Løs maveskind?


Muad|dib
 Share

Recommended Posts

Hej

Er en ung gut på 85 kg, og 168 høj.

Mener selv jeg vejer 15-20 kg for meget og er derfor begyndt og træne lidt fitness og cykling, samt skære på diæten.

Det virker jo fantastisk og er allerede gået 5 Kg ned. Taber ca. ½ kg om ugen.

Men er nu begyndt og tænke på, hvordan min mave vil se ud når jeg en gang når mit mål.

Hører jo den ene skrækhistorie efter den anden, om at maveskindet hænger som en træt gammel fiskerkone.

Men er det virkelig sandt? Eller afhænger det fra person til person?

Ville jo være lidt trist, endelig at få en flad mave, hvis der så i steddet sidder et foldegardin.

Mvh

M

Link to comment
Share on other sites

Om dit maveskind bliver slapt er svært at sige???

Det afhænger meget af genetiske faktorer (hvor godt dit bindevæv er og kan trække sig sammen), hvor hurtigt du taber dig (jo hurtigere desto større chance for løs og overflødig hud og hvordan din overvægt er fordelt (meget mave <> meget lår)

Dog skal du gøre dig klart at huden under et vægttab bliver MEGET elastisk - se eks. Anita Rye's logbog ... her ligger billeder af den meget elastiske hud man får med underliggende aktivt fedtvæv :smile:

At tabe 15-20 kg for en person af din højde burde i mine øjne ikke give løs hud, såfremt du går roligt frem som hidtil og ikke pludselig dropper flere kg per uge :wink:

Når du har nået dit mål kan din hud måske føles lidt løs... giv det tid! Gerne 4-6 måneder ved den nye vægt før du kan afgøre om din hud reelt er blevet løs... ofte oplever man efter nogle måneder at huden gradvis bliver mere fast og bundet til "underlaget" hvorved den løse fornemmelse forsvinder...

Link to comment
Share on other sites

Okay. Tak for jeres råd.

Er første gang i mit liv, at jeg har kunnet tabe så meget. Er lidt stolt af mig selv..

Tager det med ro, har ikke nogen deatline jeg skal nå. Gør det også for hyggens skyld, går sammen med en kollega.

Når nu firmaet har billig fitness, så kan man jo næsten ikke lade være.

Regner med mit mål er -20kg og en fedtprocent på 7-10 stykker ( er på 30 nu), lyder det fornuftigt?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mugge

Tusinde tak for henvisningen. Det er mine billeder som du henviser til (mit nick på FF er Zane2007).

Jeg ser det som en stor kompliment at der i denne tråd er blevet henvist til mig og i har lige givet et moralsk rygstød nu her inden løbeturen rundt om søerne :)

Jeg synes dog selv, at min hud godt kunne være en smule strammere - især bag på hofterne er den løs med en smule fedt stadigvæk.

Jeg drikker grøn the dagligt og fokuserer meget på at få rene madkilder hele tiden, så jeg ikke får for mange tilsætningsstoffer osv som kan have en negativ indvirkning på kroppens funktioner.

Dog tænker jeg, at det sidste løse hud (som er i småtingsafdelingen) jo bare skal fyldes ud med noget mere masse :)

Men er der ellers nogen, som har nogle gode fif eller råd til opstramning?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mugge

Tusinde tak for henvisningen. Det er mine billeder som du henviser til (mit nick på FF er Zane2007).

Jeg ser det som en stor kompliment at der i denne tråd er blevet henvist til mig og i har lige givet et moralsk rygstød nu her inden løbeturen rundt om søerne :)

Jeg synes dog selv, at min hud godt kunne være en smule strammere - især bag på hofterne er den løs med en smule fedt stadigvæk.

Jeg drikker grøn the dagligt og fokuserer meget på at få rene madkilder hele tiden, så jeg ikke får for mange tilsætningsstoffer osv som kan have en negativ indvirkning på kroppens funktioner.

Dog tænker jeg, at det sidste løse hud (som er i småtingsafdelingen) jo bare skal fyldes ud med noget mere masse :)

Men er der ellers nogen, som har nogle gode fif eller råd til opstramning?

