For høj hvilepuls?


stankey
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Er ny her på forummet. Jeg er en dreng på 15 år som i tre måneder har løbetrænet cirka 3 gange om ugen.

Jeg er stødt og roligt blevet bedre og løber nu 5 kilometer på 25 minutter.

Jeg er ikke i den allerbedste form, men jo heller ikke den værste.

Forleden dag skulle jeg så måle min hvilepuls og fandt ud af at den ligger på 72 slag i minuttet.

Har hørt at det skulle være rimelig højt og kan være farligt for hjertet.

Med den form som jeg er i, hvordan kan jeg så have en hvilepuls på 72? Hvad kan forklare min høje puls?

Link to comment
Share on other sites

Generelt er det umådeligt svært at måle en korrekt hvilepuls på sig selv medmindre man fx tager et pulsur i brug om natten.

For det første har langt de fleste tendens til at få en højere puls (samt et højere blodtryk) når de måler deres egen puls, dette fordi pulsen helt instinktivt ryger i vejret når man selv sidder og tæller, desuden sidder de fleste op når den måles hvilket igen forøger den målte hvilepuls. Endelig kræver en nøjagtig hvilepuls at man har været i hvile i et godt stykke tid hvilket de færreste har når de måler deres puls.

Udgangspunktet for hvilepulsen er langt overvejende genetisk bestemt, men de fleste mennesker vil opleve at få et fald i hvilepulsen ved regelmæssig styrke eller konditionstræning. Dette skyldes rent teknisk en højere aktivitet i den del af det parasympatiske nervesystem der sættes i forbindelse med den ubevidste styring af hjertet (man siges at få en højere vagal tonus). Pt er der igennem en række studier indicier for at den tid hvormed pulsen falder efter aerobt (iltbrugende) arbejde kan sættes i forbindelse med risikoen for udvikling af hjerte-kar sygdomme (des laver tid des bedre).

72 er på ingen måde en farlig hvilepuls at have, slet ikke for unge mennesker. Desuden er jeg forholdsvis overbevist om at dine målinger ikke er helt korrekte i forhold til det første jeg skrev. Jeg har pt. kun været i stand til at måle en puls på 65-85 på mig selv med et ganske almindeligt ur, men de gange jeg har deltaget i forsøg med hjertemonitorering eller i øvrigt har været indlagt har det været vist at jeg har en hvilepuls der ligger helt nede omkring de 35-40 om natten. Derfor ville jeg ikke ligge så meget i pulsen hvis jeg var dig.

Link to comment
Share on other sites

Du skal også være opmærksom på at din hvilepuls er forhøjet efter et træningspas (efter en hård konditionstræning er det normalt med op til 8 timer med forhøjet hvilepuls - ved ikke lige om det også gælder for en 15-årig), fordi kroppen bruger energi på at restituere. Desuden bliver hvilepulsen forhøjet hvis du lige har spist eller indtaget kaffe eller alkohol for nyligt. Min erfaring er at hvilepulsen kan måles rimeligt præcist ud på aftenen på en hviledag hvor jeg er afslappet.

Forhøjet hvilepuls kan også indikere overtræning hvis man træner mere end restitutionsevnen rækker til eller at man er på vej til at få influenza eller en forkølelse.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share