Fænomenal Fremgang I Bænkpres


ferdinand9286
 Share

Recommended Posts

For 4 uger sider blev jeg færdig med andet semester på det universitet jeg studerer på i udlandet. Da alle mine venner her i Danmark først ville blive færdige her omkring 1. Juni skulle jeg finde noget at tage mig til en hel måned.

Jeg havde længe tænkt på at prøve at kombinere cyklus træning (gradvis stigende vægt over tid) med Sheiko princippet (konstant belastning af samme muskelgruppe over en periode).

Jeg var i tvivl om jeg skulle forsøge med håndvægte kun, eller med traditionel bænkpres. Jeg besluttede mig for at gøre begge dele.

Nedenstående er det program jeg fulgte:

-------------------------------------Dumbell----Barbell

May 6 Sunday ---- Chest 1---- 27,5 ----- 80 ----- - Mid

May 7 Monday ---- Chest 2 ----27,5 ---- 85 ---- Ned - decline

May 8 Tuesday ---- Chest 3 ----27,5 ---- 70 ---- Op - incline

May 9 Wednesday

May 10 Thursday ---- Chest 1 ----30 ---- 85 ---- Mid

May 11 Friday ---- Chest 2 ---- 30 ---- 90 ---- Ned

May 12 Saturday ---- Chest 3 ----30 ---- 75 ---- Op

May 13 Sunday

May 14 Monday ---- Chest 1 ----32,5 ---- 90 ---- Mid

May 15 Tuesday ---- Chest 2 ----32,5 ---- 95 ---- Ned

May 16 Wednesday ----Chest 3 ---- 32,5 ---- 80 ---- Op

May 17 Thursday

May 18 Friday ---- Chest 1 ---- 35 ---- 95 ---- Mid

May 19 Saturday ---- Chest 2 ----35 ---- 100 ---- Ned

May 20 Sunday ---- Chest 3 ----35 ---- 85 ---- Op

May 21 Monday

May 22 Tuesday ---- Chest 1 ----37,5 ---- 100 ---- Mid

May 23 Wednesday ----Chest 2 ---- 37,5 ---- 105 ---- Ned

May 24 Thursday ----Chest 3 ---- 37,5 ---- 90 ---- Op

May 25 Friday

May 26 Saturday ----Chest 1 ---- 40 ---- 105 ---- Mid

May 27 Sunday ---- Chest 2 ----40 ---- 110 ---- Ned

May 28 Monday ---- Chest 3 ----40 ---- 95 ---- Op

May 29 Tuesday

May 30 Wednesda ---- Chest 1 ---- 42,5 ---- 110 ---- Mid

May 31 Thursday ---- Chest 2 ----42,5 ---- 115 ---- Ned

June 1 Friday ---- Chest 3 ---- 42,5 ---- 100 ---- Op

Den fede skrift repræsenterer de dage, hvor jeg ville ramme mit oprindelige niveau.

Jeg brugte 5 x 5 princippet både med håndvægte og stang. Dvs. Torsdag d. 10. Maj tog jeg i fladbænk 5 x 5 med 30 kg på hver håndvægt – og 5 x 5 med 85 kg i alm bænkpress. – em total af 10 sæts og 50 reps.

Jeg har fulgt systemet rimelig godt synes jeg. Jeg vil dog sige at mit decline (ned) bænkpres ikke var særligt sjovt og at jeg til sidst ikke brugte håndvægte overhovedet – kun stang. Ydermere mistede jeg lidt tid her og der, så jeg ikke havde tid til at tage de 3 sidste dage. Derfor prøvede jeg i hver af de sidste sæts fra d. 26. Til d.28. at tage at nå det niveau jeg skulle have nået fra d. 30. Maj til d. 1. Juni.

Jeg tog også singles i alm bænkpress for at se min fremgang. Før jeg fortæller mine resultater, skal det lige siges at jeg i denne måned ikke har lavet så meget andet end at træne. Jeg har fået masser af søvn og god mad, og på ingen måde været stresset med andre ting.

EN anden ting er at jeg, i modsætning til i USA, her i Danmark havde mulighed for at bruge bænkpres udstyr, hvor der var ’clicks’ på siderne. Således skal stangen ikke balanceres, man skal bare løfte! - Dette må have hjulpet på fremgangen.

Ok, jeg endte med at løfte følgende:

Fladbænk (mid)

Håndvægte:

5 x 45 kg (i hver hånd)

Alm. Bænkpres:

5 x 127kg

1 x 152kg

Incline

Håndvægte:

5 x 44 kg (i hver hånd)

Incline bænkpres:

??????? (jeg poster mine resultater i morgen).

Hvad jeg er mest forundret over er mit single med 152 kg i bænkpres. Desværre tjekkede jeg ikke mine max i singles før jeg startede. Men omkring jul var det ca. 115, hvilket var det højeste jeg nogensinde havde bænkpresset på det tidspunkt. - jeg kan ikke forestille mig at min max single var mere end ca. 120 kg før jeg startede.