Jamen selv tak. jeg syntes det er imponerende, hvad du har præsteret, og et godt eksempel for andre, der har behov for at tabe mange kilo. Dine billeder viser, at der er en belønning ude på den anden side i form af en flot krop, foruden de helbredsmæssige fordele ved at være slank.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Tak for jeres råd.

Er første gang i mit liv, at jeg har kunnet tabe så meget. Er lidt stolt af mig selv..

Tager det med ro, har ikke nogen deatline jeg skal nå. Gør det også for hyggens skyld, går sammen med en kollega.

Når nu firmaet har billig fitness, så kan man jo næsten ikke lade være.

Regner med mit mål er -20kg og en fedtprocent på 7-10 stykker ( er på 30 nu), lyder det fornuftigt?

Jeg ville ikke sætte et mål så lavt. Du vil på et tidspunkt ramme et plateau og det bliver sværere og sværere at komme af med kiloene jo mere du taber. Sæt hellere et realistisk mål på 12-15% og når du når det, så sæt et nyt mål.

Link to comment
Share on other sites

Dog skal du gøre dig klart at huden under et vægttab bliver MEGET elastisk - se eks. Anita Rye's logbog ... her ligger billeder af den meget elastiske hud man får med underliggende aktivt fedtvæv :smile:

Har du nogen forklaring på hvorfor dette sker?

Jeg har ikke selv lagt mærke til det når jeg har tabt mig, men det hænger måske sammen med hvordan/hvor meget man taber sig.

Link to comment
Share on other sites

Dog skal du gøre dig klart at huden under et vægttab bliver MEGET elastisk - se eks. Anita Rye's logbog ... her ligger billeder af den meget elastiske hud man får med underliggende aktivt fedtvæv :smile:
Fedtvæv er altid aktivt, hvorfor ovenstående er misvisende.
Link to comment
Share on other sites

Har du nogen forklaring på hvorfor dette sker?

Jeg har ikke selv lagt mærke til det når jeg har tabt mig, men det hænger måske sammen med hvordan/hvor meget man taber sig.

Fedtvæv er altid aktivt, hvorfor ovenstående er misvisende.

Når man bgynder at fedtforbrænde på et pågælden sted, så bliver ens fedt løs, huden bliver smidig og man binder MEGET væske i fedtet... Normalt sidder min hud altså fast på min krop også da jeg vejede 4 kg mere... !!

Så det er meget normalt at man i den peride hvor man fetforbrænder det pågældende sted bliver ret elastisk, det kan så i løbet af nogle dage flytte sig til et andet sted... Lige for tiden er jeg "stram" på ryggen, det var jeg ikke for nogla uger siden.. Hvilket fortæller os at jeg for nogle uger siden forbrændte en del på ryggen, hvor jeg så nu primært forbrænder på mave, balder/lår og arme.

P.S. Dette har dog ikke noget at gøre med om hunden er løs bagefter et vægttab... Kun en forklaring på hvorfor det er løs undervejs...

Edited by Anita Rye
Link to comment
Share on other sites

Ja... alt væv er aktivt HELE TIDEN - selv knoglerne...

...Så lad os kalde det hyperaktivt fedtvæv i stedet --> tror nu folk let forstår pointen uanset :smile:

Fedtvæv er jo også hyperaktivt når der lagres fedt, når man lige har spist, når man lige har trænet, er fedtvævet også elastisk der? Det er jo netop min pointe, som jeg også har nævnt for dig før. Det kan godt være at fedtvævet hos nogle føles elastisk når det reduceres, men at påstå det skyldes at det er aktivt kræver noget dokumentation da det ikke giver mening på baggrund af ovenstående.

Link to comment
Share on other sites

Fedtvæv er jo også hyperaktivt når der lagres fedt, når man lige har spist, når man lige har trænet, er fedtvævet også elastisk der? Det er jo netop min pointe, som jeg også har nævnt for dig før. Det kan godt være at fedtvævet hos nogle føles elastisk når det reduceres, men at påstå det skyldes at det er aktivt kræver noget dokumentation da det ikke giver mening på baggrund af ovenstående.

