Pulstræning


Eble
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har for nyligt invisteret i et nyt pulsur (polar rs200sd).

Jeg har lagt mig et løbeprogram som vist neden for:

Dag 1: løb mellem distance, puls 75-85%

Dag 2: Pause

Dag 3: Løb mellem distance, puls 75-85%

Dag 4: Pause

Dag 5: Interval 2min løb 1 min pause, puls 90%+

Dag 6: Pause

Dag 7: Løb lang distance, puls 60-75%(dog kun hver 2 uge)

Mit spørgsmål er:

Hvordan kan det være, at når jeg løber med en puls på 75-85%, at jeg så ikke når at blive træt. Jeg har det som om jeg kan løbe en uendelighed uden at blive træt.

Når jeg kommer hjem efter at have løbet føler jeg ikke at jeg er så træt som jeg var før jeg begyndte at puls træne.

Føler tit at jeg er nødt til at løbe på grænsen til 90% selvom jeg løber længere distancer for at "få noget ud af træningen".

Mit ur er kalibreret rigtigt, med både min- & maks puls, footpod er også kalibreret rigtigt (selvom dette ikke har indflydelse på puls visning).

En mellem distance svarer i øjeblikket til en 8-10km.

Andre der har oplevet noget lign. eller kan have en forklaring her på ?

Skal lige siges at jeg ikke er i nogen superform, men at jeg bare har en generelt god grundform.

Jeg har ikke løbetrænet i specielt lang tid og ved godt at programmet kan se lidt for hårdt ud, men det er det ikke. Jeg plejer heller ikke at være tilbøjelig til at få skader.

Kan faktisk ikke huske om jeg nogensinde har haft en skade, grundet træning/overtræning :)

Har overvejet at gå over til en ny type træning hvor jeg slet ikke fokuserer på puls-træning, men vil fokuserer på løbe hastighed i stedet.

Mit mål er i øvrigt at løbe marathon til sept. (enten HCA marathon i odense eller Berlin)

Hvis jeg skifter program vil det nok blive til noget i denne stil:

2 gange mellem langt løb pace lidt under marathon pace.

1 gang lang løb pace = marthon

1 interval

ugentligt.

Alle tips og tricks er velkomne.

Men det er nu mest mit oprindelige spørgsmål jeg søger et svar på :)

Venlig hilsen

Eble

Edited by Eble
Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg har for nyligt invisteret i et nyt pulsur (polar rs200sd).

Jeg har lagt mig et løbeprogram som vist neden for:

Dag 1: løb mellem distance, puls 75-85%

Dag 2: Pause

Dag 3: Løb mellem distance, puls 75-85%

Dag 4: Pause

Dag 5: Interval 2min løb 1 min pause, puls 90%+

Dag 6: Pause

Dag 7: Løb lang distance, puls 60-75%(dog kun hver 2 uge)

...

Jeg antager at det er opgivet som % af pulsreserven. Det lyder nu heller ikke særligt hårdt. På 60 % laver du faktisk aktiv restitution. Bare læg tempoet op omkring 80-90 eller hvad der nu passer på dag 1 og 3, det vil du sandsynligvis ikke være mærket af på dag 5. Hvis dag 5 ikke føles hård, kan du stramme den til 3 min interval + 1-2 min pause. Jeg har ikke forstand på at forberede marathon, jeg tænker her bare på de løbedage, du har listet som selvstændigt program. Det er nok en god ide at bruge et gennemtænkt, målrettet program til marathon forberedelse - i sær når du kommer lidt tætere på dagen. De findes i store mængder på Nettet.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Eble

Dit program ser relativt "afslappet" ud, reelt er det kun i intervallerne, du presser hårdt. Hvis du bliver bedre med dit nuværende program, er der ingen grund til at øge nu.

Senere hen kan du overveje at øge til flg. plan:

Dag 1: Tempoløb (let opv. + 25-30 min. med puls 85-90% + afjog)

Dag 2: Hvile

Dag 3: Mellemtur (som nu, 75-85%, evt. kun op til 80%)

Dag 4: Interval (evt. 4-6x 3/2 el. 4-5x4/3 med puls 90+%)

Dag 5: Hvile

Dag 6: Langtur (som hidtil, måske lidt længere m. henblik på marathon)

Dag 7: Hvile

mvh

Søren

Edited by SorenRas
Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er ambitiøst med målet om at løbe marton.

Jeg vil foreslå at du laver mere træning omkring 92% af maxpuls da det for de fleste er der syregrænsen er.

De dage du holder pause ville jeg evt. lave lidt styrketræning.

92% kan lyde af meget men hvis man er i en fin form skal man kunne ligger der i ca 20 min.

Det vigtigste er at du finder frem til et program hvor du synes du udfordrer dig selv men stadig har gløden til at træne mere.

håber du får gjort noget ved det..

Link to comment
Share on other sites

Føler tit at jeg er nødt til at løbe på grænsen til 90% selvom jeg løber længere distancer for at "få noget ud af træningen".

Da du selv skriver du ikke er i superform er forklaringen ganske givet at din max.puls er højere end det du tror. Prøv at lave en ny max.test, så du har et meget realistisk udgangspunkt for pulstræningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg har læst dit indlæg. Mit spørgsmål er om du beregner din arbejdsfrekvens rigtigt.

Polar ure har et problem med at beregne den rigtige frekvens.

Kontrol: (MAX puls - hvile puls) x 0,8 + hvilepuls = 80 % frekvens. det kan måske være svaret på at du syntes at du kan arbejde med meget høj puls.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg har læst på polar.com at den puls zone du løber mest i er for at få en beder udholdenhed.

max zonen skal så forbeder din top fart jeg har prøvet at løbe lidt efter hvad de skriver

løber hver anden dag 9,5 km starter med at løbe i moderart trænings zone 5-10 min oger så farten så puslsen stiger til hård trnings zone når jeg så er ved vennepungtet som passer med at jeg skal løbe op af en bakke stiger den så til max trænings zone hvor jeg løber i 10 min og så lader den dale til jeg er hjemme igen. på den måde har jeg forbederet min langdistance tempo med 2 km/t og min topfart med 4 km/t.

og det er slæt ikke noget dårligt i ikke at være træt efter træning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share