Ekstraforbrændning ved små måltider - fakta?


sell
 Share

Recommended Posts

Den vigtigste faldgruppe mange mennesker løber ind i når de prøver at slanke sig, er antallet af måltider i løbet af dagen.

Et af de gyldne råd inden for vægttab er som bekendt at skrue antallet af måltider op så man spreder sit kalorieindtag over hele dagen og derved hele tiden holde sin forbrænding i vejret.

Kort fortalt kan man sige, at for at forbrænde mere - skal man spise mere.

Det er en god og indoktrineret kostregel.

Men er der nogen på dette forum som ved hvor udtalt denne forbrænding er?

Hvor stor er forskellen på en persons egenforbrænding ved at spise 1, 3 eller 8 måltider i løbet af en dag?

Findes der undersøgelser på dette område?

Hvor meget stiger ens forbrænding ved indtagelse af kalorier?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Et af de gyldne råd inden for vægttab er som bekendt at skrue antallet af måltider op så man spreder sit kalorieindtag over hele dagen og derved hele tiden holde sin forbrænding i vejret.

Uanset hvor gyldent nogen måtte mene det er, så er det forkert.

Fra: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...ocent/vaegttab/

Måltidsfrekvens

Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til. Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et ligevægtsindtag er mere usikkert.

Så:

Er det en god ide at spise ofte (også under diæt): Ja

Forbrænder man mere: Nej

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvor gyldent nogen måtte mene det er, så er det forkert.

Fra: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...ocent/vaegttab/

Så:

Er det en god ide at spise ofte (også under diæt): Ja

Forbrænder man mere: Nej

Jeg tror ikke kost rådet er lavet på baggrund af vægttab!, men at det er bedre at holde sit blodsukker stabilt over dagen, da det ikke er godt med store udsving, da faren for insulin resistens er større her... Desuden som MP indirekte skriver, har kroppen større trang til sukker ved lavt blodsukker end ved et højere, derfor er det nemmere at holde sig fra sukker holdige produkter, når man spiser flere gange om dagen...

Generelt har et stabilt blodsukker niveau bare mange fordele fremfor et, der topper 2-3 gange om dagen..

Link to comment
Share on other sites

For at svare på det oprindelige spørgsmål så har antallet af måltider ingen betydning for forbrændingen. Mængden og sammensætningen har derimod betydning.

Der findes mange studier på dette, hvoraf nogle af dem er nævnt i min artikel MaxP linker til. Skriv hvis du ønsker flere.

Den termiske effekt ved et blandet måltid er på omkring 10% af energiindtaget. Derudover ændres den totale forbrænding uafhængigt af dette alt efter om man under- eller overernæres.

Antallet af måltider bør altid tilpasses den enkelte, da det for nogen vil være en fordel med f.eks. 3-4 måltider frem for 6 måltider.

Blodsukkeret, ligesom forbrændingen, er meget mere afhængigt af mængde og sammensætning end antal af måltider.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Det vil sige at, hvis jeg har forstået ovennævnte korrekt. Så er der ingen forskel på en persons total forbrænding om man vælger at spise 1 måltid om dagen eller 10 - det er i og for sig irrellevant. Det eneste som tæller er den totale kaloriesammensætning.

Det betyder så at myten om at "kickstarte" sit stofskifte med mange små måltider er en skrøne og en saga blot?

Link to comment
Share on other sites

Det betyder så at myten om at "kickstarte" sit stofskifte med mange små måltider er en skrøne og en saga blot?

jep. der findes ufattelig mange myter i motions og kostens verden. hvis du vil kickstarte dit stofskifte så løb en tur... men som skrevet er det smart at få maden fordelt over hele dagen pga blodsukkeret.

Link to comment
Share on other sites

Antallet af måltider bør altid tilpasses den enkelte, da det for nogen vil være en fordel med f.eks. 3-4 måltider frem for 6 måltider.

Hvis du har noget dokumentation på dette, så må du meget gerne poste det. Nu ved jeg ikke, om du her hentyder til fordele i forhold til LBM, eller om du har andre fordele i tankerne. Jeg vil i hvert fald meget gerne se noget dokumentation på, at det kan gå udover bevarelsen af LBM ved eksempelvis at spise 6 i stedet for 4 måltider.

På forhånd tak.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har noget dokumentation på dette, så må du meget gerne poste det. Nu ved jeg ikke, om du her hentyder til fordele i forhold til LBM, eller om du har andre fordele i tankerne. Jeg vil i hvert fald meget gerne se noget dokumentation på, at det kan gå udover bevarelsen af LBM ved eksempelvis at spise 6 i stedet for 4 måltider.