Ved godt vi har snakket om det før, men det forholder sig nu engang sådanne at fedtvævet bliver ekstra vaskulært under vægttab som sikkert også under fedt aflejring, men for mig at se så vil du under fedtaflejring opleve en større "inaktivitet" også i de områder hvor du aflejrer fedtet... men når du er på et kontinuertligt kalorieunderskud og din krop "sat op til" vægttab så vil specifikke områder på skift blive vaskulære på samme tid hvorfor den samlede effekt også synes større og man langt oftere oplever den løse hudeffekt!

Om det også skyldes at de kollagene tråde i huden også omdannes løbende i denne proces kunne man godt have en ide/teori om, men som jeg også skrev til dig tidligere, så kender jeg ikke til noget forskning på dette område (den er vel i og for sig ret uinteressant?), men ser det jo dagligt hos de atleter jeg træner og vejleder, og det er i mine øjne omsonst at mene at den løse hud vi alle oplever i forbindelse med et vægttab ikke er relateret til den underliggende process i huden/vægttabet?!

Når vi kontinuerligt måler atleterne er det jo tydeligt at der NETOP sker en reduktion af fedtvævet i de områder som vi kalder aktive... ved tangmåling viser det sig før som efter en periode med "løst og aktivt" fedtvæv at det er netop der den primære vægtreduktion er kommer fra... mens andre dele af kroppens fedtdepoter kan have oplevet stort set ingen eller meget ringe reduktion.

Eks. kan man over en 5 ugers periode opleve stort set ingen fremgang i reduktionen af fedtlaget på ryggen, mens indgangen til denne 5ugers periode var fast bundet fedtvæv på maven og en mm måling på 19 - over denne periode løsnes fedtvævet (målingen stiger ofte en smule pga. væske i huden) - ved udgangen af de 5 uger er huden på maven atter ved at stramme op og vi har nu en måling på 11 mm. Under denne periode begynder det ellers hårde fedtvæv på lårene at løsne op... ryggen stadigvæk inaktiv...

De enkelte forløb og hvad som løsner op først er meget individuelle, men der sker ALTID et fedttab fra de "aktive" områder modsat stort set ingen markant ændring fra områder der er "inaktive"

Hvad mener du da stubbe... at det er en tilfældighed at folk på langvarig diæt med vægttab på 0.7-1 kg om ugen alle rammes af samme virus der giver løs og elastisk hud??? Eller ser vi syner når vi pludselig kan hive maveskinnet 20 cm ud fra kroppen hvor vi blot 5 dage forinden knap nok kune trække de 2 cm?

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Kan sige at mine observationer hos overvægtige der taber sig ikke er de samme som du omtaler, så at denne "virus", du så sjovt forsøger at kalde det, rammer alle kan jeg ikke nikke genkendende til.

Det er f.eks. også langt fra alle overvægtige, selv med stort vægttab, der får et løst maveskind.

men det forholder sig nu engang sådanne at fedtvævet bliver ekstra vaskulært under vægttab som sikkert også under fedt aflejring,
Når du så kontant udtaler sådanne påstande må du jo også kunne dokumentere dem? og selvfølgeligt er det interessant om der er forskning/dokumentation/"what ever" bag - ellers forbliver det jo blot påstande/observationer som man i tidens løb ofte efterfølgende har fundet ud af ikke holder stik - f.eks. at bodybuildere troede (nogle tror stadig) at de gainer mere ved et proteinindtag over ca. 250gram dagligt.

Ps. der er f.eks. en større blodgennemstrømning gennem fedtvævet efter et måltid end efter en nats faste, hvilket i mine ører ikke giver mening i forhold til at den løse hud skyldes aktivitet i fedtvævet.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Kan sige at mine observationer hos overvægtige der taber sig ikke er de samme som du omtaler, så at denne "virus", du så sjovt forsøger at kalde det, rammer alle kan jeg ikke nikke genkendende til.

Det er f.eks. også langt fra alle overvægtige, selv med stort vægttab, der får et løst maveskind.

Så er der måske stor forskel mellem atleter og overvægtige...

