Bønner og brød


White Pioneer
 Share

Recommended Posts

Hej med Jer...

Jeg overvejer at begynde at bruge bønner væsentligt mere i min kost, end jeg gør nu (hvor jeg næsten ikke spiser dem). Det er jo en sund og nem måde, at få protein. Men desværre mangler bønner to af de essentielle aminosyre. Jeg har så læst mig til, at de kan fås gennem brød. Mine spørgsmål er så:

Er det vigtigt, at jeg spiser brød og bønner i samme måltid, eller kan jeg dele det ud over dagen?

Hvilket brød er det bedste at spise i denne sammen (ang. protein)?

Takker for Jeres hjælp

Link to comment
Share on other sites

Hverken bønner eller brød er altså særligt optimale proteinkilder. Kan du ikke lide kød, mælk eller æg?

Bønner ER en god proteinkilde. Og det kunne jo tænkes vedkommende var vegetar...

Spis gerne bønner(hvide, røde, soya, heste-og hvad de ellers hedder), kikærter, linser, nødder.

Umiddelbart ser jeg ikke nogen grund til at brød og bønner SKAL spises sammen hver gang. Men jeg ved jo ikke rigtig om vi snakker almindelig sund kost eller du er meget træningsaktiv? I sidste tilfælde er det vigtig at få en solid proteinkilde sammen med nogle komplekse kulhydrater til alle sine måltider. Hertil kunne rugbrød eller andet groft brød være udmærket, ligesom så meget andet, men du må gerne uddybe lidt mere om hvad formålet er?

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

nu er jeg ikke ekspert på området men det har noget at gøre med at gøre at du skal have de 9 esentielle aminosyrer som kroppen ikke selv kan danne.. kød er tæt på dette, mens protein fra planter tit mangler dele, men at man så kan "bygge" en bedre proteionprofil ved at kombinere.. mener der noget med at nødder, linser og bønner osv har nogen af de aminosyrer som mel, ris kartoffler osv mangler så man med fordel kan kombinere de to grupper for at få bedre protein.. håber nogen kan komme med en mere klar og videnskabelig forklaring

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene

Den primære grund er for at sikre at jeg får nok protein når jeg styrketræner. Jeg er ikke vegetar, men synes alligevel det er svært at få tilstrækkelig med protein. Jeg vejer 90 kg. og skal derfor have omkring 180 g protein om dagen +/-. Det har jeg svært ved at nå alene gennem kød, æg, mælk osv. Selvom jeg drikker ca. 1 liter mælk om dagen har jeg stadig svært ved at spise nok protein. Desuden har jeg heller ikke råd til meget kød og æg, da jeg er udeboende studerende. Derfor har jeg fået øjene op for bønner, som har meget protein og (synes jeg) giver en god mæthedsfornemmelse. Nu når vi alligevel har gang i tråden er der så nogen, som har nogle gode opskrifter med bønner. Jeg tænker på alle tænkelige slags, men gerne uden for specielle ingredienser.

Takker

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene

Den primære grund er for at sikre at jeg får nok protein når jeg styrketræner. Jeg er ikke vegetar, men synes alligevel det er svært at få tilstrækkelig med protein. Jeg vejer 90 kg. og skal derfor have omkring 180 g protein om dagen +/-. Det har jeg svært ved at nå alene gennem kød, æg, mælk osv. Selvom jeg drikker ca. 1 liter mælk om dagen har jeg stadig svært ved at spise nok protein. Desuden har jeg heller ikke råd til meget kød og æg, da jeg er udeboende studerende. Derfor har jeg fået øjene op for bønner, som har meget protein og (synes jeg) giver en god mæthedsfornemmelse. Nu når vi alligevel har gang i tråden er der så nogen, som har nogle gode opskrifter med bønner. Jeg tænker på alle tænkelige slags, men gerne uden for specielle ingredienser.

Takker

Seks måltider om dagen med min. 30-35g protein så er den hjemme... det er bestemt ikke umuligt.

Det er jo ikke sværere end at spise rugbrød med ost og skinke(3 skiver=50g), en dåse makrel og et par glas mælk.

Oksekød og kyllingekød skal du i princippet ikke bruge mere end ca. 150g for at dække dit proteinbehov pr. måltid så en pakke til 25 kr kan godt gå til flere måltider og behøver derfor heller ikke være dyrt. Kylling kan nogengange købes i 2kg poser i Netto til meget billige penge.. Spæd til med ris eller pasta eller bønner for kalorier og kulhydrater.

Og hvis du kan tåle det så drik for guds skyld mere mælk!

Jeg prøver ikke at tale dig fra at spise bønner osv. men synes da det er ærgeligt hvis du ser det som en sidste udvej pga. et stramt budget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share