Maraton på concept 2 - hvordan?


Farmerstrength
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har besluttet mig for at ro en maraton på mit concept 2 ergometer, men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gribe træningen an. Tiden er ikke så vigtig - vil bare gennemføre.

Jeg har roet en del ergometer før i tiden, men mest 5-8 km, enkelte 10 km og en del interval-træning. Har dog ikke roet i et lille års tid nu.

Forventer at det vil tage mig over 3 timer at ro en maraton så jeg kan regne ud at det ikke er noget man bare gør sådan uden videre - der skal formentligt noget planlægning til. Jeg har læst lidt om maraton-træning på nettet, men syns træningsplanlægningen virker vanvittigt kompliceret - især for en motionist som mig... vil egentligt bare køre efter et simpelt træningsskema...

Jeg har trænet med vægte on/off i snart 15 år og kunne godt tænke mig stadig at køre noget vægttræning mens jeg gir den gas på ergometeret. Havde tænkt mig et par full-body sessions et par gange om ugen - måske på dage hvor jeg træner kortere ro-pas?

Nogen der har erfaringer, gode ideer eller tips til hvordan jeg griber ovenstående an??

Hilsen

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som jeg ser det må man kunne bruge de samme principper som i løb.

Kort men hårdt. Jeg ville ikke have træningspas over 8-10km.

Jeg ville ro 3 gange om ugen. og måske bare træne intervaller.

eks. opvarmning ca 15-20min og derefter (4 min på 85-95% af ydeevne evt. med pulsmåler)x5 + 4 min pause mellem intervallerne.

Det kan man veksle med V - max træning. Udover det ville jeg nok træne mit kredsløb ved løb og cykling for ikke at gå kold i processen.

Det er slevfølgelig en tro sag om man kan træne de lange distancer med kort og hårdt, men al forskning peger i dene retning.

håber at du kune bruge svaret :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Føj da, for et projekt. :laugh:

Held og lykke.

Førsts spørgsmål jeg tænker er hvorfor det nødvendigvis skulle gribes væsentlig anderledes an, end en alm. maraton?

Dette program virker f.eks. ganske ligetil:

http://dourun.dk/mar1.asp

Du kan jo vurdere på den hidtidige træning, om du skal starte fra uge 1 i ovenstående, eller om det er unødvendigt.

Fandt da også lige et par maraton-forslag hos Concept 2 selv:

http://concept2.co.uk/marathon/

http://concept2.co.uk/training/marathon

http://concept2.co.uk/training/guide

Kræver givetvis lige en ½ times læsning eller deromkring, og falder måske udenfor dit "krav" om et simpelt træningsskema, men jeg tror det vil være godt givet ud.

Det er ikke fordi jeg har den helt store erfaring, har højst været ude på en enkelt 5'er. :gal:

Jeg er lidt nysgerrig efter hvad dine tider er på sprint-distancerne 500m og 2000m (evt 1000m) som nogle af os har dystet lidt i. :bigsmile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hej med jer...

Først og fremmest tak for svarene :bigsmile:

Ved godt at projektet måske lyder lidt vanvittigt... over 3 timer på et ro-sæde... bare tanken gør mig øm i r.... :laugh:

Kan bare mærke at der skal ske noget nyt - trænger til at brænde lidt fedt af og komme i bedre kondition... min styrke og muskel-volumen er som sådan fin nok, så det skal bare på "vågeblus" imens jeg prioriterer roningen højst...

Programmet fra DOURUN.dk var lige præcist sådan noget jeg ledte efter... dejligt simpelt, man får roet en masse km. hver uge - både udholdenhedstræning og intervaller... helt perfekt! Og så er der også plads til lidt vægttræning oveni :bigsmile:

Ved ikke om man måske brænder ud motivations-mæssigt fordi det blir meget ensformigt... men hvis jeg har et mål på 42.2 km. at gå efter er det nok lettere at få taget sig sammen... vi får se :smile:

Har set programmerne på C2.co.uk og var netop derfor jeg efterlyste noget simpelt og ligetil... det andet er vist for semi-proffer der vil ro på gode tider... :crazy: - jeg skal jo bare igennem... Men skulle det vise sig at man får lyst til at prøve at forbedre sin tid bagefter, er det da helt sikkert at træningen skal struktureres mere gundigt...

Mht. mine tider på hhv. 500 og 2000 m...

Har tidligere roet en 500 m på 1.34 og en 5K på 18.05 ... men det var tilbage i 2005 eller 2006... såeehh den holder vist ikke helt idag :laugh:

2000 m har jeg ikke prøvet... men kan da gi den et forsøg når jeg nu kommer igang....

Mvh.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Wow, vildt nok at du har lyst til det...

Jeg er tidligere eliteroer og ror mere for sjov nu, og jeg gad aldrig at gøre det... (fordi jeg er for doven :blush: )

Har du overvejet at begynde at ro udenfor? Altså i en roklub.