... måske er det også der forskellige set-point i startvægt som gør en forskel!

Eks. har jeg noteret mig at den løse hud på maven ofte kommer hos kvinder omkring de 15-19 % fedt mens det hos mænd er omkring de 8-12 % fedt. Ryggen kommer i ryk af 2-3 ugers varighed på meget forskellige tidspunkter. Fedtet på lårene hos kvinder ofte først ved 12% og hos mænd har jeg egentligt aldrig rigtigt oplevet det på lår mens huden over balderne næsten fra den ene dag til den anden "løsrives" omkring de 7-8% ...

Kender intet til hvor mange trænede personer ved lav fedt% du har arbejdet med, men synes da det lyder uhyrligt hvis du aldrig har noteret dig dette fænomen, men omvendt har du så nogensinde haft tøjet af dine klienter og rykket godt og grundigt i dem fra gang til gang med en uges interval?

Har ingen ide om hvor langt dine overvægte går i deres vægttab men måske de stopper deres vægttab hvor vi andre starter og du derfor sjældent oplever den markante effekt vi andre ser?

Når du så kontant udtaler sådanne påstande må du jo også kunne dokumentere dem? og selvfølgeligt er det interessant om der er forskning/dokumentation/"what ever" bag - ellers forbliver det jo blot påstande/observationer som man i tidens løb ofte efterfølgende har fundet ud af ikke holder stik - f.eks. at bodybuildere troede (nogle tror stadig) at de gainer mere ved et proteinindtag over ca. 250gram dagligt.
Selv en hver medicinstuderende på 2. semester ville ved selvsyn kunne konstatere at vævet holder mere væske end normalt væv... kræver ikke den store ekspertise men blot lidt føling i fingrene...

... du kunne jo overveje at komme forbi OBBC i atleternes næste diætperiode og ved selvsyn følge dem hvis folk er med på det! Så kunne du måske publicere den videnskabelige artikler du efterspørger :wink: Eller måske du endda kunne komme til OBBC nu og eks. studere Anita Rye ... hun er et klasse eksempel på det jeg har noteret mig de sidste 10 år.

Synes da jeg har dokumenteret det meget godt undervejs for både mig selv og andre ved at poste massevis af billeder af det elastiske væv (hvilket du sjovt nok også læser rundt omkring på nettet og ser billeder af hos andre atleter?). Når du står med det væv mellem hænderne kan du tydeligt mærke en ekstra mængde væske/ødem i huden ved opstart af den elastiske fase med en efterfølgende udtynding af fedtvævet. Løbende vil du også bemærke at fedtvævet udtyndes og der dannes små granula af fedtvæv, som i sidste ende forsvinder når fedt% falder mod konkurrenceniveau. Dette føles meget markant i en ny vægttabsperiode derkommer efter første periode med "aktivt" fedt, når man nærme sig 4-5% over konkurrence fedt%

... væsken kan selvfølgelig også komme fra lymfeødem men så ville det jo i reglen være universelt og ikke lokalt fænomen over flere forskellige lymfebaner? For mig at se kan det næppe være meget andet end væske der presses ud fra de kar der ligger dilateret i fedtvævet... om denne væske så kommer derud fordi bindevævet omstruktureres og karrene strækkes(holdes mere åbne i en periode), fordi der dannes lokale signalstoffer, osmotiske partikler osv. har jeg ingen ide om... men det er der nu engang - huden bliver super elastisk og væsket ... lidt ligesom de antistress skumkugler man i sin tid kunne købe i alverdens former og farver... blot blødere.

Ps. der er f.eks. en større blodgennemstrømning gennem fedtvævet efter et måltid end efter en nats faste, hvilket i mine ører ikke giver mening i forhold til at den løse hud skyldes aktivitet i fedtvævet.

Læser det som om du siddestiller nattens faste med det at være i kalorieunderskud?

Mener du hermed at når man er på diæt hvor man træner aktivt flere gange dagligt, at man burde få en mindre blodgennemstrømning i sit fedtvæv? :blink:

Og har man nogensinde lavet målinger på kvinder uder 20% mænd under 12 % fortløbende samt personer som er kronisk i kalorieunderskud... kunne det måske ikke tænkes at der sker en ændring i kroppens fysiologiske mekanismer på et sådanne tidspunkt?

