hvilepuls


BetteMy
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige købt et polar F6 pulsur. Min ven fik lov at låne det og målte sinhvilepuls til at være 45 (målt kort efter opvågning)! Og det selvom han absolut ingen former for motion dyrker. Den sidste form for motion han dyrkede var for 1 år siden hvor han cyklede ca 1 time hver anden dag. Han er 34 år. Han spiser ikke specielt sundt (læs usundt), men ryger og drikker heller ikke.

Målingen af hans puls får mig til at tvivle på om jeg overhovedet kan regne med pulsuret - ifølge de informationer jeg fandt på nettet svarer en hvilepuls på 45 nemlig til en atlets/meget veltrænet person. Hvis pulsuret viser korrekt, hvad er forklaringen da på hans lave hvilepuls, når det altså ikke er pga. god kondition? Jeg har målt hans puls med en finger på hans håndled a 2x30 sekunder og da svarede pulsen på uret til det jeg målte på håndledet.

http://www.netfit.co.uk/fitness/test/resting-heart-rate.htm

Edited by BetteMy
Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke korrelere hvilepuls til fysisk form, specielt ikke hos unge individer. Har selv en kammerat der aldrig har trænet der ligger med en hvilepuls på 32-35 når han sover - det er langt under det normale og kan nærmest kaldes en arytmi. Til gengæld kan man til en hvis grænse korrelere ændring af en hvilepuls hos et individ i forbindelse med træning eller inaktivitet.

Vigtigste faktor for den absolutte hvilepuls er genetik.

Link to comment
Share on other sites

Det der fortæller mest er vel spændet imellem hvilepuls og maxpuls. Det er jo det felt som man har at arbejde indenfor.

Jeg mener også at have læst at man er uenig om hvordan man måler hvilepuls. Det skulle ikke være når man sover/ om morgenen - men derimod efter 5 - 10min. liggende i et stille rum med lukkede øjne. Jeg ved ikke hvilke metode der er korrekt - men det er der måske et bud på her på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Både hvilepuls og maks. puls er arveligt betinget = nogle er født med "en lille krop og et stort hjerte", mens andre har "et lille hjerte i en stor krop". Der er naturligvis forskel på, hvor hurtigt hjertet skal slå, for at forsyne disse kroppe med blod/ilt.

Træning vil forøge hjertets størrelse og styrke = lavere hvilpuls.

Maks. pulsen falder med alderen. Hvorfor? Det vides ikke med sikkerhed. Måske skyldes det et fald i nervesignalernes hastighed, men det er absolut på "måske-planet".

Hvis træning påvirker maks. pulsen, er det nok kun i retning af lavere maks. puls. (et større hjerte tager længere tid at fylde osv.).

Som "maxpuls" skriver handler det i et vist omfang om spændet ml. hvilepuls og maks. puls = hvad har du at arbejde med?

Et eksempel: En af mine gode venner kan løbe med en puls på 180-185 og har en hvilepuls på 50+. Selv ligger jeg ca. 10 slag under (både i aktivitet og hvile), men vores tider er nogenlunde de samme.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Jeg målte min hvilepuls i morges, lige efter jeg var vågnet, over et interval på 10 min.

Her var den 38(!), hvilket jeg synes er meget lavt. Men som i skriver, betyder det ikke noget?

Lige et andet spørgsmål: Jeg har en max puls på 191 bpm. og rammer den ofte, når jeg spinner.

Min bekymring kommer så om de fodboldspillere, man hører falder døde om til træning/kamp.

Så jeg vil høre, om der er nogen der ved, hvor man kan få testet sit eget hjerte for evt. fejl? Er det bare hos sin praktiserende læge eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Lige et andet spørgsmål: Jeg har en max puls på 191 bpm. og rammer den ofte, når jeg spinner.

Min bekymring kommer så om de fodboldspillere, man hører falder døde om til træning/kamp.

Så jeg vil høre, om der er nogen der ved, hvor man kan få testet sit eget hjerte for evt. fejl? Er det bare hos sin praktiserende læge eller hvad?

Ætiologien for sådanne dødsfald er endnu ikke sikker (der findes dog masser teorier, især involverende overforbrug af NSAID's), og man kan derfor heller ikke blive testet for det hos egen læge - det ville også kræve enorme ressourcer - så nej. Desuden involverer undersøgelse af hjertet som regel også hospitalsbesøg.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share