Maxpuls..hvordan..?


kennlh
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen..;-)

Jeg er lige blevet den lykkelige indehaver af et Polar RS200sd, og skal nu seriøst igang med min løbe træning..!

Meen skal jo bruge nogle forskellige oplysninger for at få det optimale ud af uret, bl.a. min HRmax, hvordan kommer jeg bedst frem til denne..?

Skal jeg bare løbe alt hvad jeg kan, til jeg ikke kan mere, eller hvordan gør jeg..?

På forhånd tak..!

Gladeste Hilsner

Kenn, Randers

Link to comment
Share on other sites

På cykel:

http://www.motion-online.dk/konditionstrae.../watt-max_test/

Løbebånd:

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...paa_loebebaand/

Alm. løb:

Brug en skabelon i stil med forslaget på cykel.

5-10 min opvarmning, derefter øget tempo hvert andet minut (så mange gange det giver mening for din kondi) og helst timet med en bakke i den afsluttende spurt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du tidligere har erfaring med løbetræning kan du udregne din max-puls ved hjælp af flg. formel:

maxpuls = 206 - (0,7*alder)

Men du er vant til at træne og ikke ligge i risikogruppen for begynderskader, er en reel maxtest at fortrække.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du tidligere har erfaring med løbetræning kan du udregne din max-puls ved hjælp af flg. formel:

maxpuls = 206 - (0,7*alder)

Men du er vant til at træne og ikke ligge i risikogruppen for begynderskader, er en reel maxtest at fortrække.

Og den formel, eller den gamle (220 minus alder) kan meget vel ramme helt galt i en sådan grad at dine procenter er totalt i skoven.

Jeg har f.eks. ramt en maxpuls (et par gange) på 211 @ 25-26 år. :wink:

Kan man blive skadet af én maxtest selv som ret grøn (forudsat man ikke ligefrem snubler eller lignende)?

Sker det tit?

Når det er sagt vil jeg da klart anbefale at man arbejder sig lidt deropaf med indledende ture, evt med en beregnet maxpuls som guideline. Som ny kan det sagtens tage lidt tid før man bare nogenlunde vænner sig til følelsen i de høje procenter og i det hele taget lærer at presse sig selv til max.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv ejer af samme type pulsur, og det har en funktion der hedder "Test" i menuen.

Det bruges til at udregne noget der hedder Own-indeks (læs mere i manualen om hvad det er for noget) og der kan man samtidig sætte den til at måle max puls.

Dog undre jeg mig meget over, at testen bliver lavet ved, at man ligger helt stille, og derved får man sin max-puls? Det forstår jeg ikke helt, men den ramte nu min meget godt.

- Er lige hjemvendt fra træningsweekend på Sønderborg Idræthøjskole, hvor jeg fik lavet konditest. Der blev min maxpuls målt til 197 og urets test siger 194, så om det er et totalt tilfælde at uret har ramt tæt på, eller om det rent faktisk er en ret pålidlig test skal jeg ikke gøre mig klog på..

Men går ud fra at der også fulgte en pulsbælte med til dit ur, så du kan jo prøve at teste dig selv. Der er postet link i tidligere indlæg til hvor man gør på løbebånd og cykel. Har du rådighed til motionscenter, har du sikkert også løbebånd og cykel til rådighed, og disse maskiner vil ofte opfange dit pulsbælte's signal og vise værdierne på skærmen. Har ihvertfald ikke mødt nogle der ikke kunne endnu. Så kan du jo prøve at lave nogle de test hvis du er frisk.

Håber der var lidt der kunne bruges?

Mvh. Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share