Hævet knæ efter blokade


treasure
 Share

Recommended Posts

Jeg var nede og få en binyrebarkhormonindsprøjtning i dag lige over knæskallen. Selve injektionen gjorde ret ondt og efter jeg kom hjem opdagede jeg at knæet var hævet. Sidste gang jeg fik en indsprøjtning (det var under knæskallen) gjorde hverken injektion eller efterfølgende smerte nær så ondt og det hævede heller ikke.

Jeg har ikke feber, men der er muligvis lidt rødme i huden på knæet. Bør jeg få det tjekket eller skal jeg bare tørre øjnene?

Link to comment
Share on other sites

Lyder somom der ved indsprøjtningen blot er blevet ramt nogle strukturer som er blevet lokalirriteret.

Hvis jeg var dig ville jeg selvfølgelig være opmærksom på infektionssymptomer, men ellers lige se tiden an. Som du sikkert ved skal du være opmærksom på kraftig rødmen, varme, forblivende hævelse og "dunken" i knæet. Feber er mere et sekundært symptom (når det først er ved at gå rigtig galt) så det behøver du ikke have så meget i tankerne endnu.

Er det der stadig efter et par dage så tag et smut til din læge.

Har selv prøvet en stafylokok/streptokok infektion der via et venflon gik i blodet, blev resistent for de gængse antibiotika og var ved at gå i hjertet så det er helt sikkert noget man skal være opmærksom på.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret!

Lyder somom der ved indsprøjtningen blot er blevet ramt nogle strukturer som er blevet lokalirriteret.

Det er også det jeg håber på!

Hvis jeg var dig ville jeg selvfølgelig være opmærksom på infektionssymptomer, men ellers lige se tiden an. Som du sikkert ved skal du være opmærksom på kraftig rødmen, varme, forblivende hævelse og "dunken" i knæet. Feber er mere et sekundært symptom (når det først er ved at gå rigtig galt) så det behøver du ikke have så meget i tankerne endnu.

Ingen rødme, varme, dunken eller feber så det er jo nice nok! Det gør stadig ret ondt og hævelsen er der endnu men jeg synes det går den rigtige vej. Jeg ringede til radiologisk afd. tidligere i dag og lægen sagde at det ikke var normalt at knæet hævede efter en injektion med ninyrebarkhormon og at jeg skulle kontake egen læge i morgen hvis ikke det var blevet bedre.

Har selv prøvet en stafylokok/streptokok infektion der via et venflon gik i blodet, blev resistent for de gængse antibiotika og var ved at gå i hjertet så det er helt sikkert noget man skal være opmærksom på.

Det lyder da ikke som den bedste oplevelse! Hvad gør man ved det?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder da ikke som den bedste oplevelse! Hvad gør man ved det?

Blev indlagt af vagtlægen onsdag nat med over 40 i feber efter tidligere impetigo (sår der kan skyldes stafylokokker eller sjældnere streptokokker) og cellulitis (infektion af underhuden med streptococcus pyogenes) // phlebitis (venebetændelse) - da jeg var blevet mere eller mindre fejlbehandlet af to læger. Vågnede op om natten og konstaterede jeg havde feber, cyklede derefter ned til apoteket og købte et termometer, cyklede hjem og bekræftede min mistanke, hvorefter jeg tog cyklen til vagtlægen der indlagde med med bakteriæmi ("blodforgiftning") obs endocardit (med mistanke om hjertehindebetændelse).

Det viste sig at være stafylokokkerne der havde givet bakteriæmien (disse er for øvrigt ret ubehagelige idet man ved stafylokokinduceret endocardit har en mortalitet på over 50%) og at disse var resistente overfor dicillin (dicloxacillin) som er normal behandling. Grunden til dette skal nok findes i at vagtlægen tidligere havde seponeret min dicillin behandling af impetigo til fordel for pencillin (primcillin) behandling mod cellulitten.

Normal behandling overfor dikloxacillin-resistente staph. aureus er vancomycin som gives i.v., stoffet er dog ikke nær så effektivt som dicillin. Havde det været MRSA (methicillin resistente staph. aureus) havde jeg dog været fucked på en hel anden måde.

Men efter et par dages indlæggelse på KH og efterfølgende skejby og et par ekkokardiografier blev jeg da udskrevet uden mén - kører pt. en sag ved patientforsikringen og arbejdsskadestyrelsen idet pblebitten opstod under et 72 timers diabetisk fasteforsøg (hvor jeg fik lagt godt 15 grønne venflons i forsøgsperioden :rudolph:)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share