Kosttilskud en nødvendighed?


tdb
 Share

Recommended Posts

Jeg er cykelrytter på eliteplan for juniorer. Det betyder at jeg ofte træner op mod 15-25 timer om ugen.

Det betyder selvfølgelig at jeg skal indtage flere kcal end de fleste andre mennesker.

Jeg har fået at vide at jeg slet ikke kan indtage alle de vitaminer og mineraler om dagen som jeg skal bruge, i og med jeg sveder så mange ud.

Nogle siger at jeg derfor skal tage vitaminpiller og ligende.

Er det nødvendigt?

Kan man evt. finde en liste over hvor mange flere vitaminer og mineraler jeg skal bruge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er cykelrytter på eliteplan for juniorer. Det betyder at jeg ofte træner op mod 15-25 timer om ugen.

Det betyder selvfølgelig at jeg skal indtage flere kcal end de fleste andre mennesker.

Jeg har fået at vide at jeg slet ikke kan indtage alle de vitaminer og mineraler om dagen som jeg skal bruge, i og med jeg sveder så mange ud.

Nogle siger at jeg derfor skal tage vitaminpiller og ligende.

Er det nødvendigt?

Kan man evt. finde en liste over hvor mange flere vitaminer og mineraler jeg skal bruge?

Det er ikke sandt

Jo flere kcal du indtager jo lettere er det at få dækket dit behov.

Behovet stiger ikke så voldsomt meget af træning.

som mandlig idrætsudøver vil ting som zink og magnesium i få tilfælde ikke være dækket optimalt. Det kan du let dække igennem kosten ved at være bevidst om at spise fødevarer med høj koncentration af disse fødevarer.

For kvinder især udholdenhedsidrættere kan en fokus på jernholdige fødevarer værer en god idé. For nogen er jerntilskud nødvendige.

Generelt får alt for få danskere nok d vitamin. Kilderne er fed fisk. hvis du ikke spiser dette regelmæssigt, kan det være en idé med en multivitamin.

Spiser du ikke mælkeprodukter, kan du dække dit kalkbehov via en kombineret kalk/d-vitamin tablet.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret. Jeg får nok af det hele for vi er meget bevidste om kosten herhjemme. Selv det jern som de mener jeg ikke får nok af, for i perioder hvor jeg træner hårdt spiser jeg en lille kop rosiner til morgenmad, da de indeholder rimelig meget jern. Det gør at jeg mister svimmelhedsfornemmelsen.

D vitamin får jeg også da jeg spiser rigeligt fisk. Og så er jeg jo ude i sollys mange timer dagligt hvilket også må give noget.

Men jeg kunne nu stadig væk tænke mig et link til en videnskabelig side så de kan se at jeg har ret. Jeg er gået i gang med at finde alle vitaminer og mineraler og skrive dem op i tabel så jeg kan sige når de fx siger at jeg ikke får nok Mg at jeg spiser min 6 stykker grøntsager om dagen plus kornet og kødet som vi danskere jo ikke får for lidt af.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret. Jeg får nok af det hele for vi er meget bevidste om kosten herhjemme. Selv det jern som de mener jeg ikke får nok af, for i perioder hvor jeg træner hårdt spiser jeg en lille kop rosiner til morgenmad, da de indeholder rimelig meget jern. Det gør at jeg mister svimmelhedsfornemmelsen.

D vitamin får jeg også da jeg spiser rigeligt fisk. Og så er jeg jo ude i sollys mange timer dagligt hvilket også må give noget.

Men jeg kunne nu stadig væk tænke mig et link til en videnskabelig side så de kan se at jeg har ret. Jeg er gået i gang med at finde alle vitaminer og mineraler og skrive dem op i tabel så jeg kan sige når de fx siger at jeg ikke får nok Mg at jeg spiser min 6 stykker grøntsager om dagen plus kornet og kødet som vi danskere jo ikke får for lidt af.

tag en prøveversion af helsevagten på helsevagten.dk

energiberegneren ved jeg ikke om er optimal for en eliteidrætsudøver som dig. Men jeg er ganske sikker på at du får mere end 100% af dine vitaminer.

Husk på at om vinteren batter solen ikke mege ti forhold til d vitamin. Den er simpelthen for svag...

hvis du vil være sikker på at få det meste du af det organiske jern i rosiner, skal du få noget c vitamin sammen med dine rosiner.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er ganske sikker på at du får mere end 100% af dine vitaminer.

mere end 100% af dine vitaminer..?

