Hælspore, hvad gør jeg efter løb ?


gotskov
 Share

Recommended Posts

Jeg kæmper på 7 måned med en hælspore. Jeg får shockwave og venter nu på min 11 (!!!!!) behandling.

I dag valgte jeg, at tage min første løbetur i meget meget lang tid. Sidste gang var d. 21. januar.

Men nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre efter min lille tur. Jeg ved, at jeg skal strække ud og komme is på hælen i ca. 20 minutter. Men er rækkefølgen ligemeget? Er det ok at strække ud først og derefter ispose? Er det her et dumt spørgsmål?

Det skal nævnes, jeg jeg kun løb ca 2.5km i stille og roligt tempo. Jeg bruger naturligvis mine nye løbesko, som jeg har fået anbefalet i marathonsport.dk efter en gang videooptagelser af mit løb på løbebånd.

Jeg har tænkt mig, at prøve at genopatage mit løb, hvis hælen ikke brokke sig for meget. Distancen vil jeg holde ned på 2-3 km i de første måneder, men jeg er lidt i tvivl om hvormange gange om ugen jeg maks må løbe. Er 3-4 gange formeget? (Jeg vil naturligvis lytte til min hæl og løbe mindre/slet ikke hvis den brokker sig).

Alle kommentare er MEGET velkomne.

Edited by gotskov
Link to comment
Share on other sites

Jeg kæmper på 7 måned med en hælspore. Jeg får shockwave og venter nu på min 11 (!!!!!) behandling.

I dag valgte jeg, at tage min første løbetur i meget meget lang tid. Sidste gang var d. 21. januar.

Men nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre efter min lille tur. Jeg ved, at jeg skal strække ud og komme is på hælen i ca. 20 minutter. Men er rækkefølgen ligemeget? Er det ok at strække ud først og derefter ispose? Er det her et dumt spørgsmål?

Det skal nævnes, jeg jeg kun løb ca 2.5km i stille og roligt tempo. Jeg bruger naturligvis mine nye løbesko, som jeg har fået anbefalet i marathonsport.dk efter en gang videooptagelser af mit løb på løbebånd.

Jeg har tænkt mig, at prøve at genopatage mit løb, hvis hælen ikke brokke sig for meget. Distancen vil jeg holde ned på 2-3 km i de første måneder, men jeg er lidt i tvivl om hvormange gange om ugen jeg maks må løbe. Er 3-4 gange formeget? (Jeg vil naturligvis lytte til min hæl og løbe mindre/slet ikke hvis den brokker sig).

Alle kommentare er MEGET velkomne.

Hvordan har hælen det lige nu?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har hælen det lige nu?

Tja

Ikke så godt som den sikkert ville have haft det, hvis jeg ikke havde løbet. Men heller ikke så slemt, som jeg kunne have frygtet. Nok sådan lige midt imellem af, hvad jeg havde frygtet og hvad jeg havde håbet på.

Jeg har derimod i ømhed i akillesenen, men det føles mere som om, jeg lige skal i "gang igen".

(Det er nok 3 timer siden at jeg kom hjem fra min lille tur)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kæmper på 7 måned med en hælspore. Jeg får shockwave og venter nu på min 11 (!!!!!) behandling.

I dag valgte jeg, at tage min første løbetur i meget meget lang tid. Sidste gang var d. 21. januar.

Men nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre efter min lille tur. Jeg ved, at jeg skal strække ud og komme is på hælen i ca. 20 minutter. Men er rækkefølgen ligemeget? Er det ok at strække ud først og derefter ispose? Er det her et dumt spørgsmål?

Det skal nævnes, jeg jeg kun løb ca 2.5km i stille og roligt tempo. Jeg bruger naturligvis mine nye løbesko, som jeg har fået anbefalet i marathonsport.dk efter en gang videooptagelser af mit løb på løbebånd.

Jeg har tænkt mig, at prøve at genopatage mit løb, hvis hælen ikke brokke sig for meget. Distancen vil jeg holde ned på 2-3 km i de første måneder, men jeg er lidt i tvivl om hvormange gange om ugen jeg maks må løbe. Er 3-4 gange formeget? (Jeg vil naturligvis lytte til min hæl og løbe mindre/slet ikke hvis den brokker sig).

Alle kommentare er MEGET velkomne.

