Hvad er bedst?


calillemilla
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne i gang med at tabe mig og blive mere fast, især på maven. Jeg er som sådan ikke overvægtig, har BMI på 22, så det er ikke så meget kiloene jeg går op i, bare opstramning. Men 3-4 kilo tror jeg vil være meget passende at tabe.

Jeg har så bestemt mig for at gå i motionscenter og følge nogle hold. Mit spørgsmål er så bare hvad der er mest effektivt.

Mandag: Spinning

Onsdag: Bodypump.

Lørdag: ?

Jeg kan vælge imellem spinning og mave/baller/lår om lørdagen, og så vil jeg bare høre hvad I kan anbefale? Og er det her træningsprogram overhovedet anbefalelsesværdigt, eller skal jeg indsætte en ekstra dag med holdtræning? Eller bør jeg tage en dag med vægttræning også?

Btw, jeg spiser ret sundt i forvejen, så jeg har ikke tænkt mig at ændre kostvaner.

Link to comment
Share on other sites

Nu er du nærmest lige startet kan jeg forstå, så det allerførste der skal på plads er egentlig bare vanen i at komme afsted - ikke så meget hvilket hold det lige er.

Rent kropsligt om med din BMI vil jeg tro dit mål er at få skiftet nogle kg fedt ud med muskler. Præcis hvor meget der skal til for at du ser ud som du gerne vil er mildt sagt svært at sige.

Hvis det absolut skal være holdbaseret så er spinning og bodypump er ok løsning. Bodypump er meget udholdenhedsbaseret i forhold til mere "normal" styrketræning, men til en start vil det sikkert virke fint. Lad være med at spilde din på mave/balle/lår - du vil få langt mere træning for pengene med bodypump.

Link to comment
Share on other sites

Hej :smile:

Jeg synes du skal tage spinningen om lørdagen, ud fra de valgmuligheder du opstiller.

Du kan så - evt. både om mandagen og lørdagen - lave nogle mave- og ryg-øvelser efter spinning. Det vil give dig en stærkere core-muskulatur, som vi alle har brug for i dagligdagen. Det er dog også vigtigt i forhold til at få det optimale ud af spinningen, idet de stående intervaller ellers kan være anstrengende i ryg og lænd. Især stående tempo-kørsel kan kræve lidt tilvænning - både for at finde teknikken og for at blive stærk nok til det.

Jeg tror, du skal passe på med at overvurdere effekten af tre timers træning om ugen i forhold til fedtforbrænding. Det er ikke særlig meget og de fleste piger skal nok se på kosten for at regulere vægten, med mindre de træner meget mere. Selv om man spiser sundt, så kan det jo godt være, at der er nogle syndere ind i mellem.

Ellers held og lykke med det :bigsmile:

Marianne.

Link to comment
Share on other sites

Er jeg nødt til at træne hver dag, hvis jeg vil se resultater? Jeg arbejder til kl 17 hver dag og har også rigeligt med andre ting at se til efter arbejde, så det kommer til at knibe med tiden.

Hvordan ser et optimalt program ud, hvis man helst vil følge hold? (Jeg tror ikke jeg får taget mig sammen hvis det er styrketræning med maskienr)

Link to comment
Share on other sites

Er jeg nødt til at træne hver dag, hvis jeg vil se resultater? Jeg arbejder til kl 17 hver dag og har også rigeligt med andre ting at se til efter arbejde, så det kommer til at knibe med tiden.

Nej, man er ikke nødt til at lave noget hver dag for at få resultater, men det hjælper da. Det er også klart at skal din træning foregå i center og på hold, så er der er minimum for hvor hurtigt du kan overstå træningen - transport, omklædning, timen, bad osv. Hvis du nu ikke behøvede at lave al din træning i center, så ville du sikkert kunne finde plads til mere.

Hvis vi regner i vægttab, så skal du have et ugentlig kcal-underskud på ca 3500kcal for at tabe ½kg fedt. Du kan måske forbrænde 500kcal/time, så det er 7 timers træning pr uge. Det lyder ikke realistisk med din plan om hvor meget tid du kan afsætte, og at du ikke vil kigge på kosten.

Hvordan ser et optimalt program ud, hvis man helst vil følge hold? (Jeg tror ikke jeg får taget mig sammen hvis det er styrketræning med maskienr)

Måske overfortolker jeg, men et optimalt program er ret meget at bede om. Det vil forudsætte præcist kendskab til din nuværende form, restitueringsevne og meget andet vi ikke har overblik over.