I forhold til hvad..? ADT..?

Hvis man benytter helsevagten forstår jeg godt, at man kommer til den konklussion..

Det interessante er ikke hvilken minimum dosis man skal have for ikke at udvise "direkte mangelsymptomer".

Det interessante er -hvad er optimalt?.

Sandheden er at vitamin/mineral dilemmaet er mere kompliceret end minimumsdoser som bare skal overholdes.

Behovet påvirkes af utroligt mange faktorer og sammenhænge, og varierer formegentligt betydeligt fra person til person.

Et ofte brugt argument for vitamin/mineral tilskud er, at nutidens fødevarer påviseligt indeholder betydeligt færre mikronutrienter end tideligere, grundet nutidens fremstillingsproces..

Dette kan kun tale for økologisk producerede fødevarer, som efterhånden, adskillige undersøgelser har vist, indeholder betydeligt flere mikronutrienter end "konventionelle..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på Pouls side her.

Så vidt JEG er informeret er holdningen blandt danske forskere, der tør (og har noget at have det i) at udtale sig om ernæring og eliteidræt, at de mængder mad de fleste eliteidrætsudøver indtager, såfremt denne er varieret og følger anbefalinger, har langt rigelige mængder af mikronæringsstofferne. Dette er selvfølgelig 100% individuelt, hvorved eliteidrætsudøvere har behov for individuel vejledning. Der er selvfølgelig forskel på en kvindelig gymnast der indtager 7MJ og en tour de france rytter der indtager 25MJ.

Link to comment
Share on other sites

mere end 100% af dine vitaminer..?

I forhold til hvad..? ADT..?

Hvis man benytter helsevagten forstår jeg godt, at man kommer til den konklussion..

Det interessante er ikke hvilken minimum dosis man skal have for ikke at udvise "direkte mangelsymptomer".

Det interessante er -hvad er optimalt?.

Sandheden er at vitamin/mineral dilemmaet er mere kompliceret end minimumsdoser som bare skal overholdes.

Behovet påvirkes af utroligt mange faktorer og sammenhænge, og varierer formegentligt betydeligt fra person til person.

Et ofte brugt argument for vitamin/mineral tilskud er, at nutidens fødevarer påviseligt indeholder betydeligt færre mikronutrienter end tideligere, grundet nutidens fremstillingsproces..

Dette kan kun tale for økologisk producerede fødevarer, som efterhånden, adskillige undersøgelser har vist, indeholder betydeligt flere mikronutrienter end "konventionelle..

ja, selvfølgelig i forhold til ADI. HVad ellers - BNP?

Og dine antydninger af at der er en ergogenisk effekt ved at indtage mere end ADI må du da gerne uddybe lidt, for de eksisterende studier antyder helt generelt at større indtag af mikronutrienter generelt ikke er præstationsfremmende.

Desuden går spørgsmålet jo ikke på om knægten skal spise økologisk eller ej, men om han får nok mikronæringsstoffer.....

Jeg kan henvise til Team Danmarks standpunktsrapport om elitesport og mikronæringstoffer. Den er rigtigt god og skrevet letlæseligt

http://www.teamdanmark.dk/CMS/cmsresources...0elitesport.pdf

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Og dine antydninger af at der er en ergogenisk effekt ved at indtage mere end ADI må du da gerne uddybe lidt, for de eksisterende studier antyder helt generelt at større indtag af mikronutrienter generelt ikke er præstationsfremmende.

Manore MM. Effects of physical activity on thiamine, riboflavin, and vitamin B6 requirements. Am J Clin Nutr, 2000; 72: 598S-606S.

Constantini NW, et al. Iron status of highly active adolescents: evidence of depleted iron stores in gymnasts. Int J Sport Nutr Exerc Metab, 2000; 10:62-70.

Nuviala RJ. Magnesium, zinc, and copper status in women involved in different sports. Int J Sport Nutr, 1999;9:295-309.

Colgan M, Fiedler, Colgan LA. Micronutrient status of endurance athletes affects hematology and performance, J Appl Nutr, 1991; 43:17-30.

