Hjælp til 51-årig


Daddycool
 Share

Recommended Posts

For under en måned siden, altså midt i august, var jeg for 3. gang i en årrække i vandet. Her svømmede jeg 1100 meter uden at blinke. Da var det, jeg tænkte, at det her måtte da kunne bruges til noget. Det skal siges, at jeg aldrig, aldrig, aldrig nogensinde har dyrket nogen former for sport udover at cykle til og fra arbejde, vel 10 km om dagen. Men jeg kunne mærke en energi inden i mig, der bare ville noget mere med det her, og så kom jeg i tanker om, at der var Marseløb fjorten dage senere, i begyndelsen af september. DET ville jeg. Så gennem firmaet meldte jeg mig til den lille rute. Jeg kunne godt mærke, hvad folk tænkte. Nogle sagde det også. Mon ikke jeg lige skulle spise brød til; det var da vist et noget risikabelt projekt. Men jeg er ligeglad. Når jeg først har fundet på noget, så er jeg over stepperne, så jeg var nede hos Løberen i Århus og smide 2200 på disken for løbesko, tights og tre løbebluser. Igang med træningen. 2km, 3 km. 6 km. Jeg havde ikke rigtig tid til at følge for mange programmer, så jeg opfandt mit eget. Og på 14 dage, jeg har aldrig løbet før, endda har jeg lidt småvrøvl med menisken i begge knæ, så gennemførte jeg den lille rute på Marselis i tiden 44,11. Her kunne jeg mærke, at det var det, jeg ville. Så jeg er begyndt at holde blad om løb, sluge mængder af hjemmesider og andet guf, hvor jeg kan komme til det og er fast besluttet, at jeg vil tage en marathon inden for overskuelig fremtid, nok et halvt år. Jeg skal sige, at jeg har løbet 12 kilometer i træning for en uge siden og 8 km igår, og idag fandt jeg så på at løbe Gerimax-løbet i Århus på ti kilometer, og jeg kom ind i tiden 1, 08. Dvs. at min præstation har IKKE forbedret sig spor siden Marselisløbet, jeg er 6, 8 minutter nøjagtigt om at løbe en kilometer. Nu er mit spørgmål så: Jeg er 51, og hvad gør jeg for at få min præstation i vejret. Jeg skulle jo gerne langt under en time for at løbe de 10 kilometer, går jeg da ud fra. Det vil jeg da i hvert fald gerne. Jeg spiser rimelig sundt, dvs. et minimum af slik og kager, vejer 75 kilo, spiser meget frugt, lidt for lidt grønt, en del kød. Drikker meget gerne rødvin uden, at det er for meget. Det skal siges, at ruten idag var en anelse hårdere end ved Marselis, tror jeg nok. Men træningen har altså ikke hjulpet mig. Jeg forsøgte at tage lange skridt end af bakke, så jeg kunne "klatre-løbe", når det gik opad, men lige meget hjalp det altså. Interval-træning er måske den eneste udvej . . . eller?? Søger kommentarer og gode råd

Link to comment
Share on other sites

Giv det tid!

Du bliver ikke verdensmester eller for den sags skyld hurtigere på 190km fra den ene dag til den anden.

I første omgang handler det om at finde ind i en rytme hvor træningen bliver en del af din hverdag.

Derefter kan du begynde me dintervaller, tempoløb mm.

Link to comment
Share on other sites

Giv det tid!

Du bliver ikke verdensmester eller for den sags skyld hurtigere på 190km fra den ene dag til den anden.

I første omgang handler det om at finde ind i en rytme hvor træningen bliver en del af din hverdag.

Derefter kan du begynde me dintervaller, tempoløb mm.

Enig med 789 i at tiden er din ven! Træn - men husk dog at lytte til din krops signaler! Så skal du nok få løbet marathon osv.!

Og så vil jeg lige sige: KLAP DIG SELV PÅ SKULDEREN!! Dét er fandeme godt gået!! :smile:

God træning

Link to comment
Share on other sites

"Tiden er din ven" ... tja, faktum er, at det bliver sværere at få hurtighed i benene med alderen. Tilgengæld er udholdenheden knap så følsom.

Nu vil jeg gerne være lidt mere konkret end bare mane til tålmodighed.

Median km tiden for aldersgruppen 50-54 var ved sidste års eremitageløb (13,3 km): 5:21 min.

Jeg påstå, at hvis du løber 30 pas jævnt fordelt over 3 måneder, ialt 200-250 km, så vil du være i stand til at nappe en flad 10er på under 1 time.

Udover tålmodighed og km i benene, er det selvfølgelig et must, at du holder dig skadesfri, så pas på de menisker.

P.S. Drop en post med dit testresultat, når du når der til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share