Jeg synes 11 schockwave behandlinger lyder vildt !, normalt gives ikke mere end 3-5 behandlinger. Derudover håber jeg ikke det er en hælspore du har, for det er en osteofyt på hælknoglen (calcaneus), det kan opereres, man resultatet er ofte dårligt. Jeg håber at det du har er facitis plantaris. Det er betændelse i senespejlet der sidder under foden, der kan så af forskellige årsager opstå inflamation i senen tæt på calcaneus ( derfor bliver det ofte forvekslet med en hælspore)

Der er lavet flere forsøg med optapning og indlæg i løbeskoene, der er en ret stor % del som får det bedre(har ikke lige reference, men kig på pubmed)

Jeg vil anbefale dig at få lavet en ultralydsundersøgelse, så kan man nemlig se om der er aktivitet(inflamation) er der det, så er det facitis plantaris du har. Hvis det er sagen, så vil jeg anbefale dig at prøve med et standard indlæg (Formthotics) det kan du få til ca 400 kr. Hvilket er billigt, ellers kommer du hurtigt af med 1000 til en supersole(som jeg personligt ikke synes er penge værd)

Grunden til at man ofte kan være heldig med indlæg, er at stresset på senen rammer anderledes og senen derved bliver aflastet !. Man kan som altid ved seneskader anvende steoridinjektion(binyrebarhormon), det virker nogen gange fantastisk, andre gange er det som at tisse i bukserne !

Under aller omstændigheder er der ingen grund til at du bruger flere penge på chockwave !

Lige nu vil jeg anbefale dig at cykle, svømme, romaskine, hvor du ikke belaster plantaris senen med din egenvægt( ved løb er der 3-4 gange kropsvægt, som hamrer op igennem foden !)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået tager et røntgenbilled, der viste en hælspore. Er der nogen fordel ved ultralyd i forhold til røntgen?

Jeg har længe benyttet mig af diverse indlæg. Både dem fra Matas, men også et lidt mere moderne af slagsen. Dog er ideen dem samme som i den fra matas. Jeg har gået med dem siden januar, men er netop stoppet. Fandt ud af, at jeg har det bedst i mine Ecco tåremsandaler og i sko med en sportssål.

Jeg har netop prøvet en 10 dages kur med Ipren. Det var enormt dejligt, da smertene forsvandt. Desværre kom de hurtigt igen, da jeg stoppede med pillerne.

Mht til shockwave, har der været en del forbedringer. Efter en behandling, er jeg smertefri i 2 dages tid. Jeg har dog overvejet at stoppe behandlinger eller evt prøve med en ny behandler. Shockwave har givet resultater, men desværre ikke sp meget som jeg havde håbet, specielt efter 11 behandliger.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke du har grund at få lavet en UL, hvis en røntgen vist en hælsporre - det er en rimeligt sikker og nem diagnose at stille på et røntgenbillede og undersøgelse af foden.

Nu har du gået med det i rigtigt lang tid, men jeg synes du skal be om en hænvisning af din læge til en idrætslæge og få lavet et ortopædisk indlæg. Jeg har også haft problemer lignende dine og selv om det var lang væntetid, var det helt klart det værdt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået tager et røntgenbilled, der viste en hælspore. Er der nogen fordel ved ultralyd i forhold til røntgen?

Jeg har længe benyttet mig af diverse indlæg. Både dem fra Matas, men også et lidt mere moderne af slagsen. Dog er ideen dem samme som i den fra matas. Jeg har gået med dem siden januar, men er netop stoppet. Fandt ud af, at jeg har det bedst i mine Ecco tåremsandaler og i sko med en sportssål.

Jeg har netop prøvet en 10 dages kur med Ipren. Det var enormt dejligt, da smertene forsvandt. Desværre kom de hurtigt igen, da jeg stoppede med pillerne.

Mht til shockwave, har der været en del forbedringer. Efter en behandling, er jeg smertefri i 2 dages tid. Jeg har dog overvejet at stoppe behandlinger eller evt prøve med en ny behandler. Shockwave har givet resultater, men desværre ikke sp meget som jeg havde håbet, specielt efter 11 behandliger.

Nu var jeg ikke klar over at du har fået taget et røgtenbillede, som viser at din diagnose er korrekt, derfor er det altid yderst tvivlsom at diagnostisere over mail...... men en hælspore er en forkalkning der sidder i facia plantaris tilhæftningen , denne vil være årsag til inflamation i senen. Det opstår som regel på grund af overbelastning, behandlingen er langvarig og konservativ (betyder desværre bare at man afventer og ikke gør noget)

Du har prøvet m chockbølge, hvilket kun har hjulpet forbi gående, så der er desværre kun indlæg og støddæmpende hælindlæg tilbage, mit bud er at du har holdt inflamationen ved lige, ved hele tiden at starte for tidligt, derfor er der ikke andet end at holde lang pause fra løb og afvente at inflamationen ligger sig igen.

