Skinnebensbetændelse


Marahton
 Share

Recommended Posts

Nu havde jeg ikke så meget held med mit spørgsmål under den anden tråd med samme navn så jeg forsøger lige her:

Jeg har løbet i ca. 1½ nu, og i november begyndte jeg så at få ondt i skinnebenet når jeg løb. Jeg mærkede ikke så meget til det i December, men i Januar kom det så tilbage, hvilket betød at jeg ikke løb i hele Januar og Februar måned.

Jeg har fået konstateret skinnebensbetændelse, og i den forbindelse har jeg købt et par nye sko(selvom de andre var af samme type bare lidt mere slidte) og jeg har fået noget feldel gel til at smøre med efter løb.

Derudover fik jeg af vide af min læge at der ville gå 10-12 uger før det selv går væk, men så lang tid har jeg ikke, da jeg gerne skulle være klar til et løb i starten af maj.

1) Er der andet jeg kan gøre for at løbetræne uden konstant at skulle stoppe op på grund af benene og ikke forpustelse.

2) Hvordan kan det være at jeg pludselig fik skinnebensbetændelse? Jeg har på ingen måde trænet for meget, da det højst har været 2 * 5 om ugen i nogle perioder.

3) Hvis jeg venter 10-12 uger og starter forsigtigt op, kan jeg så være sikker på at det ikke kommer igen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1)Er der andet jeg kan gøre for at løbetræne uden konstant at skulle stoppe op på grund af benene og ikke forpustelse.

3) Hvis jeg venter 10-12 uger og starter forsigtigt op, kan jeg så være sikker på at det ikke kommer igen?

Besvarelse af dine spørgsmål sker udelukkende ud fra egne erfaringer. Jeg er ikke uddannet læge, fysioterapeut eller ligende. Spørgsmål 2 vil derfor ikke blive besvaret.

1)..

Du skal opbygge en bedre grundform samt programmering af kroppen i relation til løb. Derfor anbefaler jeg, at du løber 3 - 4 gange om ugen med lavere intensitet (puls/hastighed) og korte distance. Du kan fx. starte ud med at løbe i 20 med puls 130. Hver gang pulsen overstiger dette, skal du ned og gå. Derved bliver kroppen ikke unødigt overbelastet.

Endvidere skal du undersøge dine muligheder for at løbe på andet underlag en fastbanet vej, herunder asfalt. Jeg anbefaler skovstiger, jord og sand. Dette mindsker den lodrette stød-belastning pr. skridt.

Et gammelt husråd jeg selv har benyttet ved flere lejligheder, især om vinteren, er, at løbe med 2 par lange varme sokker. Der skal være plads til det i skoene eller falder neglene af. Du skal supplere sokkerne med varme løbebukser eller underbeklædning. Årsagen hertil er, ved at holde benene varme, mindske smerterne fra inflamationen i skindebenene.

OPVARMNING ER EN SELVFØLGE... start evt. ud med, at cykle din løberute rundt. Så er kroppen varm og din hjerne er indstillet på at skulle arbejde.

Når løbeturen er overstået skal skindebenene køles ned med is/ en frossen pose ærter fra FAKTA (pris: ca. 10, kr.) Varme/kulde/Varme- behandling er nødvendig for at komme videre.

3) Du skal se at komme igang med at træne. Kroppen må ikke gå i stå. Hvis du lytter til lægens vejledning, bør du i det mindste gå-træne løberuten ca. 3 gange ugentlig.

Jeg marchtræner ca. 3 gange pr. måned á 25 km, da det hjælper mig med at holde skader for døren. Ligende træning kan anbefales.

Lykke til, og god arbejdslyst. :superman:

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share