Det er da normalt der sker en omlægning i mange af kroppens mekanismer herunder både metabolisme ,hormonelt som fysiologiske funktioner hos trænet kontra utrænet/normal individ også alt efter deres fedt%

Vil gerne se forskning på dette område om blodgennemstrømning hos veltrænede atleter på diæt såfremt du har en reference :smile:

Link to comment
Share on other sites

Selv en hver medicinstuderende på 2. semester ville ved selvsyn kunne konstatere at vævet holder mere væske end normalt væv... kræver ikke den store ekspertise men blot lidt føling i fingrene...
Forstår ikke hvad du mener her - fedtvæv indeholder omkring 10% væske mens f.eks. muskelvæv indeholder omkring 80% væske, så hvordan er det at du kommer frem til at fedtvæv indeholder mere væske?

Vender tilbage til resten af dit indlæg senere.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Så er der måske stor forskel mellem atleter og overvægtige...

... måske er det også der forskellige set-point i startvægt som gør en forskel!

Eks. har jeg noteret mig at den løse hud på maven ofte kommer hos kvinder omkring de 15-19 % fedt mens det hos mænd er omkring de 8-12 % fedt. Ryggen kommer i ryk af 2-3 ugers varighed på meget forskellige tidspunkter. Fedtet på lårene hos kvinder ofte først ved 12% og hos mænd har jeg egentligt aldrig rigtigt oplevet det på lår mens huden over balderne næsten fra den ene dag til den anden "løsrives" omkring de 7-8% ...

Kender intet til hvor mange trænede personer ved lav fedt% du har arbejdet med, men synes da det lyder uhyrligt hvis du aldrig har noteret dig dette fænomen, men omvendt har du så nogensinde haft tøjet af dine klienter og rykket godt og grundigt i dem fra gang til gang med en uges interval?

Har ingen ide om hvor langt dine overvægte går i deres vægttab men måske de stopper deres vægttab hvor vi andre starter og du derfor sjældent oplever den markante effekt vi andre ser?

Overvægtige har som udgangspunkt en mindre % del væske i kroppen end normal vægtige, så det kunne vil tænkes at det var derfor at de ikke oplever det samme med væske i hudlaget..

Skal jeg ikke forstå dit indlæg på den måde (modsat Stubbe), at du mener at årsagen til at der kommer mere væske når en person sænker sin fedtprocent er p.g.a. at fedtet forsvinder og så kommer der mere væske fordi muskler indeholder mere væske og samtidig med at fedtvævet forsvinder, som medvirker til hormonelle forandringer, fedtvæv er jo fyldt med mange hormoner. Derfor bliver kroppen en overgang "stresset" hvilket gør at der kan komme ekstra væske.

Håber det er rigtig forstået :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke hvad du mener her - fedtvæv indeholder omkring 10% væske mens f.eks. muskelvæv indeholder omkring 80% væske, så hvordan er det at du kommer frem til at fedtvæv indeholder mere væske?

Vender tilbage til resten af dit indlæg senere.

Når du skriver 10% så tænker du vel immervæk på selve adipocyten ikke?

Når jeg skriver væske så snakker vi det omliggende BV som akkumulere væske under en vægttabsproces :smile:

Når du griber om fedtet og trækker det op fra underlaget kan du mærke væskespændet i huden helt ned til musklen og gennem hele vævsstrukturen... som vægttabet skrider frem og når mod den lavere fedt% så kan du mærke adipocyternes sammenklumning i små kugler (som grus i huden) liggende i løst bindevæv med variende væskemængde...

Når du er vant til at mærke på personens hud så er du slet ikke i tvivl om den øgede mængde væske i form af konsistens forskel... lidt ala når du laver en dehydreringstest ved at klemme om huden på håndryggen eller trykke en finger ind på skinnebenet ved en ødemtest... her er du jo heller ikke i tvivl om afvigelsen fra normal

... tror hurtigt du kan finde en håndfuld atleter herinde som oplever det samme fænomen.