Link to comment
Share on other sites

Godt så. Med forbehold for menstruerende kvinder der dyrker udholdenhedsidræt, samt 100% stricte vegetarer er koncensus blandt diætister og ernæringsforskere at der ikke er behov for supplering med kosttilskud, da indtaget af mad og dermed mikronæringsstoffer stiger med aktivitetsniveauet, samt at tilførsel over ADI ikke er ergogenisk....

Hvis du kigger efter i NNA, vil du rent faktisk også se at man anbefaler højere ADI til menstruerende kvinder som dyrker udholdenhedsidræt. Det er dermed den ADI på vitaminbøtterne der ikke er nuanceret nok.

Og når du river studier frem er det en god ide at se på hvad der står i dem... at eliteatleter ligger i den lave ende for nogle mikronæringsstoffer ændrer ikke på at supplering af disse mikronæringsstoffer generelt ikke virker ergogenisk.

Hvis du nu træder et skridt tilbage og vælger nogle af de store reviews vil du få et mere nuanceret billede, end hvis du plukker enkeltstudier ud....

Manore MM. Effects of physical activity on thiamine, riboflavin, and vitamin B6 requirements. Am J Clin Nutr, 2000; 72: 598S-606S.

Dette studie dokumenterer bare at atleter med højt energiforbrug metaboliserer flere af de forskellige B vitaminer. Der fremlægges ikke evidens for at supplementering er ergogenisk

Constantini NW, et al. Iron status of highly active adolescents: evidence of depleted iron stores in gymnasts. Int J Sport Nutr Exerc Metab, 2000; 10:62-70.
Nuviala RJ. Magnesium, zinc, and copper status in women involved in different sports. Int J Sport Nutr, 1999;9:295-309.

samme som for manore studiet ovenover... I abstractet står der rent faktisk:

"Serum levels and urinary excretion of magnesium, zinc and copper did not seem related either to their intake or to the type of physical activity performed."

Colgan M, Fiedler, Colgan LA. Micronutrient status of endurance athletes affects hematology and performance, J Appl Nutr, 1991; 43:17-30.

Samme som manore. der fremlægges ikke evidens for ergogenisk effekt i dette studie

Du skal huske på at de serum normalniveauer, der er etableret, er ret brede og at det oftest ingen konsekvens har at ligge i den lave ende. Derfor vil supplering af mikronæringsstoffer generelt ikke virke præstationsfremmende. Læg mærke til generelt.....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Helsevagten justerer også for fysisk aktivitet ved at øge ADI.

Jeg oplever at man let kommer op på flere hundrede procent af behovet for b-vitaminer. Jernbehovet har jeg taget forbehold for. Så jeg kan ikke se hvad der er tilbage.

Der er ikke generel konsensus om et forhøjet zink og magnesium indtag dog kan det tyde på at visse gruppe kan komme ud for mangelsymptomer. Så er det ret enkelt at få det ved at være bevidst om sin kost (helsevagten kan lave lister ud fra koncentrationer af specifikke makronutrienter).

I ADI er der sikkerhedsmargener, men det er fuldstændigt misforstået hvis man tror at ADI er sat alt for lavt i forhold til optimal helse.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene. Men nu har jeg lige et spørgsmål mere:

Jeg har engang fået at vide af en læge at vitaminpiller i bedste fald er uskadelige, kan det være rigtig?

Optages vitaminer fra piller bedre end vitaminer fra naturlig mad?

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene. Men nu har jeg lige et spørgsmål mere:

Jeg har engang fået at vide af en læge at vitaminpiller i bedste fald er uskadelige, kan det være rigtig?

Optages vitaminer fra piller bedre end vitaminer fra naturlig mad?

Hvis du ikke har brug for vitaminer og mineraler fra vitaminer, ja så er der ikke meget mening med at tage dem. Vitaminer har i visse studier vist sig at have en prooxidativ effekt og kunne fremme risikoen for visse former for kræft.

Men det er vitaminer i meget høje doser.

I visse tilfælde kan et tilskud være gavnligt. F.eks. de rosiner du gerne vil indtage, jernet i dem optages slet ikke så godt som visse jernpræparater. Så svaret må være: det kommer an på hvilke vitaminer/mineraler du taler om, og fra hvilke kilder...

Link to comment
Share on other sites

Lyder spændende. Hvad er det for studier helt præcist?

a vitaminer i megadoser giver forøget risiko for kræft f.eks.

søg på vitamin a og lung cancer, der er også kommet andre frem på det sidste, der har en fyr som stubbe sikkert links dertil, eller antenaus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share