Som sagt før kan du være heldig med en steoridinjektion, men der er så risiko for sekundær bristning af senen ! Så fat mod det kommer til at tage tid, men du kan jo holde formen ved lige ved cykling ect.

Link to comment
Share on other sites

Nu var jeg ikke klar over at du har fået taget et røgtenbillede, som viser at din diagnose er korrekt,
Næh, jeg burde have nævnt min røntgen, sorry
Som sagt før kan du være heldig med en steoridinjektion, men der er så risiko for sekundær bristning af senen !
Kan du uddybe den?

Mht til shockwave, er jeg efterhånden kold i r.... hvad angår penge. Jeg er fattig som en kirkerotte, men mit løb betyder ALT for mig og jeg ville give hvad som helst for at komme i gang igen. Om jeg så skal låne penge i banken.

Min kæreste har forslået at jeg skal få lavet et nyt røntgen, for at se om selve hælsporen er væk og om jeg kun har betændelsen tilbage. Giver det mening?

Derudover jeg kan fortælle at jeg har fortrudt min løbetur i går. Jeg har nu smerter og de er meget koncenteret omkring et specielt punkt i hælen. Det er sgu surt :(

Link to comment
Share on other sites

Næh, jeg burde have nævnt min røntgen, sorry

Kan du uddybe den?

Mht til shockwave, er jeg efterhånden kold i r.... hvad angår penge. Jeg er fattig som en kirkerotte, men mit løb betyder ALT for mig og jeg ville give hvad som helst for at komme i gang igen. Om jeg så skal låne penge i banken.

Min kæreste har forslået at jeg skal få lavet et nyt røntgen, for at se om selve hælsporen er væk og om jeg kun har betændelsen tilbage. Giver det mening?

Derudover jeg kan fortælle at jeg har fortrudt min løbetur i går. Jeg har nu smerter og de er meget koncenteret omkring et specielt punkt i hælen. Det er sgu surt :(

Binyrebarkhormon mistænkes for at svække sener, derfor mener nogen at de kan sprænge(ruptur) efter injektion, nogen mener dog at faren ikke er så stor ved 1-3 injektioner.

Problemet er at man mange gange bliver hurtigt smertefri efter injektion, men senevævet er stadig svækket(pga inflamationen) så kan du i en periode løbe uden problemer, men ret hurtigt vil inflamationen komme igen, måske endnu værre end før.

Men jeg synes du skulle henvende dig på en idrætsklinik og få en ordentlig udredning af din skade, under alle omstændigheder bliver du nødt til at væbne dig med tålmodighed.

Med hensyn til om chockbølge behandlingerne skulle have fjernet osteofytten, det kan jeg ikke vide med sikkerhed, men tror det ikke. Personligt har jeg erfaring med at man kan støde mindre forkalkninger i sener væk, har jeg set ved at ultralydscanne før/efter behandling.

Men hendvend dig på idrætsklinik og fortæl dem detaljeret om din skade, så må de tage stilling til hvad den bedste behandling er for dig ! Det koster ikke noget ! Slå op på google hvor din nærmeste klinik er, nogen steder skal man henvises via egen læge.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Men hendvend dig på idrætsklinik og fortæl dem detaljeret om din skade, så må de tage stilling til hvad den bedste behandling er for dig ! Det koster ikke noget ! Slå op på google hvor din nærmeste klinik er, nogen steder skal man henvises via egen læge.

Held og lykke

Det vil jeg gøre. Takker.

Bispebjerg Hospital, tlf. 35313531, mandag til fredag 8.30 - 14.

Link to comment
Share on other sites

Meget ærgeligt forløb du har været igennem.

Jeg tænkte at jeg lige ville ridse et par punkter op som du kan tage med til den beandler der nu skla kigge på det.

1. Shockwave har ingen dokumenteret effekt. (så det er penge ud ad vinduet, som du har oplevet) Fuldstændig i lighed med Ultralyd.

2. når du nur er så uheldig at have fået hælsporer og ikke bare plantar fasciten er det nødvendigt med nogle gode såler til aflastning.

