Løb vs Spinning


Mor2007
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny her på siden, og eftersøger lidt erfaringer om vægttab.

Jeg fik i sommers mit første barn, og tabte mig ret hurtigt 10 kg efter fødslen, men de sidste 4 kg sidder bare fast! Jeg startede i oktober med at træne i center igen, MBL 1-2 gange om ugen, og derudover cykler jeg på min spinningcykel herhjemme 1 gang om ugen. Men der sker bare intet på vægten, og jeg savner efterhånden at kunne skrue mig ned i mine gamle jeans. Min kost er rimelig fornuftig, men jeg har da nogle faldgruber hvilket jeg godt er klar over, og prøver på at styre udenom.

Nå, men mit spm lyder: Kan jeg forbrænde lige meget ved at starte med løbetræning frem for spinning? Det er efterhånden ved at være lidt kedeligt på den cykel, og nu hvor foråret nærmer sig vil jeg gerne igang med at løbe.

Gode råd til hvordan jeg kommer godt igang modtages meget gerne :)

Link to comment
Share on other sites

Kroppen vender sig hurtigt til en motionsform. Så hvis du oplever knap så gode resultater med spinning nu, var det måske en ide at kaste sig ud i noget løb. Derefter noget svømning eller lign.

Desto mere afveksling, desto mere får du forbrændt. Ellers ku du tjekke Crossfit ud, det vil nok være godt for dig.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen vender sig hurtigt til en motionsform. Så hvis du oplever knap så gode resultater med spinning nu, var det måske en ide at kaste sig ud i noget løb. Derefter noget svømning eller lign.

Desto mere afveksling, desto mere får du forbrændt. Ellers ku du tjekke Crossfit ud, det vil nok være godt for dig.

Det der tror jeg ikke helt jeg forstår, kan du uddybe.....? vil det sige at du mener at efter et par uger med løb f.eks., bliver kroppen "immun" overfor denne motionsform, og man vil stoppe med at forbrænde ved dette eller..?

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord, det JEC siger er, at kroppen ikke tilpasser sig en bestemt træningsform. Du kan sagtens blive ved med at cykle for at forbrænde ekstra energi, men du kan ligeledes kaste dig over løb, eller kombinere disse hvis det øger din motivation.

Det du forbrænder ved en given aktivitet, er bestemt af hvor meget ilt du bruger ved denne, hvilket indirekte afspejles i din puls. Når det kommer til vægttab, tæller AL aktivitet i hverdagen, da det er med til at skabe et øget energiforbrug, så uanset om du støvsuger, gør rent, går op af trappen, går eller løber en tur, så vil det være med til at øge dit vægtab (i samspil med kosten (dit energiindtag)).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo (desværre) meget enkelt hvis du ønsker dig at tabe de ekstra kilo skal dit energiforbrug være større end dit energiindtag.

Prøv at tænk på hvad du indtog i går. (Der tænkte du ikke over hvad du indtog) Vær ærlig. Regn sammen og så sammenlign med energi forbruget på en gennemsnitlig dag. Tag f.eks. for en uge. Altså dine to gange spinning skal regnes med som 2/7.

Det her bliver lidt indviklet men er i udgangspunktet rimeligt enkelt.

Dit energiindtag: Hvad spiser du? Prøv at vej hvor mange gram havregryn du putter i skålen om morgenen osv. og så er det bare at se på varedeklarationen. Husk også det du kalder faldgrupper - det er som oftest dem der vælter regnskabet. Hvis du mangler tal på noget af det du indtar er der en generel guide her Kalorietabel.dk (Men brug den kun hvis du ikke har varedeklaration på det du indtog - som sagt er det en generel og der er forskel på produkter)

Dit energiforbrug: Hvad laver du? Find en af de kalorieberegnere der er på nettet og indtast her hvor mange timer du sover, ligger, sidder, motionerer osv. Her skal du også være ærlig. Ligger du rent faktisk foran fjernsynes om aftenen er det ikke det samme som at stå eller side med barnet på skødet. det er så her du skal have en gennemsnitsdag. Du kan tage udgangspunkt i i går og hvis det ikke var en spinningdag så ligger du 2/7 dele spinningstime til.

Sammenlign så de to tal. Energiindtag-energiforbrug. Er tallet negativt skal vægttabet nok komme. Er det positivt bør du øge dit energiforbrug eller mindske indtaget.

2. Del af spørgsmålet var om løb vs spinning. Hvis du kan holde samme puls og intensietet i løb vil du forbrænde mere ved løb end du vil ved spinning. Men det der er med spinning er at der er nogen til "at holde øge med dig" hvis du først er der laver du jo noget. Ville du stadig komme ud og løbe 2 gange om ugen?

Jeg spinner selv da jeg synes det er sjovere. Det skal du nok lige overveje.