Dvs. En fremgang på 32 kg i bænk på 4 uger!! Det er jo helt vildt! – er der nogen der har en forklaring på det.

Jeg er spændt på at se om Seiko effekten kommer til at virke. Princippet er jo at man vil undergå stærk fremgang når man har overtrænet en bestemt muskelgruppe i længere tid, efter at man har givet den 7-10 dage til at regenerere i.

Derfor vil jeg skrive mine nye max singles og max X x 5 om en 10 dages tid. Potentielt er de endnu højere end nu.

Mht. fordele og ulemper er det tydeligt at man træner bryst, hver eneste gang. Dette gør at der er mindre tid til alle andre muskelgupper. Det skal dog sige at, hvis man træner ca. 2 timer, hver eneste gang kan det sagtens lade sig gøre.

Hvad siger I derude til mine tanker om systemet??

Link to comment
Share on other sites

Det er et _meget_ imponerende resultat, men det er med kliks, mener du et smithstativ ? for så er resultaterne ikke sammenlignlige, med mindre du du selvf lavede dine maxforsøg på en rigtig fri bænk.... (og kan ikke kaldes Alm. bænkpress)

Link to comment
Share on other sites

EN anden ting er at jeg, i modsætning til i USA, her i Danmark havde mulighed for at bruge bænkpres udstyr, hvor der var ’clicks’ på siderne. Således skal stangen ikke balanceres, man skal bare løfte! - Dette må have hjulpet på fremgangen.

Det er da en ret vild fremgang du har haft :devil:

Hvordan stod det til med DOMS i patterne og triceps??

Hvor lang tid har du trænet?

Hvad er clicks?

Link to comment
Share on other sites

Dvs. En fremgang på 32 kg i bænk på 4 uger!!

I call BS.

Edit:

May 22 Tuesday ---- Chest 1 ----37,5 ---- 100 ---- Mid

May 23 Wednesday ----Chest 2 ---- 37,5 ---- 105 ---- Ned

May 24 Thursday ----Chest 3 ---- 37,5 ---- 90 ---- Op

May 25 Friday

May 26 Saturday ----Chest 1 ---- 40 ---- 105 ---- Mid

May 27 Sunday ---- Chest 2 ----40 ---- 110 ---- Ned

May 28 Monday ---- Chest 3 ----40 ---- 95 ---- Op

Den samlede volumen på det, du laver i den sidste uge dér, er lidt over det dobbelte af hvad du ville have lavet i sidste uge i en Smolov Jr hvis det var udregnet på dit påståede før-max?

Edit, edit:

Jeg kan samtidigt se på datoen at du ikke har haft nogen deload eller dekonditionering efter du afsluttede programmet. Du er altså gået direkte fra en længerevarende sindssyg workload til et urimeligt spring i styrke uden superkompensation?

Edited by rasputin99
Link to comment
Share on other sites

Det er et _meget_ imponerende resultat, men det er med kliks, mener du et smithstativ ? for så er resultaterne ikke sammenlignlige, med mindre du du selvf lavede dine maxforsøg på en rigtig fri bænk.... (og kan ikke kaldes Alm. bænkpress)

yes jeg tror det hedder et smithstativ! Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne et sådan stativ med en fri stang, men stadig - 32 kg er vildt! hust at før jeg bænkede 152 kg. var det højeste jeg nogensinde havde bænket omkring 117 kg.

Link to comment
Share on other sites

I call BS.

Edit:

Den samlede volumen på det, du laver i den sidste uge dér, er lidt over det dobbelte af hvad du ville have lavet i sidste uge i en Smolov Jr hvis det var udregnet på dit påståede før-max?

Edit, edit:

Jeg kan samtidigt se på datoen at du ikke har haft nogen deload eller dekonditionering efter du afsluttede programmet. Du er altså gået direkte fra en længerevarende sindssyg workload til et urimeligt spring i styrke uden superkompensation?

ok smartass, tror du selv at jeg ville bruge tid på at skrive alt det her, hvis det ikk var sandt??

Hvis du havde læst hele mit indlæg ville du opdage at jeg aldrig kom til den sidste uge, men at jeg forsøgte at maxe ugen før!

SOm jeg skriver i mit indlæg, er planen at deloade i 7-10 dage efter alt det her - og så tage nye max!!

- Jeg havde en uges deload før jeg startede programmet!

Link to comment
Share on other sites

ok smartass, tror du selv at jeg ville bruge tid på at skrive alt det her, hvis det ikk var sandt??

Hvis du havde læst hele mit indlæg ville du opdage at jeg aldrig kom til den sidste uge, men at jeg forsøgte at maxe ugen før!

Tal ordenligt. Og ja. Jeg tror at du bruger tid på at skrive det der selv om det ikke er sandt.

Jeg HAR læst hele dit indlæg, og den "sidste uge" jeg nævner er den uge du nåede til ifølge dit eget udsagn.