3. (og den vigtigste) Du og den behandler der skal kigge på det er nød til at finde årsagen til hælsporen. Senen under din fod har været overbelastet og årsagen skal finde i din biomekanik omkring foden og hoften. De fleste er desværre ikke gode nok til at lave denne, derfor er det vigtigt at du hører dig omkring om hvem der er kompetente. Evt spørg i en løbeklub etc. Foden og benets biomekanik er et meget kompliceret område og overset af de fleste. behandlere laver ofte den nemmeste løsning ved at give en anden sko eller bare en sål. Stil krav. Åbenlyst er der ikke ens bevægelighed i dine fødder og hofter.

4. Det er ikke dine sko der er problemet. Så ville du også have haft det på den anden fod.

Håber du kan bruge det til noget ellers er du velkommen til at spørge.

Mvh

APH

Link to comment
Share on other sites

Angående evidens af chockbølge, der svag evidens, men mangler flere og bedre studier. Jeg fandt et på netop plantaris problemer;

Extracorporeal shockwave therapy for plantar fasciitis - a review

By: Jesper Tornbjerg Nielsen and Lars Kristensen.

Godt nok kun et bachelor projekt, men alligevel...... jeg har selv erfraring med brug af chockbølge gennem et år og er ret imponeret og de resultater vi har opnået.......Det er selvfølgelig ikke noget bevis, men tro mig, jeg kunne aldrig finde på at bruge ultralyd, med mindre du vrider armen om på mig :crazy:

Med hensyn til at finde ud af årsagen er jeg helt enig..........Jeg bemærkede da jeg kiggede i din profil at du har tabt dig fra 117 til 100 kg, det synes jeg er super flot. Men personligt ville jeg fraråde en så stor fyr som dig at løbe at løbe. ( bliv nu ikke ked af det ! jeg er selv en rubust type :4thumbup: )

Men risikoen for skader er ret stor ! En tommelfinger regel, er at for hver kg man vejer for meget, komprimerer man leddet med hvad svarer til 6 kg. Så allerede nu belaster du dine led med 102 kg mindre, ikke så lidt vel !

Så for en periode hvor du har din skade, så benyt dig af cykling ect. Hvis du ikke kan nære dig, så for guds skyld .........kun blødt underlag

Link to comment
Share on other sites

Til at starte med, vil jeg lige nævne at jeg i morgen torsdag har en tid hos min læge, hvor jeg vil bede om en henvisning til idrætsklinikken på bispebjerg hospital.

Mht årsagen til min skade, har jeg kigget den del på nettet, og kan nikke genkendende til nogle stykker af de "almindelige" årsager.

Den mest indlysnede: overvægt. Den skal vel ikke kommenteres mere ;)

Mine sko var ifølge marathonsport.dk forkerte. Ikke meget, men nok til at kunne bidrage til problemet. De kunne specielt se "forkert" slid på min venstre sko. (det er her jeg har min hælspore). Det skal nævnes, at jeg ikke havde fortalt dem, at jeg havde nogle problemer overhovedet, da de kom med deres kommentar.

Weekendatleten er jeg nok også. I små perioder (2-3 dage) løb jeg enormt meget, men kunne så holde pause i 7-10 dage hvorefter jeg løb 2-3 dage i træk igen.

Antallet af km steg alt for hurtigt. Den skal nok forklares lidt bedre. Som nævnt vejede jeg for nogle år siden 117kg. Da knægten på 7 år kaldte mig for "fede far", besluttede jeg at det skulle være slut og jeg begyndte at løbe. Det gik slet ikke, da mine knæ og skinneben slet ikke kunne følge med. Jeg meldte mig derfor ind i SATS i august 2005, med et enkelt mål: Tabe mig og komme i form, så jeg kunne løbe. Jeg begyndte at bruge løbebånd i foråret 2006 og efter få måneder løb jeg 5km hvergang jeg var i SATS. Omkring september 2006 begyndte jeg at løbe rigtigt. I starten små ture, men allerede i oktober løb jeg mellem 7½ og 10 km per gang. Set i bakspejlet, kan jeg er gået alt for hurtigt frem og slet ikke har lyttet til de signaler som min krop har sendt.

Selvom jeg i dag er oppe på 110kg igen, har jeg ikke opgivet mit mål med at komme ned på 95. Og jeg håber stadig at jeg kan bruge mit løb til at nå det, men er også ved at forbedrede mig på at jeg skal tilbage til SATS.