På forhånd tak.

Med hensyn til måltidsfrekvens findes der ingen god dokumentation for hverken det ene eller andet. Det var ikke ment i forhold til LBM, men kunne være i forhold til en overvægtig, eventuelt med psykiske problemer, hvor mad fylder meget i hverdagen. Dette kunne være en situation hvor 4 måltider er bedre end 6. Der kunne findes mange specifikke eksempler i den kliniske behandlers hverdag, hvor LBM ikke altid er det vigtigste punkt.

Ps. et nyligt studie publiceret i forrige nummer af AJCN, så på forskelle ved at spise et eller tre måltider dagligt. Her var der en forbedring i kropssammensætningen ved et måltid.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke ment i forhold til LBM, men kunne være i forhold til en overvægtig, eventuelt med psykiske problemer, hvor mad fylder meget i hverdagen. Dette kunne være en situation hvor 4 måltider er bedre end 6. Der kunne findes mange specifikke eksempler i den kliniske behandlers hverdag, hvor LBM ikke altid er det vigtigste punkt.
Ok tak for uddybningen. Det er rart at få specificeret, hvornår du mener, at en lavere måltidsfrekvens kan være at foretrække. Som nævnt havde jeg også svært ved at se det i forhold til bibeholdelse af LBM.
Med hensyn til måltidsfrekvens findes der ingen god dokumentation for hverken det ene eller andet.

Som du selv anbefaler i din artikel, så kan det tyde på, at det kan være fordelagtigt med 5-7 måltider i modsætning til et par stykker. Men du har måske ændret holdning?

Det kan måske specielt være gældende for trænede individer, der har opbygget LBM, som den ældre undersøgelse på boksere, som du også linker til, har vist. Jeg er ikke bekendt med, om der er andre studier på trænede individer, der viser det modsatte. Det ved du måske?

Ps. et nyligt studie publiceret i forrige nummer af AJCN, så på forskelle ved at spise et eller tre måltider dagligt. Her var der en forbedring i kropssammensætningen ved et måltid.

Er det noget, du har adgang til, som du kan poste? Ville være interessant at se nærmere på forsøget også med hensyn til, hvem og i hvilken tilstand forsøgspersonerne var. Er det noget, som du mener kan rokke ved din egen anbefaling i din artikel?

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Som du selv anbefaler i din artikel, så kan det tyde på, at det kan være fordelagtigt med 5-7 måltider i modsætning til et par stykker. Men du har måske ændret holdning?
Nja, det er nok både og. Min holdning er nok skiftet lidt i retning af at det skal individualiseres mere (Sansynligvis fordi jeg nu har fået større klinisk erfaring). Dog anser jeg det stadig for at være fornuftigt med 5-7 måltider for en stor del af de der skal ned i vægt. Det var nok mest det med "jo flere måltider jo bedre" eller "6" måltider som man så ofte hører jeg reagerede på. Det er vel blot endnu et bevis på at det er farligt at simplicere et emne for meget.
Er det noget, du har adgang til, som du kan poste? Ville være interessant at se nærmere på forsøget også med hensyn til, hvem og i hvilken tilstand forsøgspersonerne var. Er det noget, som du mener kan rokke ved din egen anbefaling i din artikel?
Jeg har adgang til det, men tænker ikke det er ok at quote mere end abstracted. Største ulempe er nok at de benyttede bioimpedans måling. Og nej, det ændrer ikke min mening, men synes det bakker op om min mening at måltidsfrekvens ikke blot er så simpelt som - spis flere måltider.

<H2>A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults1,2<A name=RFN3>,3

Kim S Stote, David J Baer, Karen Spears, David R Paul, G Keith Harris, William V Rumpler, Pilar Strycula, Samer S Najjar, Luigi Ferrucci, Donald K Ingram, Dan L Longo and Mark P Mattson

1 From the Beltsville Human Nutrition Research Center, US Department of Agriculture, Agriculture Research Service, Beltsville, MD (KSS, DJB, KS, DRP, GKW, and WVR), and the Clinical Research Branch (PS and LF), and the Laboratories of Cardiovascular Science (SSN), Experimental Gerontology (DKI), Immunology (DLL), and Neurosciences (MPM), National Institute on Aging Intramural Research Program, Baltimore, MD

Background:Although consumption of 3 meals/d is the most commonpattern of eating in industrialized countries, a scientificrationale for this meal frequency with respect to optimal healthis lacking. A diet with less meal frequency can improve thehealth and extend the lifespan of laboratory animals, but itseffect on humans has never been tested.

