Skal man kunne svømme for at gennemføre værnepligten?


kasperwj
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har været på session, blev erklæret egnet, men trak frinummer. Nu overvejer jeg dog at melde mig frivilligt til 4 måneders værnepligt i hæren. Problemet er blot, at jeg ikke kan svømme. Er det nødvendigt for at kunne gennemføre værnepligten?

mvh

Kasper

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har været på session, blev erklæret egnet, men trak frinummer. Nu overvejer jeg dog at melde mig frivilligt til 4 måneders værnepligt i hæren. Problemet er blot, at jeg ikke kan svømme. Er det nødvendigt for at kunne gennemføre værnepligten?

mvh

Kasper

Nej det er det ikke. Det værste du kommer ud for som HUBA-BUBA skulle da lige være noget med at rende igennem nogle meget dybe vandpytter. :laugh:

Ej, der plejer også at være noget vandpassage i uddannelsen (jeg er faktisk ikke klar over om de har pillet det ud, da det er nogle år siden jeg selv var inde) og der vil det oftest være en god idé at kunne svømme bare lidt. Vandskræk er ihvertfald en dårlig ting.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg havde med vand at gøre i mine 4mdr var lange varme brusebade.

Intet at frygte, hvis du skulle ende i en situation hvor der skal svømmes (ikke sandsynligt) så bare sig at du ikke kan svømme, så vil jeg væde med at du får lov at sidde over.

Det re altså som at være i børnehaven at være hbu-soldat...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal selv i Livgarden i August 2008 :4thumbup: og derinde skal man svømme. Under vagttjenesten vil man gennemgå et par " grønne " dage, hvor man bl.a. skal tage svømmemærke. Det er svømning med udrustning så vandskræk og helt elendige svømmeevner er nok ikke godt.

Til de " HBU ", der kun tager 4 måneder, er jeg ikke sikker.

Link to comment
Share on other sites

Frisk orientering fra en der kender proceduren.

Nu på torsdag har jeg gennemført den 4 måneders HBU på Hvorup Kaserne(Nørresundby). Hvis du vælger denne kaserne, er der ingen grund til at frygte overhovedet. Det eneste tidspunkt vi i løbet af de 4 måneder, har været i kontakt med vand var i løbet af de 2 første uger(rekrutchokket som de kaldes), hvor vi skulle passere TYRENS RØVHUL, som er et 30 meter langt kunstigt vandhul, i fuldt skyt, men vandet gik os altså kun til livet. At vandet kun går en til livet kan faktisk være anstrengende nok, når man er i februar måned og der flyder is på vandspejlet. :crazy:

Mvh. Menig Søgaard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share