Som jeg læser det er det mere et spørgsmål om at du til en start få lavet noget, og gerne noget hvor du får rimelig meget for tiden investeret.

De primære begrænsninger her er hvad du har tid til og hvilke hold der ligger så du kan/vil bruge dem.

Link to comment
Share on other sites

Nej, man er ikke nødt til at lave noget hver dag for at få resultater, men det hjælper da. Det er også klart at skal din træning foregå i center og på hold, så er der er minimum for hvor hurtigt du kan overstå træningen - transport, omklædning, timen, bad osv. Hvis du nu ikke behøvede at lave al din træning i center, så ville du sikkert kunne finde plads til mere.

Hvis vi regner i vægttab, så skal du have et ugentlig kcal-underskud på ca 3500kcal for at tabe ½kg fedt. Du kan måske forbrænde 500kcal/time, så det er 7 timers træning pr uge. Det lyder ikke realistisk med din plan om hvor meget tid du kan afsætte, og at du ikke vil kigge på kosten.

Måske overfortolker jeg, men et optimalt program er ret meget at bede om. Det vil forudsætte præcist kendskab til din nuværende form, restitueringsevne og meget andet vi ikke har overblik over.

Som jeg læser det er det mere et spørgsmål om at du til en start få lavet noget, og gerne noget hvor du får rimelig meget for tiden investeret.

De primære begrænsninger her er hvad du har tid til og hvilke hold der ligger så du kan/vil bruge dem.

altså på en normal dag spiser jeg:

morgenmad: havregryn m. skummetmælk og rosiner

snacks: 2 stykker frugt, 2 stykker groft knækbrød.

middag: salat eller 2 stykker rugbrød m kylling/skinke/cheasy smøreost 3%

snacks: 2 stykker frugt, 2 riskager/2 styk knækbrød

aftensmad: suppe m. æg og grønsager + kylling/bromkålsmos m. kylling/

snakcs: 2 stykker frugt

jeg drikker meget kaffe, men også meget vand i løbet af dange. Nogle gange drikker jeg alkohol og synder, det er imo bare det jeg skal skære ned på.

og ja, jeg kunne da godt løbe engang imellem på de dage jeg ikke går til hold, men jeg vil egentlig bare gerne høre hvordan jeg bedst sammensætter holdene for at få mest ud af dem set over en uge og som noget jeg gider at blive ved med resten af mit liv. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jeg synes altså det lyder som om du allerede er godt på vej. Hvis du ikke er vant til at træne, så er det fint at starte med 3 gange om ugen - og blande lidt pump og spinning. Efter et stykke tid kan du intensivere træningen. Du kan evt tage to timer i træk når du nu alligevel er kommet afsted, eller du kan træne flere dage.

Det lyder også som om du spiser sundt, men som det også er nævnt, så skal du have et kalorieunderskud et eller andet sted, for at tabe dig. Frugt er sundt, men det er jo ikke gratis i kalorieregnskabet. Og vær opmærksom på, at man kan blive meget sulten efter en hård spinningtime, selv om man måske kun har forbrændt 500 kcal :laugh: Det kan derfor være en god idé, at have et stykke frugt eller noget andet, man kan spise kort tid efter.

- Marianne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jeg synes altså det lyder som om du allerede er godt på vej. Hvis du ikke er vant til at træne, så er det fint at starte med 3 gange om ugen - og blande lidt pump og spinning. Efter et stykke tid kan du intensivere træningen. Du kan evt tage to timer i træk når du nu alligevel er kommet afsted, eller du kan træne flere dage.

Det lyder også som om du spiser sundt, men som det også er nævnt, så skal du have et kalorieunderskud et eller andet sted, for at tabe dig. Frugt er sundt, men det er jo ikke gratis i kalorieregnskabet. Og vær opmærksom på, at man kan blive meget sulten efter en hård spinningtime, selv om man måske kun har forbrændt 500 kcal :laugh: Det kan derfor være en god idé, at have et stykke frugt eller noget andet, man kan spise kort tid efter.

- Marianne :smile:

jeg tror bare det bliver lidt svært for mig at skære ned på kosten, så jeg håbede at jeg kunne tabe mig ved hjælp at den ekstra motion jeg har planlagt. Hvis jeg forbrænder 3x500 kalorier på en uge ekstra, som jeg jo ikke gør nu, burde det vel også hjælpe lidt på det. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share