Men jeg håber, at jeg snart kan løbe igen, men vil så starte langtsomt. Der skal løbes hver anden dag og jeg vil starte med 2-3 km. Antallet af meter skal selvfølgelig øges, men i et væsentligere langsommere tempo end sidst. Jeg skal være bedre til at strække ud og jeg skal være bedre til at lytte til min krop.

Se mig lige.....jeg er allerede ved at lægge planer for, hvordan jeg skal løbe.........det er vist lidt for tidligt :(

Link to comment
Share on other sites

Angående evidens af chockbølge, der svag evidens, men mangler flere og bedre studier. Jeg fandt et på netop plantaris problemer;

Extracorporeal shockwave therapy for plantar fasciitis - a review

By: Jesper Tornbjerg Nielsen and Lars Kristensen.

Godt nok kun et bachelor projekt, men alligevel...... jeg har selv erfraring med brug af chockbølge gennem et år og er ret imponeret og de resultater vi har opnået.......Det er selvfølgelig ikke noget bevis, men tro mig, jeg kunne aldrig finde på at bruge ultralyd, med mindre du vrider armen om på mig :crazy:

Med hensyn til at finde ud af årsagen er jeg helt enig..........Jeg bemærkede da jeg kiggede i din profil at du har tabt dig fra 117 til 100 kg, det synes jeg er super flot. Men personligt ville jeg fraråde en så stor fyr som dig at løbe at løbe. ( bliv nu ikke ked af det ! jeg er selv en rubust type :4thumbup: )

Men risikoen for skader er ret stor ! En tommelfinger regel, er at for hver kg man vejer for meget, komprimerer man leddet med hvad svarer til 6 kg. Så allerede nu belaster du dine led med 102 kg mindre, ikke så lidt vel !

Så for en periode hvor du har din skade, så benyt dig af cykling ect. Hvis du ikke kan nære dig, så for guds skyld .........kun blødt underlag

Hej Romer.

Ikke specielt overbevisende med et Bachelor projekt... :nonono: og en enkelt artikel med et svagt design gør det desværre ikke mere overbevisende.

Cochrane review fra 2005 viser ingen dokumenteret effekt. Desuden er 2 nordmænd (kvinder) på vej med et stort studie der bakker cochrane reviewet op.

Men kig på www.fysio.dk og shockwave terapi.

Mvh

APH

Link to comment
Share on other sites

Hej Romer.

Ikke specielt overbevisende med et Bachelor projekt... :nonono: og en enkelt artikel med et svagt design gør det desværre ikke mere overbevisende.

Cochrane review fra 2005 viser ingen dokumenteret effekt. Desuden er 2 nordmænd (kvinder) på vej med et stort studie der bakker cochrane reviewet op.

Men kig på www.fysio.dk og shockwave terapi.

Mvh

APH

Tak for det ! nu kender jeg godt fysio.dk :tongue: , de skriver samtidig også at det virker på skuldre og at der ikke er udført tilstrækkeligt med studier endnu. Sådan er det, nu lavede jeg ikke lige en vidt gående søgning, fandt på pubmed at det virkede på hunde :bigsmile: . Nu har jeg som sagt selv erfaring med chockbølge, giver jo ingen evidens for noget som helst. Men vi har brugt det på springerknæ også, hvor vedkommende blev scannet før, som viste forkalning i lig.patella. Og efter 2 behandlinger viste ny scanning at forkalningen var væk.

Men en når en forkalkning forsvinder efter 2 gange, så er der jo sket noget, det er så heller ikke noget engyldigt bevis for noget som helst !

Men vi har behandlet rigtig mange, med gode resultater. Jeg skal være den første til at være skeptisk overfor en behandlings metode som der ikke en nogen relevant klinisk evidens for. Mange gange er tiden jo også en stor faktor, derfor er jeg også blevet overrasket over hvor hurtigt det ofte virker. Desværre hører man så ikke de patienter om hvordan det går 3-6-12 måneder efter, kræver at vi selv laver et studie, hvilket tiden ikke lige er til.

Jeg er udemærket klar over at faktorer som gatecontrol mm kan være i spil, men jeg er endtil andet er bevist, er jeg overvejende positiv. Det er virkelig ærgeligt er når en behandler har moslet på 11 gange, specielt når man anbefaler 3-5 gange. Men spændende hvad fremtiden vil vise. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share