Cykle langt på arbejde


faltum
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg ville høre om nogen har erfaringer med at cykle ca. 30-35 KM på arbejde året rundt ?

Jeg cykler pt. ca. 10KM hver vej på arbejde året rundt, men grundet jobskift vil dette blive ændret betydeligt. I dag bruger jeg en mountian bike, men vil købe en racercykel, hvis jeg beslutter mig for at cykle på arbejde. Jeg er i ret god form, og jeg planlægger at løbe et marathon om ca. 1 måned, så jeg er ikke så urolig for om min form/kondition er god nok. Det er mere, om jeg vil blive for træt på arbejde og om det danske vintervejr er for surt.

Kan det lade sig gøre at cykle lidt over en time hver vej, eller er det bare for meget ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej,

Jeg ville høre om nogen har erfaringer med at cykle ca. 30-35 KM på arbejde året rundt ?

Jeg cykler pt. ca. 10KM hver vej på arbejde året rundt, men grundet jobskift vil dette blive ændret betydeligt. I dag bruger jeg en mountian bike, men vil købe en racercykel, hvis jeg beslutter mig for at cykle på arbejde. Jeg er i ret god form, og jeg planlægger at løbe et marathon om ca. 1 måned, så jeg er ikke så urolig for om min form/kondition er god nok. Det er mere, om jeg vil blive for træt på arbejde og om det danske vintervejr er for surt.

Kan det lade sig gøre at cykle lidt over en time hver vej, eller er det bare for meget ?

jeg kan ikke se hvorfor det skulle være for meget, du skal nok dele din morgenmad op i 2 så du både spiser lidt før du starter og efter træning, og ellers drikke rigelig vand

Link to comment
Share on other sites

Synes sgu det lyder som en god idé, og tror på ingen måde du bliver træt af det...

Har desværre kun selv 5,5 km til skole, men cykler så også i fritiden...

Ang. det danske vejr, så er der tider hvor du må op på den rigtige cykel (mtb'en ;)) og der bliver sikkert også dage hvor den heller ikke kan komme frem... Men så må man hoppe på bussen hvis det er...

Link to comment
Share on other sites

Ang. det danske vejr, så er der tider hvor du må op på den rigtige cykel (mtb'en ;)) og der bliver sikkert også dage hvor den heller ikke kan komme frem... Men så må man hoppe på bussen hvis det er...

Se der tager du gruelig fejl! Det er netop på de dage, hvor sne og lignende gør livet rigtig surt for såvel privatbilister og især bus- og tog passagerer, at cyklen rigtig kommer til sin ret! Og det behøver såmænd ikke nødvendigvis være en mtb for at komme frem! Jeg kører hver dag 2 x 13 km til/fra arbejde og selv med rigtigt heftigt vintervejr er der max 5-8 minutter overhead i forhold til en normal dag med lidt modvind. Hold det op imod hvad anvendere af andre transportmidler udsættes for så er det ingenting! Bilisterne holder stille og bus- / togpassagerer står og fryser i halve og hele timer før der endlig kommer noget. For cyklisten er det primært et spørgsmål om påklædning og briller til at tage snefnug.

Om 30-35 km hver er for meget er nok at spørgsmål om hvem man er. Selv tror jeg at mit max er omkring 16-17km hver vej. Mest fordi at jeg ikke rigtig tror på, at jeg rent faktisk vil få taget cyklen i stedet for bilen, når det enten er surt vejr at komme ud i, eller fordi jeg lige har lidt for travlt netop den dag. Men jeg tror det er et meget individuelt spørgsmål som du kun selv kan svare på. Hvis du som jeg læser dit indlæg skal skifte arbejde under alle omstændigheder, så ville jeg da klart satse på at gøre det - det er "blot" et spørgsmål om psyke - altså om du bliver ved med at tage cyklen hver dag eller om du pludselig stopper helt.

Med 60-70 km pr dag var det sikkert en god ide at kigge lidt på de træningsprincipper der er for cykeltræning (og anden for for udholdenheds sport) - altså sådan at du veksler mellem intensitetsmæssigt hårde dag og lette dage. Det behøver ikke at have den store indflydelse på transporttiden, men halvhårde ture hver eneste dag er ikke vejen frem!

Du kan eksempelvis køre intervaller den ene vej hver anden, dag og så ikke presse dig selv at for hårdt resten at tiden.

PS. Ideen med 2 x morgenmad er særdeles relevant.

