Pulstræning


Stubager
 Share

Recommended Posts

Godaften!

Jeg kunne godt tænke mig at prøve kræfter med noget pulstræning. Problemet er, at jeg ikke ved noget som helst om det. Eller jo, jeg ved, at min hvilepuls er omkring 46-48 stykker (målt efter jeg har sidder stille et stykke tid), men det er så også alt, jeg kan sige om netop dette emne. Er det en god ide at købe sig et pulsur, eller kan jeg bare måle måle den manuelt som jeg lige prøvede for lidt siden?

Jeg vil være i så god kondi som muligt, og det kan man vel se udfra pulsen (eller hvad?), så jeg tænkte, at jeg ville forsøge med dette, så jeg ikke bare løber, cykler, svømmer, osv. uden at kunne se det på tal, om jeg egentlig kommer i bedre form. Jeg kan sagtens mærke, at min form er ok, og at jeg har forbedret den markant i forhold til f.eks. et år siden, men det kan selvfølgelig altid blive bedre. Mit indtryk er, at man nok bliver nødt til at se lidt mere på detaljerne, hvis man skal have en rigtig god form, så det prøver jeg nu.

Jeg ved da, at det er godt med en lav hvilepuls, men hvad med maxpuls - skal den så være så høj som muligt? Har I nogle effektive metoder til pulstræning? Her tænker jeg, at jeg primært vil løbe, da jeg om 10 dage kommer til at bo et sted med bakker og rig mulighed for sjove ture i skoven. Jeg tænkte, at fartleg sikkert er godt, men så længe jeg ikke kan se det på tal, har jeg ikke rigtig noget at gå ud fra, og så kan jeg ikke rigtig tage det seriøst, udover jeg selvfølgelig kan mærke, at jeg bliver forpustet og træt.

Fortæl mig alt, hvad jeg behøver om max- og minimumspuls, træningsmetoder, ja kort sagt mål og midler...

Glæder mig til at høre, hvad I har at sige :)

Mvh

Steffen Stubagerr

Link to comment
Share on other sites

Det er nogle meget omfangsrige emner du smider op i luften der, så jeg tvivler på der er nogen der gider besvare dem i dybden.

Hvis du vil til at eksperimentere med pulstræning er det en rigtig god ide med et pulsur, da det bliver træls i længden at rende rundt og måle på armen eller halsen. Det er heller ikke så præcist på den måde.

Prøv at gå ind på pulsure.dk der står det meste du vil vide.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at hvilepulsen falder når man kommer i bedre form. Det gør maxpulsen dog ikke (jo, måske, men det er irrelevant i denne sammenhæng). Der er forskellige statistiske måder at beregne sin maxpuls på - f.eks. 220 minus alder for mænd - men de er ret uduelige. Vil man kende sin maxpuls, må man gøre det eksperimentelt.

Et pulsur er en virkelig god ting hvis man vil træne kondition. Det er svært at konstatere om man er kommet i bedre form ved at løbe med pulsur medmindre du kan holde pulsen op mod en løbehastighed, og se om pulsen er blevet lavere ift. en uændret løbehastighed. Altså om hjertet pumper mindre mens kroppen yder den samme mængde watt som tidligere.

Pulsen følger iltoptagelsen i kroppen. Optages der meget ilt (i procent af hvad kroppen kan), er pulsen høj. Skal man forbedre sin iltoptagelse - jf. konditionstræning - skal man træne med så høj puls som mulig i så lang tid som muligt. Vil man det, er det mest effektivt at dele sin træning op i intervaller. Eksempelvis 4*4 min / 2 min pause, 4*6 min / 3 min pause, 3*12 min / 4 min pause, 2*20 min / 5 min pause.

Ved bare at løbe en lang tur kan man godt belaste kroppen hårdt, men ved lange workouts ligger man længere fra sin maksimale iltoptagelse - pulsen er altså lavere - og man flytter sig ikke lige så effektivt rent formmæssigt. I stedet kommer man så til at træne udholdenhed, hvilket også er fint en gang eller to om ugen (afhængig af niveau), men altså ikke optimalt for formforbedringen. Man skal dog lige vænne sin krop til at træne inden man går amok med intervaller. Ellers bliver man bare skadet.

Jeg mener Polars pulsure (kender ikke de andre) kan regne nogle point ud for en workout. Disse point gives netop efter ovenstående kriterier, så et to timers træningspas godt kan give færre point end et af en times varighed hvor man har holdt en højere puls. På den måde kan man konkurrere med sig selv og se hvor mange point man kan få på en uge. Når man kommer i bedre form, kan man holde til mere (restituerer bedre) og vil kunne tjene flere point. På den måde får du også en slags succesparameter for din form, selvom det er en parameter med mange usikkerheder.

Vær nemlig opmærksom på, at en træt krop ikke kan levere det samme som en frisk. Hvis man er meget træt - eks. efter nogle dage med hård træning - kan man godt føle at man lider uendeligt, mens pulsen håner én ved at være relativt lav. Når man er meget træt, er den begrænsende faktor som regel ikke iltoptagelsen, hvorfor pulsen også er lavere. På den måde kan pulsen også give én et praj om, hvor træt man er.

Forvirret? Klart nok, det tager lang tid at blive god til at træne. Hvis du træner med en høj puls ift. din max og du gør det så længe som du kan, kan det dog aldrig gå helt galt. Jeg tror i bund og grund det hele skal kortes ned til det.

Endelig skal siges, at jeg ikke ved så meget om løb samt træning på motionsplan. Ovenstående intervaller er eksempler der har virket fantastisk for mig i min sport (roning), men hvis der er folk der har bedre råd om løbetræning må de komme på banen.

Det var også en ordentlig smøre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Forvirret? Klart nok, det tager lang tid at blive god til at træne. Hvis du træner med en høj puls ift. din max og du gør det så længe som du kan, kan det dog aldrig gå helt galt. Jeg tror i bund og grund det hele skal kortes ned til det.

Helt enig - og lær at lytte til din krop og tilpas dine pauser herefter.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share