Protein: - er der forskel på protein?


Kristina
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Tak for et super forum!

Er der nogen der ved om der er forskel mellem protein i forhold til mæthed og energiomsætning alt afhængig af om det kommer fra kød og andre kilder, som fx yoghurt, grøntsager mv.

Altså fx, hvis jeg spiser 50 g protein fra kylling eller 50 g protein fra grøntsager og yoghurt, bliver jeg så mere eller mindre mæt? og er der de samme fordele mht. energiomsætning? altså at man forbrænder noget ekstra energi når man omsætter protein? Og giver det de samme effekter i forhold til muskelopbygning?

Håber nogen kan hjælpe mig - jeg er nemlig ikke så meget for kød.

hilsen Kristina

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej

Der er stor forskel på protein. Eftersom der forskellige aminosyrer og nogle er essentiele. Det er jo bygge sten til kroppen og derfor er det utrolig vigtigt at man får alle de essentiele.

Æg er en af dem som indeholder mange essentiele aminosyrer og den har dermed en høj biologisk værdi.

Protein sætter mere gang i kroppen end f.eks. kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har leget lidt med den kost-plan.com side som en herinde er involveret i. Her opgøres også mængden af de essientielle proteiner for en 70 kg. mand med normalt proteinforbrug.

Jeg er meget overrasket over hvor svært det er at sammensætte et dagligt indtag af protein, hvor man IKKE får de essientielle proteiner. Selv hvis man fordobler behovet af protein er jeg overbevist om at med bare en lettere varieret kost, så bliver man dækket ind, OGSÅ som vegetar.

Det selvfølgelig under forudsætning af at kost-plan.com ikke ligefrem lyver for mig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har leget lidt med den kost-plan.com side som en herinde er involveret i. Her opgøres også mængden af de essientielle proteiner for en 70 kg. mand med normalt proteinforbrug.

Jeg er meget overrasket over hvor svært det er at sammensætte et dagligt indtag af protein, hvor man IKKE får de essientielle proteiner. Selv hvis man fordobler behovet af protein er jeg overbevist om at med bare en lettere varieret kost, så bliver man dækket ind, OGSÅ som vegetar.

Det selvfølgelig under forudsætning af at kost-plan.com ikke ligefrem lyver for mig...

Årsagen til, at den menneskelige organisme ikke er istand til at syntetisere de essentielle aminosyrer, skal jo nok netop findes i at disse er let tilgængelige, og findes i tilstrækkelige mængder..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share