Oversigt over næringsstoffernes fremkost?


Giovanni
 Share

Recommended Posts

Jeg leder efter en eller anden, yderst pædagogisk oversigt over hvilke madvarer der typisk kategorigseres i hver sin næringsstof"gruppe"?

Fx at en masse typiske kødprodukter var placeret i "protein" og en lang række grøntsager i "kulhydrat" osv.

Der må da ligge et hav, af pædagogiske og nemme oversigter på nettet?! Men jeg kan simpelthen ikke finde noget.

Det tætteste jeg kommer, på noget hensigtsmæssigt og pædagogisk/nemt er inde på www.kalorietabel.dk

Andre som har råd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om mit forslag kan bruges, men det passer ret godt på de madvarer jeg plejer at have i huset:

Ting der skal være på køl er typisk proteinkilder (æg, mælk, kød, fisk). Man har naturligvis også sin tun og makrel på køl.

Ting der skal tilsættes vand og koges/bages er typisk kulhydrat (kartofler, pasta, ris, linser, bønner, mel). Brød hører med her.

Ting som kan opbevares ved stuetemperatur og kan spises uden videre er typisk fede (olie, nødder, kerner).

Folk ved vel forhåbenligt hvad der er grøntsager og frugt.

Listen er håbløs simpelt og unuanceret. Desuden dur den kun på "rå" mad, og ikke fabriksfremstillede. Jeg "har hørt" at citronmåner kan opbevares ved stuetemperatur og spises uden videre :P

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg skal bruge en pæn oversigt over de fleste fødevare og i hvilken kategori de ligger i.

Der må da være masser af ressourcer derude?! Der må også være nogen som ved noget :)

Kom frem, kom frem? Fortæl hvor man finder disse oversigter? Er der evt. noget på MOL ?

Pt. er Kalorietabel.dk det eneste gode bud, men der må være andre?!

Link to comment
Share on other sites

Du vil danne dig et mere præcist indtryk af madvaren hvis du blot kigger på energifordelingen af protein, kulhydrat og fedt.

Hvor skal en madvare fx også placeres, som indeholder lige meget kulhydrat som protein? - Sådan et skema med 3 kategorier kommer hurtigt til kort

Link to comment
Share on other sites

Ferus: Jamen hvor kan jeg overhovedet finde sådan et skema henne? Jeg syns ikke, at det kommer til kort i en fart, kun hvis man skal gå meget ned i detaljerne.

Men jeg efterlyser virkelig sådan en oversigt - og det MÅ simpelthen være derude, men jeg har bare ikke kunnet finde det! :-/

Link to comment
Share on other sites

Tjek:

MOL's kulhydrat FAQ

MOL's fedt FAQ

MOL's protein FAQ

Eksempelvis er dette sakset fra protein FAQ'en:

Hvilke fødevarer indeholder meget protein

Fødevarer med højt proteinindhold:

Tallene i parentes er: (g Prot /g Kulh /g Fedt) - alle pr. 100 gram

Sejfilet (19,3 / 0 / 0,3) = 96,6% af energien kommer fra protein

Frølår (16,4 / 0 / 0,3) = 96%

Torsk (18,9 / 0 / 0,6) = 93,3%

Tund i vand (25,2 / 0 / 1) = 91,8%

Proteinpulver (80 / 4 / 1,5) = 91,6% (Det mærke jeg bruger (Viking), de andre er nok så nogenlunde ligesådan)

Rødfisk (19,4 / 0 / 0,9) = 90,5%

Æggehvide (10 / 1,2 / 0) = 89,3%

Søtunge (18,7 / 0 / 1,1) = 88,3%

Gedde (19 / 0 / 1,2) = 87,6%

Krebs (14,6 / 1,2 / 0,5) = 86,3%

Aborre (18,1 / 0 / 1,3) = 86,1%

Kyllingebryst (fra den grønne slagter) (19 / 1 / 1) = 85,4%

Af vegatabilske fødevarer kan nævnes:

Champignon (konserves) (3,9/3,1/0,1) = 52,5%

Champignon (rå) (2,7/3,3/0,3) = 40,5%

Broccoli (rå) (5,3/6,5/0,6) = 40,3%

Blomkål (rå) (2,5/4,7/0,4) = 30,9%

Ærter (dybfrost) (5,9/12,7/0,7) = 29,3% (Jeg har en pose dybfrost ærter der påstår 6 7 <1 = ~40-50%!!!)

Ærter (rå) (5,9/12,7/0,7) = 29,3%

Iceberg salat (1,0/2,1/0,2) = 28,2%

Flåede tomater (Eldorado) (0,9/2,4/0,2) = 24%

Agurk (rå) (0,7/2,1/0,1) = 23,2%

Generelt er fedtfattig kød godt - især fra fisk og fjerkræ.

Bemærk iøvrigt er proteinpulver kun har 91,6% af energien fra protein - Frølår og sejfilet har over 96%

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share