Ømhed efter styrketræning


Tue
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg vil gerne have lidt kommentarer til mit (styrke-)træningsprogram da, jeg ikke føler mig øm efter styrketræningen:

Mandag: 1½ styrketræning + 1 times svømning

Tirsdag: Løb (ca. 40 km pr. uge fordelt på 3 træningspas)

Hver 2. onsdag; 2 timers blandet idræt

Torsdag: Løb

Fredag: Fri

Lørdag: Løb

Søndag: 2 timers svømning

Jeg styrketræner kun én gang om ugen og det er fordi jeg ikke kan/vil finde tid til mere. Mit problem er imidlertid, at jeg ikke føler mig øm i musklerne dagene efter styrketræning. Lidt ømhed er i min verden lig med at træningen var god. Jeg styrketræner som følger:

10 forskellige øvelser, primært til overkroppen (kun 1 til benene) da jeg mener, at benene bliver trænet nok gennem løb. Det er altid de samme øvelser jeg køre (jeg kender ikke navnene på øvelserne). Jeg tager 3x8-10 gentagelser med det maksimale jeg kan løfte 8-10 gang.

Hvad kan jeg forbedre?

Det skal siges at mine mål, i prioriteret rækkefølger, med min træning er:

1. at gennemføre KBH-maraton d. 18. maj. (Når marathon er overstået, vil jeg lægge mindre vægt på løb og derfor ændre mit program)

2. at opbygge en (grund)form, der kan klare store fysisk anstrengelse over en lang periode, måneder, uden at få skader. Det er først i den periode, at jeg forventer at komme i rigtig god form.

3. at blive fysisk stærkere.

Personlige oplysninger: god fysisk grundform, 75 kg, 183 cm.

Edited by Tue
Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg vil gerne have lidt kommentarer til mit (styrke-)træningsprogram da, jeg ikke føler mig øm efter styrketræningen:

Mandag: 1½ styrketræning + 1 times svømning

Tirsdag: Løb (ca. 40 km pr. uge fordelt på 3 træningspas)

Hver 2. onsdag; 2 timers blandet idræt

Torsdag: Løb

Fredag: Fri

Lørdag: Løb

Søndag: 2 timers svømning

Jeg styrketræner kun én gang om ugen og det er fordi jeg ikke kan/vil finde tid til mere. Mit problem er imidlertid, at jeg ikke føler mig øm i musklerne dagene efter styrketræning. Lidt ømhed er i min verden lig med at træningen var god. Jeg styrketræner som følger:

10 forskellige øvelser, primært til overkroppen (kun 1 til benene) da jeg mener, at benene bliver trænet nok gennem løb. Det er altid de samme øvelser jeg køre (jeg kender ikke navnene på øvelserne). Jeg tager 3x8-10 gentagelser med det maksimale jeg kan løfte 8-10 gang.

Hvad kan jeg forbedre?

Det skal siges at mine mål, i prioriteret rækkefølger, med min træning er:

1. at gennemføre KBH-maraton d. 18. maj. (Når marathon er overstået, vil jeg lægge mindre vægt på løb og derfor ændre mit program)

2. at opbygge en (grund)form, der kan klare store fysisk anstrengelse over en lang periode, måneder, uden at få skader. Det er først i den periode, at jeg forventer at komme i rigtig god form.

3. at blive fysisk stærkere.

Personlige oplysninger: god fysisk grundform, 75 kg, 183 cm.

Det er ike mange oplysninger du giver, men lidt kan man da kommentere. Det lyder som et rigtig dårlig sammensat program, en øvelse til benene ved siden af det andet er slet ikke nok og jo de bliver trænet af at løbe, men er jo vidt forskellig træning.

Men til det du virkelig spørger om, ømhed giver ingen indikation for hvor effektiv din træning har været, så ville jeg ikke træne efter hvis jeg var dig

Link to comment
Share on other sites

DOMS kommer mest ved variation, eller hvis man ikke har trænet i et stykke tid. Altså hvis du vi tager udgangspunkt i et eksempel.

Hvis du kører bænkpres 3 gange om ugen, med samme vægt og gentagelser, så vil du efter et stykke tid ikke få den samme doms, som du gjorde i starten.

Men ja som der også bliver nævnt er doms ikke en indikator for hvor effektiv din træning er.

MVH PK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share