Teenagere og motion - en dreng i vildrede.


Heyay
 Share

Recommended Posts

Jeg er en dreng på 15 år, som indenfor de sidste par år er blevet en stor motions- og fitnessentusiast. Jeg har brugt utrolig mange timer på at læse information om fitness på nettet. Jeg har dog stadig nogle ubesvarede spørgsmål, som jeg håber, at i kan hjælpe mig med.

Først lidt information om mig selv:

Jeg er 168cm høj

Jeg vejer 57 kg

Få måneder før jeg fyldte 14 år, begyndte jeg at lave alsidige øvelse med vægte hjemme ca. 2 gange om ugen

Dette har nu ændret sig. Nu går jeg to gange om ugen i styrketræningscenteret. Jeg løber også på disse dage, før jeg styrketræner. Den ene dag løber jeg en hel time (ikke uafbrudt - intervaltræning, stigningsløb osv.) førend styrketræningen. Den anden dag løber jeg kun 5-6 min. som opvarmning før træning og 5-6 min. efter træning, som afkølning.

Jeg har fundet et program på internettet, som efter min mening er et perfekt program. Al styrketræning foregår hjemme ved brug af expanders, en stability ball og en chin up bar / pull up bar. Programmet ser således ud:

Mandag - Styrketræning (herved vedlagt et øvelsesprogram samt videovejledning til hvordan øvelserne skal laves). Øvelserne i alt (arme, ben og mave) skulle gerne tage i alt 1 time - 1 time 30 min., alt efter hvor garvet en fitnessudøver man er.

Tirsdag - Løbe- og intervaltræning (5-6 min. opvarmning, 1 min. løb på højeste intensitet (10 på en skala hvor 10 er maximum), 2 min. på en smule lavere intensitet (6-7 på en skala hvor 10 er maximum). Dette gentages 3 gange i alt; foruden flere ganges opvarmning selvfølgelig. Herefter løbes en 4-5 min som afkølning: I alt gerne 20 min. træning).

Onsdag - Styrketræning (samme procedure som ovenstående).

Torsdag - Løbe- og intervaltræning (samme procedure som ovenstående).

Fredag - Styrketræning (samme procedure som ovenstående).

Lørdag - Løbe- og intervaltræning (samme procedure som ovenstående).

Søndag - Fridag.

Siden jeg kun er 15 år og stadig i en alder hvor der sker mange ændringer med min krop, vil jeg ikke overbelaste min krop på nogen måde, som kan forårsage skader i fremtiden.

Er dette et gyldigt træningsprogram for en dreng som mig?

Tit hører jeg om, at for meget intervaltræning om ugen kan være skadeligt, og derfor frarådes det at følge ovenstående program.

Er dette et sandt udsagn?

Jeg har endnu et spørgsmål, som lyder følgende:

På det seneste har jeg fra tid til anden kunne mærke en vag smerte i min højre albue - dog er den ikke konstant. Den kommer og går - tit mærker jeg det kun 1 gang om ugen med en varighed af 10 min.

Skal jeg søge læge om dette, og kan det være et resultat af tidligere tiders måske dårlig styrketræning? Eller kan det være på grund af overbelastning i styrketræningscenteret?

Jeg håber inderligt, at i kan hjælpe mig med mine problemer.

Med venlig hilsen,

Heyay

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ser det fint ud.

Jeg har selv prøvet det med interval træning uger i træk, og det resulterede i en skade. Så hver anden uge eller lignende ville jeg råde dig til.

Og hvordan ser styrkeprogrammet ud?

Er der squat eller dødløft med? Som ifølge mig, og en masse andre herinde, er to rimelig essentielle øvelser.

Og søg på dips og udfør dem hvis du kan.

www.beastskills.com - tjek den ud.

Link to comment
Share on other sites

Synes det ser godt ud, selvom jeg synes du skal nedjustere dit antal af intervaltræninger da dette er betydeligt hårdere for kroppen, og vil nemt resultere i skader. Personligt løber jeg også 3 gange om ugen, 2 gange med normalt løb, og en med interval. Ellers får jeg simpelthen for nemt skader :) Men det er jo forskelligt fra person til person.

Edited by MadsT
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share