Nogle der har nogle gode øvelser til at styrke knæ?


Annesk
 Share

Recommended Posts

Prøv at se på: www.sportnetdoc.dk

Nu er "øm på ydersiden" ikke meget at gå efter, men hvis du løber eller cykler, så er der en god chance for at du har begyndende "løberknæ".

På sportnetdoc har de en specifik side om løberknæ. Ellers søg på Google på "runners knee" for at se om det passer på din ømhed.

Link to comment
Share on other sites

Hm - har været på disse sider og kigge lidt - og det kunne vist tyde på at det kunne være diagnosen.........

Har været ude at løbe en tur i dag på 6,5 km. (løb sidst kort tur i lørdags på 3,5 km) Gør ikke voldsomt ondt når jeg er af sted - men bagefter er jeg øm.

Har i 1 uges tid trænet med vippebræt, svømmet m.v. Hvor jeg ikke har haft ondt.

Har du hørt om nogle der er "kommet af med "sådan et skade???? eller er det skak jeg skal til at satse på???

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt om nogle der er "kommet af med "sådan et skade???? eller er det skak jeg skal til at satse på???

Jeg er da selv kommet af med den :-)

Et par tommelfinger-regler kunne være:

A) Hellere flere korte, lette ture end få længere

B) Lad være med at holde helt pause (løb mindst to lette ture om ugen) medmindre det gør ondt

C) Hold løbe-mængden fast med mindre det bliver værre. Det skal blive langsomt bedre for hver uge. Fokusér på udstrækning og øvelser indtil det forbedres.

D) Hverken øvelser eller løb må gøre ondt!

E) Vent med at løbe hurtigt til du ikke er øm længere.

Men start med at acceptere at det kan komme til at tage en måned at slippe at med ømheden. Og vær tålmodig! Hvis du først får rigtigt løberknæ, der gør decideret ondt mens du løber, så kan det tage måneder at få styr på.

Når du så (næsten) ikke er øm mere kan du begynde at øge løbe-mængden stille og roligt. Hold dig til 10% som den maksimale forøgelse i din ugentlige løbe-mængde. Hvis du har en tur helt uden ømhed, så må du ikke tænke "nu er det væk!" og så fordoble længden på næste tur - så kommer det helt sikkert tilbage.

Men skak er nu heller ikke så skidt igen :-)

Link to comment
Share on other sites

Læg dig på ryggen og løft det ene ben strakt op. Det skal gøres ca. 20 gange før du skifter til det andet ben. Når du har vænnet dig til øvelsen kan du sætte en vægtmanshet eller lign. på anklen. Alternativt, hvis du kan ligge på et bord eller lignende kan du sætte en rygsæk med bøger fast på benet. Øvelsen skal foretages langsomt. Tag 3 sæt.

Knæbøjninger foretaget så langsomt som du overhovedet kan er også et godt forslag og som jeg har god erfaring med som virkende forebyggende. Øvelsen skal kunne tages uden smerter. Du behøver ikke tage voldsomt mange repetioner 5-10 stykker.

Jeg brugte endvidere under perioder med knæproblemer et specielt bind, med hul til knæskallen og som kunne spænes fast, så det ikke faldt ned under løbet.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm ... Lige netop til løberknæ ville jeg nok ikke anbefale noget stramt om knæet. Det er inflammation af den nederste ende af en muskel, der gnider hen over et knogle-fremspring på ydersiden af knæet - og jeg ville ikke bryde mig om at have noget der trykkede ovenpå.

Hvis du kan lide at Google, så søg på "ITB" eller "ITB Syndrome". ITB er for noget i stil med Ilio-Tibial Band fordi muskel går fra Tibia (skinnebensknoglen) til en eller anden dims i lænden der sikkert hedder Ilia.

PS: Jeg har ingen uddannelse med skader - kun egen erfaring. Så overvej om det passer til din skade.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ... Lige netop til løberknæ ville jeg nok ikke anbefale noget stramt om knæet. Det er inflammation af den nederste ende af en muskel, der gnider hen over et knogle-fremspring på ydersiden af knæet - og jeg ville ikke bryde mig om at have noget der trykkede ovenpå.

Meningen er også at der er hul til knæskallen, så der ikke kommer noget stramt ovenpå den, men som alligevel holder "fast" om knæskallen. Det stramme er der, hvor bindet bindes fast. Der er dog som jeg skriver tale om et specielt bind, som nok de færreste har. Jeg erhvervede det først, da jeg på trods af længere tids pause blev ved med at få problemer med knæet.

Jeg er helt enig i, at der ikke skal noget stamt ovenpå. Dog måske et uldbind for at holde varmen, men det strammer jo ikke.

Jeg syntes også, det er en god idé med de korte ture. Dog skal der ikke løbes, hvis det gør ondt. I den forbindelse må man ikke være stædig. Hvis man kun kan løbe i 15 minutter, før man kan mærke det igen, ja så løber man kun i 15 minutter.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share