Mit råd ville være at du satte et mål med træningen. Deltagelse i et løb måske! Målet skal være opnåligt. men det er ikke det samme som at du skulle kunne gennemføre det nu. Du kan evt. også bruge et løbeprogram fra f.eks. doUrun.com.

Håber du fik lidt brugbart.

Brug hvad du vil og tænk over resten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Formoder du taler tabellen i artiklen. Det er klart at du forbruger mere energi ved at løbe 15km i timen end du gør ved at cykle 15km i timen (som er måden det er stillet op på i linket). Det er slet ikke hvad der tales om her.

Kroppens energiforbrug ved udholdenhedsaktivitet, er direkte relateret til hvor meget ilt der optages (og forbruges). Ilten transporteres rundt i kroppen via hjertetslagene, og jo større mængde hjertet kan hamre afsted pr slag jo bedre. Yderligere kan iltleveringen øges ved at hjertefrekvensen øges, hvorved pulsen er en fin indikator for energiforbrug ved aerob aktivitet. (som jeg egentlig også skrev i mit første indlæg)

Link to comment
Share on other sites

Diti: Du kan overhovedet ikke bruge tabellen på den måde som du gør. Det er at blande begreberne sammen. Tabellen sammenligner på hastighed og spørgsmålet og dit svar går på en sammenligning i forhold til pulsværdier - det hænger bare slet ikke sammen. Elvirus har ret i at pulsen kan relateres til iltforbrug og dermed energiforbrug!

Når man siger at løb belaster kroppen meget så handler det ikke om energiforbrug, men derimod om risiko for belastnings skader

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

OK :wink: Det blev vist mere en intern snak om diverse teorier og deres mere eller mindre brugbare anvendelse. Jeg havde tænkt at i kunne give mig svar "lidt længere nede på jorden". Noget man kan bruge i sin hverdag når man som jeg, bare forsøger at smide de sidste kilo og ikke går efter at blive Miss Fitness 2008. :tongue:

Og ja, det er logik for høns at man skal forbrænde mere end man indtager når der skal fedt væk for kroppen, det er bare ikke så nemt i praksis som hjemmegående på barsel.

Jeg vil starte med at løbe I DAG, og variere med min spinning og mbl hold, så det ikke bliver så ensformigt. Det er da også lidt kedeligt at sidde inde på en cykel når solen skinner udenfor. Og så håber jeg vægttabet viser sig inden bikinisæsonene starter.

Link to comment
Share on other sites

TYpisk vil man forbrænde mere ved løb. man skal dog tage hensyn til motivation og skadesrisiko.

Pas på med at tro at pulsen og kcal forbrænding er relaterede. Det eneste der afgører hvor meget energi du forbrænder er hvor meget arbejde du udfører.

Pulsen er ikke altid retvisende, slet ikke hvis man sidder i et varmt fugtigt lokale og skiftevis rejser sig op og sætter sig ned. Alle handlinger er faktorer der vil øge pulsen uden man forbrænder synderligt mange flere kcal. Slet ikke så mange som pulsmåleren vil indikere.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

TYpisk vil man forbrænde mere ved løb. man skal dog tage hensyn til motivation og skadesrisiko.

Pas på med at tro at pulsen og kcal forbrænding er relaterede. Det eneste der afgører hvor meget energi du forbrænder er hvor meget arbejde du udfører.

Pulsen er ikke altid retvisende, slet ikke hvis man sidder i et varmt fugtigt lokale og skiftevis rejser sig op og sætter sig ned. Alle handlinger er faktorer der vil øge pulsen uden man forbrænder synderligt mange flere kcal. Slet ikke så mange som pulsmåleren vil indikere.

Enig. Kroppen prøver at være på forkant, ved at hæve pulsen 'når den tror der skal til at ske noget'..

Link to comment
Share on other sites

TYpisk vil man forbrænde mere ved løb. man skal dog tage hensyn til motivation og skadesrisiko.

Pas på med at tro at pulsen og kcal forbrænding er relaterede. Det eneste der afgører hvor meget energi du forbrænder er hvor meget arbejde du udfører.

Pulsen er ikke altid retvisende, slet ikke hvis man sidder i et varmt fugtigt lokale og skiftevis rejser sig op og sætter sig ned. Alle handlinger er faktorer der vil øge pulsen uden man forbrænder synderligt mange flere kcal. Slet ikke så mange som pulsmåleren vil indikere.

Sammenhængen mellem heart rate og iltforbrug er nu relativt veldokumenteret. Grundet de usikkerheder der nu engang er forbundet med at forudsige energiforbrug ud fra hjertefrekvensen er det selvfølgelig ej brugbart i forskningssammenhæng, men ganske anvendeligt for folk der ønsker at monitorere deres træning. En bodybike/spinning time indeholder så vidt jeg ved en god portion anaerobt arbejde, hvorved usikkerheden øges, men lige præcist i trådens sammenhæng, er der vist ingen grund til at forvirre yderligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share