Objective:A pilot study was conducted to establish the effectsof a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy,normal-weight adults.

Design:The study was a randomized crossover design with two8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjectsconsumed all of the calories needed for weight maintenance ineither 3 meals/d or 1 meal/d.

Results:Subjects who completed the study maintained their bodyweight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-moperiod. There were no significant effects of meal frequencyon heart rate, body temperature, or most of the blood variablesmeasured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significantincrease in hunger; a significant modification of body composition,including reductions in fat mass; significant increases in bloodpressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations;and a significant decrease in concentrations of cortisol.Conclusions:Normal-weight subjects are able to comply with a1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reductionin overall calorie intake, modest changes occur in body composition,some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables.Diurnal variations may affect outcomes.

</H2>
Link to comment
Share on other sites

Nja, det er nok både og. Min holdning er nok skiftet lidt i retning af at det skal individualiseres mere (Sansynligvis fordi jeg nu har fået større klinisk erfaring). Dog anser jeg det stadig for at være fornuftigt med 5-7 måltider for en stor del af de der skal ned i vægt. Det var nok mest det med "jo flere måltider jo bedre" eller "6" måltider som man så ofte hører jeg reagerede på. Det er vel blot endnu et bevis på at det er farligt at simplicere et emne for meget.

Ok. Men når vi snakker trænede og trænende individer, så mener du altså stadig, at der er mest der tyder på, at flere måltider er fordelagtigt for resultater relateret til bibeholdelse/opbygning af LBM? Hvis du kender til andre undersøgelser på trænede/trænende individer, så må du meget gerne poste dem.

Tak for abstracted. Kan du uddybe, hvor mange forsøgspersoner, der var, og hvor stor reduktion i fedtmassen kontra LBM, som de oplevede.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men når vi snakker trænede og trænende individer, så mener du altså stadig, at der er mest der tyder på, at flere måltider er fordelagtigt for resultater relateret til bibeholdelse/opbygning af LBM? Hvis du kender til andre undersøgelser på trænede/trænende individer, så må du meget gerne poste dem.

Tak for abstracted. Kan du uddybe, hvor mange forsøgspersoner, der var, og hvor stor reduktion i fedtmassen kontra LBM, som de oplevede.

15 personer

Body weight (kg) 65.9 3.2 67.3 3.2 0.01

Fat mass (kg) 14.2 1.0 16.3 1.0 0.001

Fat-free mass (kg) 50.9 0.4 49.4 0.4 0.06

Ps. Tabeluddraget blev ikke så godt, men første tal er 1måltid, andet tal er SD, tredje tal er 3 måltid, fjerde tal er SD og femte tal er p-værdi.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Tak for det!

Ret interessant undersøgelse, der som du siger viser, at vi endnu ikke ved alt på dette område. Som beskrevet er forsøget dog ikke foretaget på trænede/trænende, hvorfor man nok stadig kan råde folk, der træner regelmæssigt til at spise flere måltider.

Link to comment
Share on other sites

"Small, frequent meals during the day prove more effective for fat loss and help keep you lean. That's the verdict from a research study by Dr Deutz and his colleagues at Georgia State University. This study analyzed the eating patterns of groups of athletes, namely runners and gymnasts. The results are interesting as they demonstrate the leaner athletes ate more frequently and their total calorie consumption was close to their daily expenditure. The perfect prescription for fat loss.

However, the athletes that reported the most problems with their weight were the ones that went for long periods without eating, and had a calorie intake too low, when compared to their daily energy expenditure. They restricted calories too severely. These athletes also reported mood swings, energy slumps during the day and irregularities in performance."

Medicine Science, Sport & Exercise. 32:659-668,2000.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om der en konflikt mellem det teoretiske og det praktiske.

Men lad mig få det skåret ud i pap:

Er der ingen sammenhæng mellem ens totale kalorieforbrænding og det totale energiindtag i løbet af en dag?

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om der en konflikt mellem det teoretiske og det praktiske.

Men lad mig få det skåret ud i pap:

Er der ingen sammenhæng mellem ens totale kalorieforbrænding og det totale energiindtag i løbet af en dag?

Hvori består konflikten? Jeg ser ingen konflikt i at man på den ene side siger: "flere måltider giver ikke højere forbrænding end færre måltider" og samtidig konstaterer at flere måltider ofte vil være at anbefale både generelt og i forbindelse med vægttab.

Læs desuden stofskifte-artiklen. Den besvarer dit spørgsmål - kodeordet er FIT (FødeInduceret Termogenese).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share