smerter i højre knæ efter spinning


peter911
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har et problem, da mit højre knæ har smerter efter spinning. Der er ingen smerter i venstre knæ.

Smerterne mærkes tydeligt ved op og nedgang af trapper. Smerterne er centreret omkring højre side af højre knæskal.

Det eneste som jeg har ændret er nye spinnersko.

Er det overbelastning / Inflammation eller forkert indstilling af spinnercyklen ?

mvh.

Peter

Link to comment
Share on other sites

hey peter

Det kan godt have noget at gøre med dine cykelsko. Prøv at kontrolere om dine klamper er korrekt monteret, altså ikke sidder skævt. Det kan også være en overbelastning. jeg har selv prøvet at være øm der, men først efter mange timer på cyklen. Håber du kommer dig hurtigt så du kan komme igang igen

Godt nytår

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Der kan være flere faktorer der spiller ind.

Dine klamper (du skal som hovedregel placere den helt frem og så de to nederste skruer er parallelle), saddelhøjden, meget siddenden træning med stor belastning, eller træningsmængden/intensiteten/hyppigheden.

En slimsækbetændelse (bursitis) kan opstå, hvis slimsækken udsættes for stor belastning eller friktion. Det kan ses ved stor fysisk udfoldelse, gentagne ensartede bevægelser (løb, hop), eller ved arbejde, der kræver længerevarende hvile på f.eks. albuer eller knæ. Hermed irriteres vævet, og der dannes øget væskemængde i slimsækken. Bursitis opstår oftest uden, at der er bakterier involveret (undtagelsen kan være ved sår i huden, som kan give bakterier adgang til en bursa).

Bursitis opstår som regel akut, men visse kan opleve tilbagevendende og kroniske bursiter. De hyppigste led, der involveres, er skulder, albue og knæ, men der kan ses bursitis i en hvilken som helst bursa.

En slimsæk, bursa, er et hulrum indeholdende ledvæske. Slimsække findes i forbindelse med visse af kroppens led. Funktionen er at nedsætte gnidningsmodstanden (friktionen) mellem væv, når disse bevæger sig indbyrdes i forhold til hinanden. Derfor ser man slimsække mellem f.eks. knogler og sener. Slimsække findes også over visse knoglefremspring under huden, hvor de beskytter knoglen mod tryk og slid, f.eks. på knæ og albuer.

En bursitis kommer gerne akut, efter noget tids overbelastning, og symptomerne er hævelse, varme, rødme og smerte over området. Smerten øges, hvis den udløsende belastning udføres. Man vil kun mærke væske i slimsækken, når man trykker på den. Smerterne kan være så voldsomme, at de stråler ud i arm eller ben. Ofte ses det, at smerterne forværres om natten.

Har man haft en bursitis omkring et led, er det vigtigt, at man så vidt muligt undgår samme overbelastning, og er meget opmærksom på at stoppe denne aktivitet, så snart der mærkes det mindste tilløb til irritation. Får man feber sammen med en akut bursitis, er det vigtigt hurtigt at søge læge.

Behandling af slimsæksbetændelse

En bursitis er sædvanligvis en fredelig, kortvarig lidelse. Den vigtigste del af behandlingen er aflastning og hvile af det involverede led. I starten kan det lindre og afhjælpe hævelsen med pålæggelse af ispose i 15 min. ad gangen. Dertil kan man tage nogle lette smertestillende midler, som samtidig letter hævelsen, f.eks. acetylsalicylsyre, eller gigtmidler som eks. Ibuprofen, Ipren el. Ibumetin.

I sværere tilfælde kan det være nødvendigt at udtømme slimsækken, og evt. indsprøjte binyrebarkhormon heri for at dæmpe betændelsesreaktionen. Ved fund af bakterier i bursaen behandles med antibiotika.

Ved gentagende tilfælde af bursitis i samme bursa, kan man være nødt til at fjerne denne, hvilket oftest gøres ved en lille operation i lokalbedøvelse.

Forløb og komplikationer

Ved kroniske bursiter kan der opstå ødelæggelse af omkringliggende strukturer, og indskrænkelser af ledbevægelsen. Dette ses oftest ved kronisk bursitis omkring skulderleddet.

Langt de fleste tilfælde går dog uproblematisk i sig selv igen, efter en til to uger med tilstrækkelig ro.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen haj til spinning eller klampesystemer, men hvis du kører LOOK (sådan nogle røde trekants klamper med tre skruer) så skal spidsen af trekanten flugte med snuden af skoen - de skal altså sidde skævt. Derudover skal skruerne skrues i imidten af den lille metal plade. Har du sorte klamper skal du ha' fat i en xpert til at montere dem da de kræver du ved præcis hvordan de skal indstilles.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg er ingen haj til spinning eller klampesystemer, men hvis du kører LOOK (sådan nogle røde trekants klamper med tre skruer) så skal spidsen af trekanten flugte med snuden af skoen - de skal altså sidde skævt. Derudover skal skruerne skrues i imidten af den lille metal plade. Har du sorte klamper skal du ha' fat i en xpert til at montere dem da de kræver du ved præcis hvordan de skal indstilles.

Genopliver lige den gamle tråd da jeg har købt mine første spinning sko. jeg fik at vide i butikken at jeg bare skulle starte med klamberne i midten og så justere dem hvis jeg kunne mærke de ikke sad optimalt. er der andre der har haft gode erfaringer med at have dem siddende skævt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share