Link to comment
Share on other sites

Se der tager du gruelig fejl! Det er netop på de dage, hvor sne og lignende gør livet rigtig surt for såvel privatbilister og især bus- og tog passagerer, at cyklen rigtig kommer til sin ret!

Well, jeg ved ikke hvad du betegner som dansk vintervejr.. Men jeg oplevede et par dage i vinters hvor der var livsfarligt at sætte sig ud på cyklen.. Og fuldstændig umuligt at komme frem og tilbage.

Så tager ikke grueligt fejl...

Link to comment
Share on other sites

Se der tager du gruelig fejl! Det er netop på de dage, hvor sne og lignende gør livet rigtig surt for såvel privatbilister og især bus- og tog passagerer, at cyklen rigtig kommer til sin ret! Og det behøver såmænd ikke nødvendigvis være en mtb for at komme frem! Jeg kører hver dag 2 x 13 km til/fra arbejde og selv med rigtigt heftigt vintervejr er der max 5-8 minutter overhead i forhold til en normal dag med lidt modvind. Hold det op imod hvad anvendere af andre transportmidler udsættes for så er det ingenting! Bilisterne holder stille og bus- / togpassagerer står og fryser i halve og hele timer før der endlig kommer noget. For cyklisten er det primært et spørgsmål om påklædning og briller til at tage snefnug.

Om 30-35 km hver er for meget er nok at spørgsmål om hvem man er. Selv tror jeg at mit max er omkring 16-17km hver vej. Mest fordi at jeg ikke rigtig tror på, at jeg rent faktisk vil få taget cyklen i stedet for bilen, når det enten er surt vejr at komme ud i, eller fordi jeg lige har lidt for travlt netop den dag. Men jeg tror det er et meget individuelt spørgsmål som du kun selv kan svare på. Hvis du som jeg læser dit indlæg skal skifte arbejde under alle omstændigheder, så ville jeg da klart satse på at gøre det - det er "blot" et spørgsmål om psyke - altså om du bliver ved med at tage cyklen hver dag eller om du pludselig stopper helt.

Med 60-70 km pr dag var det sikkert en god ide at kigge lidt på de træningsprincipper der er for cykeltræning (og anden for for udholdenheds sport) - altså sådan at du veksler mellem intensitetsmæssigt hårde dag og lette dage. Det behøver ikke at have den store indflydelse på transporttiden, men halvhårde ture hver eneste dag er ikke vejen frem!

Du kan eksempelvis køre intervaller den ene vej hver anden, dag og så ikke presse dig selv at for hårdt resten at tiden.

PS. Ideen med 2 x morgenmad er særdeles relevant.

Min erfaring er nu, at på de rigtig slemme vinterdage, så er de også svært at være cyklist. For cykelstierne bliver ikke nødvendigvis ryddet særligt hurtigt, og her snakker jeg om cykelstierne inde i Kbh. Hvis Faltum skal cykle 35km, så skal han givetvis også cykle udenfor byerne, hvor snerydningen nok er langt dårligere.

Men nu er sne dog kun et problem få dage om året, hvor man kan arrangere alternativ transport eller tage snefri. 35km er over min grænse for, hvor langt jeg vil cykle på arbejde, som nok går omkring 20km (det længste jeg har haft dagligt var 14km), men jeg har haft kolleger, som cyklede 28km til arbejde, og det plejer at være hurtigere end offentlig transport og nogen gange også hurtigere end en bil.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke kun sne. Det er i lige så høj grad frost. Jeg har selv 12 km den korteste vej til arbejde og cykler det meste af året, men ikke når det bliver glat. Det har jeg helbredet for kært til. Glat føre, mørke og trafik er ikke en cocktail for mig :w00t: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tak for jeres gode indlæg ! Jeg er stadig ikke helt sikker på, hvad jeg gør, når jeg starter på mit nye arbejde. Det er korrekt, at jeg skal cykle ud af København og ud på "landet".

Jeg må indrømme at snevejr er en af mine favoritter !!! Det er mega sjovt - specielt på en MBT ;-) Det er desværre kulde og regnvejr som ikke er særligt fedt.

Tak,

Claus

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere haft 22 km til arbejde - også fra kbh og udad... Brugte singlespeedracer det meste af tiden, men har også brugt alm racer og mtb. Havde kun problemer en enkelt gang efter en snestorm og vejene ikke var ryddede; og her var det en klar fejl at tage mtb'en, for de fede dæk kunne ikke mases ned gennem sneen og få fæste som smallere dæk ville...

Jeg vil til enhver tid anbefale singlespeed eller fix til transportkørsel, medmindre man bruger det specifikt som træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share