Problem med front squat


Theos
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg har trænet TJ's Fundamentprogram i nogle uger, og det er et godt program, jeg synes det virker rigtig godt, men jeg har et problem men front squat, den er mega svær den øvelse. Kan men køre en anden øvelse der er lige så god, og gør det samme, eller hvad skal jeg gøre men front squat?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Et ordentligt frontsquat kræver en vis portion smidighed de rigtige steder, men forklar hvad der konkret volder dig problemer.

Frontsquat og backsquat giver meget af det samme, men pointen i det program er netop at fordele bentræningen på flere øvelser, så det ikke kun er backsquat det hele.

Hvis det kniber med at få stangen til at ligge ordentligt i frontsquat, så er der flere muligheder.

I første omgang skal du fokusere på at få skuldrene frem, albuerne så højt som muligt og stangen godt ind i halsen, så du faktisk føler den begrænser din vejrtrækning lidt. Det sidste vænner man sig til. :smile:

Eksperimenter med grebsbredden. For mit eget vedkommende virker det bedst med smalt greb så hænderne er lige uden for skuldrene, men har kontakt med dem.

Alternativt kan du bruge krydsgreb, hvor armene ligger over kors. Eller du kan sætte et par straps i stangen og holde i den i stedet for selve stangen.

Link to comment
Share on other sites

Mit problem er at stangen ruller fremad, med på mine arme, og det duer ikk rigtig. Tror måske det svære lægger i at holde overkroppen lodret!

bruger du kryds greb eller VL greb??

Hvis ikk du gør det allerede syntes jeg du skal prøve vl greb og så løfte albuerne HØJT!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet lidt med begge dele, og synes det virker mærkeligt. men det kommer nok. Er der et alternativ til den øvelse, eller er den bare uundværlig??

svært at finde et alternativ der er ligeså godt. Så ville anbefale at bide tænderne sammen og lære øvelsen.

Hvor tit træner du den og hvor mange sæt/rep??

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner 3 gange om ugen (mandag, onsdag og fredag) og følger TJ's fundamentprogrammet meget nøje.

Jeg må nok bare øve mig..

du kunne evt som en del af din opvarmning kører nogle lette sæt med få gentagelser 2-5 evt før hver træning. så kommer du hurtigere ind i øvelsen;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke døje front squat, så da jeg lavede TJ's fundamenttræning, lavede jeg benpres istedet. det er nok ikke helt så godt, men kan bruges som alternativ. Du kan også prøve med Zercher squat. Her vil du ikke få samme problem med at rulle fremover, da stangen er tvunget ind til kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share