Der findes vel tusindvis af fødevarer, bare på det danske marked, og det virker mildt sagt urealistisk at tro der er testet GI på dem alle.

2. Hvad skal listen bruges til? GI gælder kun for en fødevarer hvis den indtages alene. Sammensætter du lav og høj GI fødevarer bliver den varen med det høje GI optaget langsommere.

Link to comment
Share on other sites

Her er der en dansk side, der reklamerer med at man kan få tilsendt en komplet liste på mail http://www.alun.dk/sund-kost-kulhydrater-d...de-daarlige.asp

Men det kunne være spændende om du kunne forklare lidt om GI. Jeg har læst lidt om det engang, men fattede ikke lige helt det. Så en forklaring på godt almindeligt dansk ville være rart :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

den virker ikke den mail der står der har efterhånden prøvet 3 mail adr. til maxim..men nu har jeg prøvet deres kunne service og krydser fingere for at jeg ikke får en mail delivery faild igen igen igen...

Der findes en god side her, hvor du kan læse lidt omkring GI:

http://www.netfyssen.dk/glykemiskforklar1.htm

Maxpower:

Nogle har overvejet om det glykemiske index kan forudsige reaktionen på et måltid, der består af fødevarer med vidt forskellige index i skøn forening. Undersøgelser har vist, at det glykemiske index også klarer den opgave.

Over 15 undersøgelser har drejet sig om sammensatte måltiders glykemiske index. 12 af disse påviste en glimrende overensstemmelse mellem det man kunne forudsige og det faktiske resultat.

Det er på forhånd muligt at forudsige det glykemiske index i sammensat måltid. Man skal ganske enkelt gange kulhydrat-procenten fra hver enkelt ingrediens med dens glykemiske index og derefter lægge alle tallene sammen for at nå frem til det glykemiske index i hele måltidet.

De tre resterende undersøgelser, der ikke påviste den forventede overensstemmelse, blev foretaget af forskere, der ikke brugte en standardiseret metode til at finde frem til det glykemiske index. Derudover var deres måltider meget fedtholdige, hvilket har en tendens til at reducere kulhydratholdige fødevarers påvirkning.

(taget fra overstående link)

Men jeg tænker da også at sammensætter man et måltid udelukkende med fødevarer, som har lavt el. moderat GI, så kan det jo aldrig give et højt GI...

Edited by Honey84
Link to comment
Share on other sites

Honey84 -> Det er vel fint nok man kan forudse effekten selv med sammensatte måltider. Men hvad skal jeg som ikke-diabetiker/ikke-top-atlet bruge det til? En grov opdeling i lav/høj GI fødevarer er ikke meget anderledes end lidt generel forståelse for fødevarer og forskellige typer kulhydrater.

Som der også står i dit link, så er GI bare ét tal, der ligesom det samlede kalorieindhold ikke kan bruges alene til at sammensætte din kost.

Link to comment
Share on other sites

Honey84 -> Det er vel fint nok man kan forudse effekten selv med sammensatte måltider. Men hvad skal jeg som ikke-diabetiker/ikke-top-atlet bruge det til? En grov opdeling i lav/høj GI fødevarer er ikke meget anderledes end lidt generel forståelse for fødevarer og forskellige typer kulhydrater.

Som der også står i dit link, så er GI bare ét tal, der ligesom det samlede kalorieindhold ikke kan bruges alene til at sammensætte din kost.

øverst på linket står der også, at folk der vil tabe sig kan gøre brug af det, jeg gør det fordi jeg tror jeg får for mange kulhydrater + at det er med at holde ens blodsukker stabilt så taber man jo mere fedt end hvis ens blodsukker er højt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

øverst på linket står der også, at folk der vil tabe sig kan gøre brug af det, jeg gør det fordi jeg tror jeg får for mange kulhydrater + at det er med at holde ens blodsukker stabilt så taber man jo mere fedt end hvis ens blodsukker er højt.. :wink:

øhh det er vist en simplificering af tingene...

Hvis dit blodsukker er stabilt, taber du ikke nødvendigvis mere fedt, men du har nemmere ved at spise formnuftigt, da kroppens trang til mad ikke bliver så tror, som hvis du går fra stort underskud til stort overskud af blodsukker hele tiden...

Desuden kan et højt blodsukker niveau jo værre et udtryk for et stort indtag af sukker/kulhydrater, hviket bil have indflydelse på lipolysen/fedtforbrænding....

Yet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share