Eks.

post-15504-1182758460_thumb.jpg

(her kan du næsten fornemme væskespændet i huden mellem fingrene - gik på få dage fra rimeligt tynd i huden til den tykkelse du ser på billedet)

post-15504-1182758495.jpg

(Anita er på få dage gået også fra stram i huden til superelastisk med mere væske i huden)

Tjek evt. her - norsk atlet som har noteret sig det samme! Hun beskriver også et andet sted i sin log hvordan huden slipper og bliver mere væsket ved vægttab fra pågældende område.

Det er vigtigt at forholde sig følgende punkter om huden i forhold til vægttab hvis du spørger mig...

Hudens elasticitet

Genetiske faktorer og livsstil (eks. solbadning, rygning ect)

Alder

Hvor lang tid du har haft det ekstra fedt på kroppen

Ikke mindst hvor meget ekstra overvægt du har haft

Hvor hurtigt har du taget på

Hvor hurtigt du taber dig (her specielt med henblik på at jo mere LBM du taber jo løsere vil huden hænge)

Ernæring

Hydreringsgrad

Træningsgrad

Træningsmængde

Umiddelbart har jeg svært ved at forstå hvorfor du ikke tror på at fedtvævet holder ekstra væske under vægttab? Det logiske i at der sker en ekstra væskeudtræning i fedtvævet fra flere åbne blodkar i vævet under processen hvor fedt skal fragtes ud i kredsløbet fra adipocyten er jo det samme som der sker i andre væv med flere åbenstående blodkar hvor der er "tryk" på... eks. ved venestase (ekstremt tilfælde men immervæk den samme effekt)

Tænkte faktisk på her under min powerwalk om den effekt vi oplever kontra det du har noteret dig kan skyldes den meget tunge træning vi laver... der er jo trods alt et massivt pres på kredsløbet under tunge løft som vi jo praktisere ofte flere timer dagligt - tænk blot på en styrkeløfters ansigt efter at han har løftet ... han kan jo have ødem mere eller mindre over det hele.. lige fra øjenlåg til anklerne.

Hvis vi så forudsætter at der er flere åbenstående kapillærer i fedtvævet pga. kalorieunderskud og en løbende frigørelse af fedt fra adipocyten som jo skal fragtes væk og over til de arbejdende og trængende muskelceller, så kunne det meget vel være årsagssammenhængen mellem at vi oplever denne effekt mere markant end andre vægttabs grupper hvor man måske på trods af samme mængde åbenstående kar ikke oplever nær samme grad af væskeudtrængning på grund af mindre pres på kredsløbet.

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg ikke forstå dit indlæg på den måde (modsat Stubbe), at du mener at årsagen til at der kommer mere væske når en person sænker sin fedtprocent er p.g.a. at fedtet forsvinder og så kommer der mere væske fordi muskler indeholder mere væske og samtidig med at fedtvævet forsvinder, som medvirker til hormonelle forandringer, fedtvæv er jo fyldt med mange hormoner. Derfor bliver kroppen en overgang "stresset" hvilket gør at der kan komme ekstra væske.

Håber det er rigtig forstået :bigsmile:

Det du nævner her kan meget vel også spæde til den øgede tendens til væske i huden/fedtlaget...

... ved hidsige vægttab hvor der også ryger meget LBM vil man klart se en større tendens til "løsrivelse" af huden fra underlaget og en dermed øget tendens/mulighed for ødemdannelse.

At fedtvæv indeholder fedtopløselige toxiner som frigives under et vægttab kan også tale for lokal irritation og væskeophobning i huden samt at fedtcellen under fedtfrigivelse også vil tabe sin væske løbende med udtømning af hele cellens fedtindhold hertil kommer som du nævner stresset i vægttabet som kan frigive hormoner der provokere væskeretention i kroppen, men hvor udtalt dette kan være uden at det i sidste ende også hæmmer fedttabet ved jeg ikke!