SOm jeg skriver i mit indlæg, er planen at deloade i 7-10 dage efter alt det her - og så tage nye max!!

- Jeg havde en uges deload før jeg startede programmet!

Ikke desdo mindre påstår du - som for en måned siden skrev at du ikke gad sheiko fordi det var for hårdt - at du har gennemført hvad der svarer til det dobbelte af en Smolov, og allerede før deload har gainet vanvittige 32 kg. på bænken. Du må undskylde hvis jeg ikke tror dig, men du kunne lige så godt ha' sagt at du har lært dig selv at flyve.

Link to comment
Share on other sites

Tal ordenligt. Og ja. Jeg tror at du bruger tid på at skrive det der selv om det ikke er sandt.

Jeg HAR læst hele dit indlæg, og den "sidste uge" jeg nævner er den uge du nåede til ifølge dit eget udsagn.

Ikke desdo mindre påstår du - som for en måned siden skrev at du ikke gad sheiko fordi det var for hårdt - at du har gennemført hvad der svarer til det dobbelte af en Smolov, og allerede før deload har gainet vanvittige 32 kg. på bænken. Du må undskylde hvis jeg ikke tror dig, men du kunne lige så godt ha' sagt at du har lært dig selv at flyve.

yes, det er rigtigt at jeg prøvede et traditionelt sheiko men at jeg ikke gad det fordi det var for hårdt! Det man jo gør et at træne 'de tre store' på , hver eneste træningsdag!! det blev for meget i længden. Med mit program trænede jeg også ben og ryk, men ikke med samme load og intensitet, som i et sheiko program.

FInt at du ikke tror på mig! - jeg fatter bare ikke, hvorfor du fortsat besvarer mine indlæg så.

Jeg vil gerne understrege at alt, hvad jeg skriver er sandt! - grudet til at jeg oprettede indlægget var at jeg selv var overrasket over min fremgang og derfor ville høre andres syn på det.

peace

Link to comment
Share on other sites

På min første omgang Sheiko øgede jeg min total med 50kg (4 uger + 1 uge deload), hvoraf de 20-25kg lå på bænkpressen (kan ikke huske eksakt).

Så umiddelbart ingen grund til at "calle BS" IMO. :smile:

50 kg på totalen er altid rart, men din log siger bare at din første Sheiko gav dig 30 kg. hvoraf 10 var på bænkpressen.

Edited by rasputin99
Link to comment
Share on other sites

Personligt øgede jeg 17½ kg i bænken på 3 uger (70 kg til 87½ kg) men jeg er jo også en noobie.

Men tillyke med det, hvadenten det er sandt eller ej. :) Husk dog du på ingen måde kan sammenligne smith-stativ med fri bænkpres. Nogen tager meget mindre i smith-stativ, andre tager meget mere.

Link to comment
Share on other sites

50 kg på totalen er altid rart, men din log siger bare at din første Sheiko gav dig 30 kg. hvoraf 10 var på bænkpressen.

Hahaha! SEJT! Der kan man bare se hvor dårlig min hukommelse er! :laugh:

Well… Var det så over 2 omgange Sheiko?! Nu bli'r jeg i tvivl… Anygays… Jeg må tydeligvis lige tjekke mine annaler før jeg kommer med vilde udkast på hvor meget jeg gainede dengang jeg var ung (men jeg var stor som et hus og stærk som en okse! :w00t::innocent::nonono: ).

Link to comment
Share on other sites

Hahaha! SEJT! Der kan man bare se hvor dårlig min hukommelse er! :laugh:

Well… Var det så over 2 omgange Sheiko?! Nu bli'r jeg i tvivl… Anygays… Jeg må tydeligvis lige tjekke mine annaler før jeg kommer med vilde udkast på hvor meget jeg gainede dengang jeg var ung (men jeg var stor som et hus og stærk som en okse! :w00t::innocent::nonono: ).

Haha, kan jeg ikke låne de briller dubruger til at læse gamle resultater med, til når jeg kigger tilbage på mine sociale forhold i folkeskolen og første gang jeg var sammen med en dame? :tongue::innocent:

Men altså: jeg skal have det fra seriøst pålidelige kilder, hvis jeg skal tro på sådan et gain der. Der er immervæk MEGET, MEGET langt fra 120 til 152.5 kg. Det er alt jeg siger. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Haha, kan jeg ikke låne de briller dubruger til at læse gamle resultater med, til når jeg kigger tilbage på mine sociale forhold i folkeskolen og første gang jeg var sammen med en dame? :tongue::innocent:

Men altså: jeg skal have det fra seriøst pålidelige kilder, hvis jeg skal tro på sådan et gain der. Der er immervæk MEGET, MEGET langt fra 120 til 152.5 kg. Det er alt jeg siger. :smile:

Manden siger at han bruger et smithstativ så er det ganske muligt, altså 120 i fri bænkpress, og 152.5 i smithen, det er ikke til at vurdere hvor meget manden egentligt er gået frem med mindre han prøver et max på den ægte frie bænkpress stang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share