Pille der "støtter dit immunforsvar"


treasure
 Share

Recommended Posts

Ja man må jo ikke linke til et bestemt produkt, men der er sikkert andre end mig, der har set reklamen for den nye pille, som efter hvad producenten påstår "støtter dit immunforsvar". Påstanden om at en pille skulle støtte immunforsvaret er selvfølgelig ret løs, da det vil være muligt at argumentere for, at diverse ting ”støtter” immunforsvaret enten direkte eller indirekte. Pillen indeholder bl.a. probiotika i form af lactobacillus. Jeg har søgt lidt på nettet og jeg har bl.a. fundet

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/port...L_2004_03_41684

Desuden kan jeg læse mig til, at der er en del diskussion om, hvor vidt probiotika virker. Det jeg godt kunne tænke mig at få noget info om er, hvorvidt probiotika kan støtte immunforsvaret således at luftvejslidelser kan afhjælpes/mindskes og i den forbindelse tænker jeg på URTI (Upper respiratory infections) og LRTI (lower respiratory tract infection). Jeg er godt klar over at det er meget specifikt, men det kan jo være at der er nogen der ligger inde med lidt guldkorn!? I øvrigt ville det også være interessant at vide, hvordan probiotika støtter immunforsvaret når man vurderer effekten på et overordnet plan.

Link to comment
Share on other sites

Pillen indeholder bl.a. probiotika i form af lactobacillus. Jeg har søgt lidt på nettet og jeg har bl.a. fundet

Hvad angår lactobacillus, så er det jo også en mulighed bare at spise de typer yoghurt, der indeholder det.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg forstår har der været vist færre upper respiratory tract infektioner hos atleter der anvender L- Glutamine lige efter træning. Har dog ikke selv læst studierne. En hurtig pubmed søgning vil sikkert kunne hjælpe dig.

Det er nyt for mig og det kunne være rigtig cool hvis du kunne linke til de studier du omtaler! Jeg har søgt lidt på pubmed men jeg er ikke så erfaren til at søge derinde så jeg fandt desværre ikke noget selv...

Hvad angår lactobacillus, så er det jo også en mulighed bare at spise de typer yoghurt, der indeholder det.

Yes, men det er også mere effekten af probiotika jeg søger viden om.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at kopiere;

"Probiotics"[Mesh] AND ("last 10 years"[PDat] AND (English[lang]) AND (jsubsetaim[text]) AND (Clinical Trial[ptyp] OR Meta-Analysis[ptyp] OR Review[ptyp]))

til søgefeltet på pubmed, så får du ikke flere hits end du kan overskue.

Se det hjalp jo rigtig meget - tak!

Umiddelbart fandt jeg følgende som synes interessant i forhold til mit spørgsmål mht. URTI, LRTI:

Ingested probiotics reduce nasal colonization with pathogenic bacteria (Staphylococcus aureus, Streptococcus pneumoniae, and beta-hemolytic streptococci) (her nævner de faktisk at "standard yogurt" hvad det så end dækker over ikke har effekt på PPB)

Probiotics for preventing and treating nosocomial infections: review of current evidence and recommendations

Jeg har læst en del abstracts, udover ovenstående, på pubmed udfra den søgning som Dochylle skrev og den samlede konklusion på det jeg har læst er, at behandling med probiotika tegner lovende, men at der stadigvæk mangler en del viden.

Lige nu er jeg blevet lidt mere positiv overfor produktet som jeg omtalte i mit første indlæg, men jeg vil da meget gerne vide mere for det trods alt begrænset, hvor meget et abstract fortæller!

Edited by treasure
Link to comment
Share on other sites

Kort sagt om probiotika:

Der er ikke lavet studier nok om respiratoriske lidelser.

Der foreligger flere studier om probiotika og gastrointestinale lidelser såsom irriteret tyktarm, morbus crohn, colitis ulcerosa m.fl. Her er der relativt gode resultater uden bivirkninger.

Mængden i youghurt er ikke høj nok. I studier er der brugt alt fra 1 milliard-3600 milliarder bakterier dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share