Træning til 5 km løb


jmr
 Share

Recommended Posts

Var lige ude at løbe et 5 kmér løb med familien.

Tiden var lidt over 29 min., (skal dog siges at det var mit første løb og alt gik af helvedes til).

Det jeg ville høre om er:

Kan jeg, hvis jeg træner hver anden dag komme ned på 25 min på en md? eller er det helt urealist.

Link to comment
Share on other sites

det kommer an på hvor meget du har trænet op til det her 5 km løb som du lige har gennemført, hvis du ikke rigtig har trænet og ikke er i god form vil jeg godt mene at du kan komme ned på 25 min.

Havde været ude en 4-5 gange, så kondien er slet ikke god nok.

Lagde også for hårdt ud, hvilket resulterede at jeg fik en´ superhurtig 500 meter og de sidste 4,5 km, fik jeg aldrig pulsen på plads.

Derudover, 500 m inde i løbet var jeg totalt tør om munden, (=dehydrering), hvilket jeg ikke forstår, da jeg synes jeg havde drukket masser, (mindst en liter indenfor et par timer før løbet), men intet vand 10 min. før, det har jeg dårlige erfaringer med, at det ligger og skvulper.

Men ellers kunne jeg godt tænke mig nogle gode løbefif, (specielt omkring ernæring og væske op til et løB), men alt andet lige fra ure til løbeteknik, skal være mere end velkommen.

PÅ FORHÅND TAK!

Link to comment
Share on other sites

hvis du træner hver anden dag eller 3 gange om ugen, er der ingen som helst grund til, at du ikke skal kunne komme ned på 25 min på 5 km eller derunder.

En af løbeturene bør være intervalløb, men start forsigtigt op med det. Der er masser af tråde om det emne på denne foraside, Derudover kan du løbe en tur på 5 km med moderat intensitet, (så hurtigt, at du er lidt forpustet) også måske en længere tur på 10 km. Men der er flere veje til Rom, blot du husker, at skal man være hurtigere skal man ud og løbe stærkt, op på 80 % af sin yde evne. Det er her intervalløb kommer ind.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share