skifte dagligt i kcal-indtag eller er det en røver ?


darjeeling-ltd
 Share

Recommended Posts

Heysa Mol'ere

Jeg skal have smidt fire-fem kilo over de næste to-tre måneder... Jeg er (pige) 170 cm høj og vejer 60 kg, og dyrker ikke motion. Dog er jeg igen begyndt på lange tempofyldte gåture hver dag á ca 60-90 minutters varighed. Jeg havde tænkt at køre med 1500 kcal hver dag; en sund kost med groft rugbrød, masser af rodfrugter, masser af fedtfattigt protein og havregrød til morgenmad. Nu er spørgsmålet om det er smartest at køre konstant med 1500 kcal hver dag eller om det kan være en fordel at 'hoppe' fra 1500 en dag til 1300 en dag til 1600 en dag osv...tror I det har nogen betydning for stofskiftet eller er det en røver??

Er det realistisk at tabe de forbistrede 4-5 kg på et par måneder med med denne approach ?

Rigtig godt nytår. Mange håbefulde hilsner fra Darjeeling-ltd.

Link to comment
Share on other sites

Løft jern og spis lidt mere!

www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=31

Det var ikke det hun spurte om... ikke alle deler vores træninsglæde..

darjeeling-ltd

ville ikke gå længere ned end 1600 kcal.. kroppen kan godt finde på at gå i dvale hvis den får for lidt kcal..

ved faktisk ikke om det er en skrøne at det kan hjælpe med at skifte i kcal... men ville personligt mene at det er sundeste at skifte så du får nogen dage med lidt flere kcal = mere energi og (byggesten)

ville nok mere ligge imellem 1800 - 1600 skift imellem dem og se hvordan det går de første 3 uger.. :wink:

Hvis du taber dig så lad være med at gå længere end, da det kun vil ske en jo jo effekt bagefter når du går op i kcal når du er færdig med din diæt..

Ellers lyder din kost fornuftigt du kan altid cheke de danske vægt konsulenter ud http://www.vaegtkonsulenterne.dk/

Link to comment
Share on other sites

Nillepigen: tusind tak for sit svar...Vil ikke gå under de 1500 kcal...hvad med dig, kan se at du også skal have smidt nogle kg i en af dine andre posts - hvilken approch har du ??

Jer andre: er der andre herinde der mener at det kan betale sig at hoppe i kcal-indtaget, eller er det fornuftigt at køre med 1500 hver dag i tre måneder. (dog med sammenlagt 3 dage hvor jeg får lidt mere...dvs een gang om måneden - en slags "refeed-dag" eller "holde-dampen-oppe-dag") Hilsen Darjeeling. (170 høj ca. 60 kg)

Link to comment
Share on other sites

Nillepigen: tusind tak for sit svar...Vil ikke gå under de 1500 kcal...hvad med dig, kan se at du også skal have smidt nogle kg i en af dine andre posts - hvilken approch har du ??

Jer andre: er der andre herinde der mener at det kan betale sig at hoppe i kcal-indtaget, eller er det fornuftigt at køre med 1500 hver dag i tre måneder. (dog med sammenlagt 3 dage hvor jeg får lidt mere...dvs een gang om måneden - en slags "refeed-dag" eller "holde-dampen-oppe-dag") Hilsen Darjeeling. (170 høj ca. 60 kg)

Det er mere et spørgsmål om hvad du har det psykisk bedst med - der er ingen fornuftig evidens bag teorien at variere i energiindtag (dermed ikke sagt at det ikke virker for nogen).

Ps. jo lavere energiindtag jo større vægttab - kroppen går ikke i dvale ved at komme længere ned, men det er ikke sundt hvis det sker over længere tid (af mange andre årsager).

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg lige kan komme på ved at du pludselig hopper i kalorier pr. dag er, at kroppen begynder at gå i faste. Faste er ikke godt. Du nedbryder muskelmasse der. Første senere under faste nedbryder du fedtvæv. Men det er ofte sådan, at hvis man "faster" i små perioder, så ender det med, at din krop lige akkurat når at nedbryde muskler og gå over til fedt, og så spiser du pludselig igen, fordi din "kur" tillader det. Det betyder så, at du ofte kommer i nogle små muskelnedbrydende perioder, hvor du egentlig ikke har et reelt fedttab.

Derfor. Hold dig til de kalorier din krop har brug for og gå aldrig derunder. Det er aldrig på nogen måde sundt at sulte sig selv.

Og til det med om det "er en røver". Altså... Kroppen tænker jo ikke i dage, timer, minutter eller tid overhovedet. Kroppen tænker i "her og nu". Får den en dårlig oplevelse, så superkompenserer den når oplevelsen er "færdig"(derfor kan man opbygge muskler.. og fedtvæv). Jeg tror ikke din krop tænker i "hvordan var mit kalorie-indtag mon i går?", når den skal "stimulere sit stofskifte". Det er en hormonel feedback som er baseret på kroppens tilstand. Ingen mad -> +appetit -> man spiser -> mad nok -> -appetit. Etc. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share