Og er du sikker på at teknikken er god nok? For du kan jo godt risikere at gå lidt i stykker når du skal gøre det så meget og i så lang tid?

Hvis du har brug for hjælp med teknikken kan du bare lægge noget video op, så hjælper jeg hellere end gerne!

Jeg tror ligesom de andre at vejen frem er som hvis du skulle løbe et marathon!

God fornøjelse! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Prøv det, prøv det.

Det var i bakspejlet en fed oplevelse da jeg roede et ½marathon i C2 uden videre træning i maskinen for en 6 år siden. Jeg tror skadespotentialet er ret lille i C2 på de lange distancer, jo mindre man presser sig selv hårdt fra starten af.

Link to comment
Share on other sites

cwr:

Lige nu har jeg lyst... men det kan da godt være lysten blir mindre når jeg kommer igang :laugh:

Har roet i klub fra jeg var 12 til 18-19 år... mest motionsroning og langture men osse lidt kaproning i inrigger og sculler... skolekaproning, lokale stævner og den slags... har osse roet noget kajak på motionsplan...

Mener min teknik på C2 er ok... har roet on/off på ergometer siden sidst i 90'erne... nogle perioder meget.. og så lange perioder hvor jeg slet ikke har roet..

Har aldrig været den store løbefan.. nok fordi jeg er for tung... løb bedst for 4 år siden da jeg blev skilt og tabte mig meget i den forbindelse... brugte træningen til at komme ovenpå igen...

Har altid brændt mest for vægttræningen - det kan jeg ALTID tage mig sammen til :4thumbup:

Nå, men jeg må jo bare se at komme igang lige så stille :bigsmile:

Mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hey..

Kom lige i tanke om at jeg startede en tråd herinde vedr. mit maraton-mål på concept 2.

Well startede på "maraton-begynder"-programmet fra dourun.dk - det der løber over 26 uger.

Her er så en lille update...

Har lige afsluttet uge 12 og har fuldt programmet til punkt og prikke :bigsmile:

Dog har jeg allerede roet 2 stk. ½ maraton (den seneste igår aftes :smile: ) selvom jeg iflg. programmet først skulle ro en ½ maraton om 3 uger.

Den første ½ maraton klarede jeg på 1 time 31.07 min. Spjældet stod på 4 og SPM var 27.

Igår var tiden 1 time 29.41 min. Spjældet stod på 4 og SPM var 29.

Ud over roningen har der osse været tid til noget vægttræning stort set efter hver roning :smile:

Så alt i alt kører det fint derudaf - motivationen er stadig i top :cool:

-FS

Link to comment
Share on other sites

Kanon projekt - keep on rowing!

Tag af og til en test på 5 el. 10K - du skal gerne bevare din "top-kondi-kapacitet". Udfør evt. disse tests uden at yde absolut maks. men derimod ved at starte fornuftigt på de første 2/4 km. øg derefter lidt, men ikke mere, end til at du kan øge yderligere efter 4/8 km.

OK, hvis der er lang tid til dit marathon, kan du godt give den fuld fart undervejs.

Selv har jeg aldrig været over ca. 15-16K. Jeg har flere gange "nydt" et godt tempopas med:

2-3 km. rolig opvarmning. Derefter:

500+1000+1500+2000+2000+1500+1000+500 (totalt 10K) med pauser på kun 15 sek./500, dvs. 15-30-45-60-60-45-30 sek. pause.

Det kan nok gavne både din fart og din udholdenhed i højt tempo!!!

Ellers skal du bare arbejde videre med din udholdenhed, for det er jo langt!

Når du tidligere har roet 1.34 og 18.05, så er din teknik sikkert ok, ellers ville du næppe kun holde fart på 5K.

Mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som et fint projekt.

Jeg har både løbet og roet flere marathon, og min vurdering er, at det er langt mere skånsomt for kroppen at ro et marathon, end det er at løbe et, så risikoen for skader som følge af selve marathon'et behøver du efter min mening ikke bekymre dig om.

Hvis du ikke har noget særligt mål for, hvilken tid, du vil gennemfør i, så lyder det efter min mening, som om, at du er klar til at gennemføre allerede nu. Det er dog klart, at du med et par lidt længere ture i posen vil have større chance for at gennemføre et "bekvemt" marathon.

Husk at stille noget vand og lidt chokolade på et bord eller en stol ved siden af ergometeret, navnlig hvis du skal ro til sommer - jeg har et foto et sted fra et af mine første ergo-marathons, og på det ligger der bogstaveligt talt en sø under ergometeret.

Der findes et produkt, der hedder C-breeze, som man kan sætte på sit ergometer, således at den luft, som ledes gennem ergometeret istedet blæses op i hovedet på dig. Jeg ror aldig om sommeren uden min C-breeze.

God fornøjelse med roningen.

