Er min kost sund og giver den basis for mass gain.


showtek
 Share

Recommended Posts

Hey MOL

I midten af november vejede jeg 69,8kg - og nu i slutningen af februar siger vægten 76kg. Det er umiddelbart rigtig godt og jeg er meget tilfreds med mine resultater, men jeg vil gerne have lidt input fra jer - og høre om jeg evt. kan forbedre min kost på nogle punkter. Jeg har en fedtprocent der siger 10,4% og den skal helst bare forblive der, i hvert fald mellem 10-12%.

Her er min kost fra når jeg står op til jeg går i seng:

Morgenmad (06:40):

Rugbrød, 2 skiver med forskelligt kødpålæg (og rigeligt af det).

I skolen:

1. pause (09:15):

1-2 Sandwiches (Groft hvidt brød) med hjemmelavet skinkesalat eller tunsalat.

2. pause (11:55)

Pastasalat (tun, løg, majs og salat). Varieres lidt med forskellige grøntsager.

Hjemme (15:00):

Scrambled eggs eller spejlæg m. rugbrød. (3-4 æg) eller rester fra aftensmaden dagen før.

Aftensmad (19:00):

Hvad min kære mor nu serverer

Evt. en lille bid brød før jeg går i seng.

Det er sådan min kost ser ud for en nogenlunde normal dag, selvfølgelig "smutter" den en gang i mellem med noget kantine mad eller noget fastfood - men man skal jo også nyde livet ;)

På forhånd tak,

Morten

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt ser det sq meget fint ud... Skulle der gives kritik, mangler der noget fed fisk af en art (men kunne jo fint være i aftensmaden - kender jo ikke din mors madvalg ;] ). Evt kunne du fyre op for en makrel-mad, istedet for den ene sandwich eller æggene efter skole (ak ja, de kære omega-3 fedtsyrer)..

Hvordan ser det ud med de flydende kalorier? :smile: (mælk, kakao, juice?)

Hvad 'siger' alder, højde, træningsmængde & type af træning (hvis du træner) ?

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt ser det sq meget fint ud... Skulle der gives kritik, mangler der noget fed fisk af en art (men kunne jo fint være i aftensmaden - kender jo ikke din mors madvalg ;] ). Evt kunne du fyre op for en makrel-mad, istedet for den ene sandwich eller æggene efter skole (ak ja, de kære omega-3 fedtsyrer)..

Hvordan ser det ud med de flydende kalorier? :smile: (mælk, kakao, juice?)

Hvad 'siger' alder, højde, træningsmængde & type af træning (hvis du træner) ?

Det er ikke særligt tit vi får fisk derhjemme, så måske ville en makrelmad være en rigtig god idé!

Flydende kalorier: Drikker i hvert fald et par glas mælk om dagen, de dage hvor jeg træner får jeg også en shaker med protein og mælk.

Jeg er 17 år gammel, er 186cm høj. Jeg har trænet i lidt over 1 år nu. Jeg træner 3-4 gange om ugen, lige pt. bruger jeg et fundament program (Kan satme ikke huske hvem der har lavet det, jeg mener det er TJ?)

1. træningsdag

Squat 5 sæt x 5 reps

Bænkpres 5 sæt x 5 reps

Military Press 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

2. træningsdag

Dødløft 5 sæt x 5 reps

Bent Over Barbell Rows (m. reverse grip) 5 sæt x 5 reps

Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

3. træningsdag

Front Squat 5 sæt x 5 reps

Incline bænkpres 5 sæt x 5 reps

Dips 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Det er basisøvelserne, jeg plejer altid at køre lidt flere øvelser ind over, som rammer de forskellige muskler lidt mere individuelt.

Lige nu er det bare mass jeg går efter, men jeg vil gerne holde min fedtprocent hvor den er, tøserne er jo vilde med en markeret krop ;)

Link to comment
Share on other sites

det ser da sundt ud, men er det ikke for lidt hvis du vil gaine? du er jo 17 år, og forholdsvis høj.

Altså ud fra de målinger jeg får tager jeg 200-300g fedt på hver måned sammen med muskelmassen. Så det passer vidst meget godt - jeg er i hvert fald tilfreds :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget tager du på all-around? (hvis du estimerer at du tager 200-300g fedt på om måneden).

Men synes sq ikke der er så meget at sætte på kosten. Kolesterol burde ikke være det store problem i din alder, men jeg ville nok skifte æggene ud med lidt makrel (eller anden fed fisk) et par gange om ugen or so. Måske fyre lidt rapsolie eller lign i salaten, for at få lidt sunde fedtsyrer fra planteriget også :smile:

Træningsmæssigt er det også en fornuftig tilgangsvinkel - ville dog nok fyre lidt high-rep dage ind i ny og næ også... Evt bare køre support-øvelser som high-rep (hvis ikke du allerede gør dette).

Tror nu heller ikke jeg ville være bange for at fyre lidt ekstra indenbords i perioder (men det gør du vel også via fastfood ;] ), da du jo kan tage en enkelt uge eller 2 i ny og næ, hvor du let kan smide fedtet igen - men gør det du lettest kan styre.

Sidst men ikke mindst... Held og lykke med projektet! Skal nok blive godt i sidste ende, hvis du kan fortsætte med at give den gas sådan (både kost og træningsmæssigt).

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil blot påpege to ting, ud over det med det sunde fedt som de øvrige påpeger.

1) Prøv at notere ned i et par dage præcis hvad du spiser og se så om du får tilstrækkeligt med protein (gerne ca. 2g pr. kg kropsvægt). Såfremt dette ikke er tilfældet kunne du jo evt. supplere op med lidt whey protein.

2) Efter min mening får du for lidt grønt (nu ved jeg jo ikke præcis hvor meget du får til din frokost) men prøv at få lidt til hvert måltid.

Link to comment
Share on other sites

Du burde få noget ordentligt mad før sengetid. Fromage frais med lidt SØD, cheesy yoghurt, tun, mælk, kasseinproteinpulver - er alle en mulighed :smile:

Der er ingen grund til at spise inden han går i seng.. Da slet ikke når han tager 200-300g fedt på pr måned med den kost han spiser nu.. Højst sansynligt er der regeligt med ufordøjet mad i maven fra aftensmaden.. Faktisk kan det være forstyrende for ens nattesøvn at spise lige inden sengetid... Og vi ved jo alle at god søvn er super vigtigt for at gro...

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til at spise inden han går i seng.. Da slet ikke når han tager 200-300g fedt på pr måned med den kost han spiser nu.. Højst sansynligt er der regeligt med ufordøjet mad i maven fra aftensmaden.. Faktisk kan det være forstyrende for ens nattesøvn at spise lige inden sengetid... Og vi ved jo alle at god søvn er super vigtigt for at gro...

Det kommer da helt og holdent an på hvor lang tid det går fra hans aftensmad og til han går i seng - jeg regner ikke med han rammer dynen lige efter maden :wink: At spise nogle af de ting jeg har foreslået, er også langt bedre end at spise rene kulhydrater i form af noget brød før sengetid - og kan biddrage med positivt til hypertrofi - husk på man faster i 8-10 timer når man sover!

Ja - et kæmpe måltid lige før sengetid kan forstyrre søvnen, men et let måltid, hvilket er hvad jeg anbefaler, gør det ikke!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share