Idrætsgulve


Gymnasten
 Share

Recommended Posts

Jeg har netop set to nye idrætssale/haller i Københavns Kommune, hvor gulvene synes usædvanligt hårde og anderledes i forhold til det jeg ellers kender til - de "sædvanlige" gamle idrætsgulve af træ. Samtidig har jeg forstået, at de gammeldags idrætsgulve af træ med strøere osv. er betydeligt dyrere end andre typer gulve. Så det giver sansynligvis et billigere anlægsbudget med en anden type gulv.

Jeg har læst mig til, at der er 3 typer gulve, som man anvender idag.

1) Fladeelastiske, som er det "gammeldags" elastiske idrætsgulv af træ)

2) Punktelastiske, som typisk er et gummilag lagt oven på beton. Ovenpå kan være et lidt mere slidstærkt lag.

3) En kombination af de ovenstående to

Jeg har kun læst en smule om knæ- og ankelskader. Men det er min fornemmelse at det har betydning om skoen ligesom klæber fast til gulvet. Altså at der helst ikke må komme et vrid fra gulvet til foden. Alt andet lige vil jeg bedømme, at et punktelastisk gulv, i højere grad vil fiksere en sko på gulvet end et fladelastisk gulv vil gøre (jeg er ingeniør). Naturligvis er der også andre faktorer.

Har Du kendskab til undersøgelser eller andre, som har beskæftiget sig med dette emne?

Det kan jo reelt blive dyrere i længden, hvis vi får flere skader af billigere gulve. Men der skal sikkert gode argumenter til at overbevise en teknisk forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

I badminton har gulvet en stor betydning mht skadesrisikoen i og med der er mange pludselige retningsskift, og gentagne hårde opbremsninger i form af stemskridt. Og min erfaring er at det "punktelastiske gulv", typisk en grøn gummi beklædning oven på beton(som du selv siger), giver en ret væsentlig forøgelse af antallet af skader, samtidig med at man hurtigere oplever muskulær træthed(lavere præstationsniveau og kramper). Det er naturligvis kun erfaringer, men har hørt mange udtrykke utilfredshed med at skulle spille steder hvor der er den type gulv.

Link to comment
Share on other sites

...man hurtigere oplever muskulær træthed(lavere præstationsniveau og kramper)

Kan man tale om tilvænding til et punktelastisk gulv? At man efterhånden lærer at bevæge sig på det, så generne bliver mindre og ubetydelige?

Jeg kan naturlivis godt se, at hvis man er vandt til at spille på et elastisk trægulv og så tager ud og spiller kamp på et punktelastisk gulv, så kan det give problemer. Så har ens bevægelsesmønster og belastininger været indrettet på eet gulv, mens man pluselig bliver udsat for noget andet.

Hvis man kommer for at spille en time eller to ugentligt i en hal med punktelastisk gulv, og bliver hurtigere træt (må holde op tidligere eller sætte intensiteten ned), kan man så med rette sige at muskelaktiviteten den dag blev mindre? Eet formål med en hal må være at medvirke til megen muskelaktivitet, for at folk bliver sundere.

Link to comment
Share on other sites

Grethe Myklenust + Roald bahr mfl har undersøgt antallet af skader ifm gulvtype/underlag.

se her: http://www.klokavskade.no/no/Prosjekter/13...o-i-Norway-Cup/

+

http://www.klokavskade.no/no/Prosjekter/14...otballspillere/

+

http://www.klokavskade.no/no/Prosjekter/04...der-i-handball/

prøv også at søge på pubmed.com

hilsen

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Grethe Myklenust + Roald bahr mfl har undersøgt antallet af skader ifm gulvtype/underlag.

http://www.klokavskade.no/no/Prosjekter/04...der-i-handball/

Tobias, tak for referencen ovenfor om sammenhængen for ACL-skader i håndbold og gulvtyper. De andre referencer handler om fodbold og kunstgræs.

Jeg citerer konklusionen: "The results indicate that the risk of ACL injury for women is higher on artificial floors than on wooden floors. It is assumed that the increased risk results from the high friction on some artificial floors."

Der er ca. 0,41 ACL-skade pr. 1000 timers kamp-tid pr. kvinde på trægulv og 0,96 ACL-skade pr. 1000 timers kamp-tid pr. kvinde for kunstgulv (som må antages at være et punktelastisk gulv). Naturligvis er en række forbehold omtalt i artiklen.

Nu er jeg som sagt ingen fagmand på det her område. Så jeg håber, at nogen fagfolk her kan hjælpe mig med svar på disse tre spørgsmål:

1) Kan Du forestille dig andre typer skader, som også vil optræde med forskellig frekvens på de to forskellige gulvtyper?

2) Hvad koster en ACL-skade samfundet i gennemsnit?

3) Håndbold i en hal betyder harpiks på gulvet, som betyder uens høj friktion. Hvor stor betydning tror du det har - også for andre sportsgrene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share