AndreasB

Link to comment
Share on other sites

AndreasB:

Den der c-breeze er da en kanon-opfindelse især her i sommervarmen... ku være man skulle investere i sådan en fætter :bigsmile:

Du skriver at du har roet flere maratons... som jeg ser det er ømhed i røven min største fjende.. hvordan klarede du den - jeg har prøvet et stykke gulvtæppe, gammeldaws "robukser" som virkede fint da jeg roede på vandet for år tilbage.. men intet hjælper rigtigt på de lange distancer...

Ku nok godt ro en maraton nu, har roet 2 halvmaraton uden problemer... men nyder ligeså meget selve træningen - kan bedre motivere mig når jeg har et fast program at gå efter... har også smidt en del kilo siden jeg startede så træningen i sig selv er jeg ganske tilfreds med :bigsmile:

Regner med at lande på en tid der hedder 3 timer og 15-20 min på selve dagen - men nu må vi se

-FS

Link to comment
Share on other sites

Ja, ømhed i bagdelen er nok ikke til at komme udenom - ihvertfald ikke under de første marathons.

Jeg sidder under mine træningspas på et stykke hård skumgummi, som er designet til formålet. Jeg har købt min rosædepude gennem min roklub, men ved at C2-shoppen på concept2.co.uk også sælger puder.

Det er dog ikke noget, du skal bruge for meget tid på for modsat, hvad de fleste tror, så opstår ømheden ikke fordi du sidder ned (de fleste af os har prøvet at sidde ned mere end 3 timer i træk flere gange uden at blive ømme), men derimod fordi dine lår og ballemuskler bliver trætte/ømme. Derfor kan du slippe for den værste ømhed ved at være veltrænet på de lange distancer (men det er du jo allerede). Dertil kan du, når ømheden indfinder sig, forsøge at ændre din ro-stil lidt. Jeg har f.eks. på de lange ture haft held med indimellem at ro 1-2K med "dårlig form" - dvs. en rostil, som normalt ikke er optimal - prøv dig frem, når det gør ondt - det kan lindre den værste ømhed.

Og så skal man jo ikke glemme, at ømhed vel er en del af enhver god lang-distanceoplevelse?

Held og lykke med projektet.

AndreasB

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med projektet!

Her er lidt inspiration fra min tidligere roklub: (kan ikke linke til selve artiklen)

4 skøre personer set i Nykøbing Sj. Roklub

Det var en storm og regnfuld søndag formiddag (21. marts ca. 9.30), da vi mødtes 4 mand, med den fuldstændig skøre ide at ro en maraton, 42195 meter.

Det var selvfølgelig Poul der havde opfordret til det og vi andre (Søren, Kurt og Benny) hoppede med på ideen.

Vi havde sat skærm ind foran ergometrene og tilsluttet de 3 maskiner, som har PM2+ monitor (det fjerde at de nye ergometre sår PM2+ til efteråret). Og på dem sad selvfølgelig de 3 kilometerfræsere Poul, Søren og Kurt (2500 km tilsammen). Jeg håbede bare på at kunne gennemføre.

Skærmen giver mulighed for at man kan følge stillingen mellem roerne, så det bliver lidt mere spændende at se på, og samtidig stiger den interne konkurrence. Efter kort tid ville Kurt’s monitor ikke mere, så han kunne ikke så nemt se sin stilling i forhold til de 2 andre.

De første mange kilometer (20-30 km) fulgtes de 3 meget tæt, jeg var efter 30 km ca. 4 km bagud, men så begyndte Kurt at have lidt problemer. Senere begyndte Søren at begyndte at beklage sig over ondt i benene. Men som Kurt sagde, når vi var kommet så lagt så skulle vi gennemføre.

Poul var den første som blev færdig på den fine tid at 3 timer, 1 minut og 21 sekunder, skarpt fulgt af Søren på 3 timer, 1 minut og 54 sekunder. Kurt fulgte med 3 timer, 13 minutter og 16 sekunder, og til sidste kom jeg med 3 timer 32 minutter og 30 sekunder.

Og dermed fik jeg roet mere på denne ene gang end jeg har haft i nogle andre måneder.

Lidt billeder af anstrengelserne kan ses på nettet.

http://www.nykoebing-sj-roklub.dk

Det skal lige siges at Poul er pensionist :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter

Ja, sådan et sæde har jeg liggende i skuffen. Har aldrig rigtigt vænnet min bagdel til det, men tror nu nok det er helt fint.

Jeg bruger som sagt de almindelige billige skum-puder (sådan noget "liggeunderlagsskum"), som de har i de fleste roklubber.

Tror det kostede 40 kr. eller noget i den stil.

Har du PM2+ og internetopkobling kan jeg forøvrigt på det kraftigste anbefale RowPro, der giver mulighed for online-roning med ligesindede. Har roet mine sidste 2 marathons online, og jeg må sige det får roturen til at føles en del kortere, når man har nogen at dele oplevelsen med. Se evt. mere på digitalrowing.com

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share