.. jeg tror nu mere på at det er vores træning som i den grad er medvirkende til en mere markant væskeudtrædning i fedtvævet i forhold til andre person og deres vægttab :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver væske så snakker vi det omliggende BV som akkumulere væske under en vægttabsproces :smile:
Hvorfor mener du at der akkumuleres en stor mængdee væske ved frigivelse af triglycerider? (når du fortæller noget som en given sandhed må du også være klar til at dokumentere det)
Link to comment
Share on other sites

Dog skal du gøre dig klart at huden under et vægttab bliver MEGET elastisk - se eks. Anita Rye's logbog ... her ligger billeder af den meget elastiske hud man får med underliggende aktivt fedtvæv :smile:
Det jeg reagerede på var denne kommentar. Vi er enige om at fedtvæv altid er aktivt, så vi kalder det hyperaktivt væv. Denne hyperaktivitet påståes at ske under vægttab, da energiunderskud øger fedtvævets aktivitet.

Der er vist rimelig konsensus om at blodgennemstrømning i fedtvæv nogenlunde afspejler fedtvævets aktivitet (det er ihvertfald nævnt af flere bl.a. Keith Frayn). Som nævnt tidligere er blodgennemstrømning efter en nats faste, hvilket jo er her energiunderskuddet reelt ligger, lavere end efter måltider og træning. Så skyldes løs hud et hyperaktivt væv bør der være løs hud hos os alle efter måltider og efter vi har trænet af mindst ligeså høj karakter som under energiunderskud. Pointe: fedtvæv er ikke specielt aktivt under energiunderskud og en øget aktivitet kan ikke forklare løs hud.

Eks. har jeg noteret mig at den løse hud på maven ofte kommer hos kvinder omkring de 15-19 % fedt mens det hos mænd er omkring de 8-12 % fedt. Ryggen kommer i ryk af 2-3 ugers varighed på meget forskellige tidspunkter. Fedtet på lårene hos kvinder ofte først ved 12% og hos mænd har jeg egentligt aldrig rigtigt oplevet det på lår mens huden over balderne næsten fra den ene dag til den anden "løsrives" omkring de 7-8% ...
Yderligere kan det undre at hvis løs hud forekommer pga. hyperaktivt væv, hvorfor sker det så først ved en lavfedtprocent, kun nogle steder på kroppen og med kønsforskelle. Hos overvægtige med en højere fedtprocent er der jo en øget aktivitet i fedtvævet, hvilket alt andet lige ville give mere løs hud, men det sker først på maven ved en fedtprocent på omkring 8-12%, periodisk på ryggen, men ikke andre steder (her omtalt mænd). Igen er pointen at det ikke skyldes fedtvævets aktivitet.
Selv en hver medicinstuderende på 2. semester ville ved selvsyn kunne konstatere at vævet holder mere væske end normalt væv... kræver ikke den store ekspertise men blot lidt føling i fingrene...
Yderligere fortælles at der er en øget mængde væske i fedtvæv under energiunderskud og evt energioverskud. Hvad er det for en væske? Ved energiunderskud fjernes triglycerider fra fedtcellen og transporteres bort til andet væv, via blodbanen, hvor de metaboliseres (det sker ikke i fedtvævet). I værste fald frigives en lille del af de ca. 10% væske der er i fedtvæv, hvilket i løbet af en hel nat måske svarer til 2-3mL i underhuden på hele maveregionen. Tilføjer vi den øgede blodmængde, måske yderligere 2-3mL, når vi op på 5 mL (hvilket sikkert er max.) fordelt på maveregionen, vel at mærke om morgenen. Det vil være mindre i løbet af dagen, hvor der overvejende vil være energibalance-energioverskud. Jeg er slet ikke i tvivl om at enhver medicinstuderende på 2. semester nemt vil kunne mærke denne mængde væske eller kan de?

Husk på, at jeg ikke siger, at der ikke kan forekomme løs hud efter/under et vægttab - men at det sker med baggrund i ovenstående hypoteser er ret tvivlende.

Ps. der er selvfølgelig taget udgangspunkt i trådstarter og ikke i NORAH eller andre atleter, selvom jeg tvivler på nogen stor forskel i de faktorer jeg har nævnt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share