Hold i ryggen efter squat


extreme12
 Share

Recommended Posts

Tirsdag i sidste uge var jeg ovre og træne og må have lavet et eller andet forkert tag i den første øvelse (squat). Derefter kørte jeg resten af mit program færdig som er:

Dødløft

Bent over barbell row

Bænkpres

Skråpres

Military

Mavebøjninger

Hyper-extensions

Dips

Chinups

Jeg kunne mærke meget lidt efter træning, men allerede da jeg gik i seng samme aften (ca. 3 timer efter) var den gal. Jeg fik ikke sovet skide meget den nat og dagen efter kunne jeg dårligt røre mig, kom dog på arbejde.

Her ca. en uge efter er jeg stadig lidt øm i ryggen, selvom jeg har holdt fuldstændig pause fra træningen siden sidste uge. Mit spørgsmål går nu på om jeg kan starte op med at træne igen uden problemer eller jeg skal vente til ømheden er helt væk og er der evt. nogle af ovenstående øvelser jeg skal holde mig væk fra et stykke tid? Vil jo gerne igang med at træne igen!

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi går ud fra, at du ikke har lavet noget rigtig alvorligt med ryggen, hvilket kun en fys definitivt kan afgøre, så træner du "rundt om" de øvelser, du ikke kan lave. Dvs. du træner det, der ikke gør ondt. Squat venter du lidt med og kan evt starte med 20 reps og så langsomt arbejde dig ned på den reprange, du normalt ligger på. Hvis det gør ondt så bakker du lidt tilbage igen - altså flere reps med mindre vægt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at følgende øvelser kan give hold i ryggen:

Squat, med tung vægt. Men hjælpes godt af et godt og fast bælte :)

Dødløft, tæt på failure da man har tendens til at bøje i ryggen så.

Military pres, jeg synes at den få ryggen til at bøje så meget at det gør ondt. Og jeg har selv prøvet at få hold i ryggen pga det. Så jeg laver slet ikke military pres, eller skulderpres øvelser.

Desuden kan utallige hyper-extensions godt give hold i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at følgende øvelser kan give hold i ryggen:

Squat, med tung vægt. Men hjælpes godt af et godt og fast bælte :)

Dødløft, tæt på failure da man har tendens til at bøje i ryggen så.

Military pres, jeg synes at den få ryggen til at bøje så meget at det gør ondt. Og jeg har selv prøvet at få hold i ryggen pga det. Så jeg laver slet ikke military pres, eller skulderpres øvelser.

Desuden kan utallige hyper-extensions godt give hold i ryggen.

Jeg er enig her. For mit vedkommende er det specielt dødløft som jeg dog ikke træner mere.

Military pres tror jeg er bedre at erstatte af stående skulderpres med håndvægte.

Hyper extensions kører jeg heller ikke mere men træner en øvelse hvor jeg ligger på maven på gulvet og løfter min overkrop fra gulvet. Jeg ved ikke hvad øvelsen hedder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share