Doping i folketinget


pioneer.
 Share

Recommended Posts

Diskussion i folketinget vedr. "lov mod doping i motions- og fitnesscentre" netop nu (på DR2), til de interesserede..
Doping i folketinget

Øv jeg troede ADD havde knaldet folketingsmedlemmer for doping, eller Politiet havde beslaglagt et voldsomt parti Deca hos Thor Petersen...

Link to comment
Share on other sites

Jag var på 5g test om ugen, jeg kunne ikke styre mig og så kneppede jeg hende den 15årige!

Faktisk er debatten og lovforslaget interessant. Der er rigtigt mange ting der skal på plads hvis man skal kunne dopingbekæmpe effektivt i den private sektor. Lovforslaget handler om at give disse muligheder for de private motionscentre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde faktisk diskussionen med en kollega idag.

Hvis man som alm. medlem i et alm. motionscenter bliver testet positiv af ADD hvilke stoffer er så de ulovlige?

Er det centrene selv der afgrænser dette eller har ADD en "ulovligliste" for motionscentre (tror jeg næppe)

Man er jo ikke medlem af noget forbund, og man er heller ikke i nogen form for konkurrence?

This is chewbacca, it doesent make sence (for dem der har set South Park)

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde faktisk diskussionen med en kollega idag.

Hvis man som alm. medlem i et alm. motionscenter bliver testet positiv af ADD hvilke stoffer er så de ulovlige?

Er det centrene selv der afgrænser dette eller har ADD en "ulovligliste" for motionscentre (tror jeg næppe)

Man er jo ikke medlem af noget forbund, og man er heller ikke i nogen form for konkurrence?

This is chewbacca, it doesent make sence (for dem der har set South Park)

:blink:

Man testes kun for stoffe rpå "uden for konkurrence" listen. De stoffer er ulovlige!

Hvis man får medicinsk behandlig skal man blot kunne dokumentere dette, så slipper man selvfølgelig for karantæne.

Uden for konkurrencelisten er i grove træk: anabolske steroider, antiøstrogener, bestemte vanddrivende og clenbuterol.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er lidt underligt og lugter efter min mening lidt for meget af overvågnings samfund. Burde man ikke gå først og gøre narkotests obligatoriske i den offentlige og private sektor? .. Eller ville man tabe bruttonationalprodukt på den konto, måske ikke mindst i coketinget :)

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er lidt underligt og lugter efter min mening lidt for meget af overvågnings samfund. Burde man ikke gå først og gøre narkotests obligatoriske i den offentlige og private sektor? .. Eller ville man tabe bruttonationalprodukt på den konto, måske ikke mindst i coketinget :)

Jeg har arbejdet i fitness branchen i snart ti år. Uden det her er det vanskeligt at lave et seriøst anti doping arbejde. Hvis det kan være med til at medlemmer i fitness klubberne kan føle sig trygge og at unge mænd ikke inspireres til steroide misbrug så er jeg for det.

Hvis Steroide misbrugere holdt sig væk fra de steder de ikke var velkomne, eller måske mere fornuftigt, ikke brugte ulovlige stoffer, så var testing i den private sektor ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har arbejdet i fitness branchen i snart ti år. Uden det her er det vanskeligt at lave et seriøst anti doping arbejde. Hvis det kan være med til at medlemmer i fitness klubberne kan føle sig trygge og at unge mænd ikke inspireres til steroide misbrug så er jeg for det.

Hvis Steroide misbrugere holdt sig væk fra de steder de ikke var velkomne, eller måske mere fornuftigt, ikke brugte ulovlige stoffer, så var testing i den private sektor ikke nødvendig.

Det er sikkert rigtigt ptpoul, men jeg har samtidig på fornemmelsen at du kan ligestille det med at

- Det er vanskeligt at lave fartkontrol uden blockboxes i alle biler

- Det er vanskeligt at kontrollere om du går over for rødt uden en rfid chip i nakken

osv.

Jeg er helt med på at et center kan tilmelde sig en add ordning/turnus og måske enda få stats støtte til det hele .. Men derfra og så til at lovgive som det er oppe nu ? Det kan jeg slet ikke forstå!! Misforstå mig rigtigt, jeg kan sagtens pisse i en kop .. men samtlige fibre i min krop ville skrige, den form for kontrol er imod hvad jeg intuitivt forstår som mine rettigheder i landet Danmark. Jeg vader over for rødt når jeg er den eneste på gaden og jeg sætter farten op når skolen har lukket om søndagen.. Hvis der tilfældigvis står en anal strisser og lurer så må jeg æde bøden men udover det? Nej tak, ikke mit Danmark!

Har vi ikke set en del af den slags i løbet af de sidste par år ??

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert rigtigt ptpoul, men jeg har samtidig på fornemmelsen at du kan ligestille det med at

- Det er vanskeligt at lave fartkontrol uden blockboxes i alle biler

- Det er vanskeligt at kontrollere om du går over for rødt uden en rfid chip i nakken

osv.

Jeg er helt med på at et center kan tilmelde sig en add ordning/turnus og måske enda få stats støtte til det hele .. Men derfra og så til at lovgive som det er oppe nu ? Det kan jeg slet ikke forstå!! Misforstå mig rigtigt, jeg kan sagtens pisse i en kop .. men samtlige fibre i min krop ville skrige, den form for kontrol er imod hvad jeg intuitivt forstår som mine rettigheder i landet Danmark. Jeg vader over for rødt når jeg er den eneste på gaden og jeg sætter farten op når skolen har lukket om søndagen.. Hvis der tilfældigvis står en anal strisser og lurer så må jeg æde bøden men udover det? Nej tak, ikke mit Danmark!

Har vi ikke set en del af den slags i løbet af de sidste par år ??

ADD udvælger dem der skal testes. Det er de gode til.

Det eneste man testes for er de stoffer på out of competition listen.

hvis du er ked af overvågningssamfundet, skulle du måske nærmere være ked af at dit DNA materiale er gemt i en national DNA bank uden dit samtykke (indsamles prøve fra alle nyfødte).

Doping er oppe i folketinget for at man i de centre der ønsker det kan teste alle. Derudover for at man kan udelukke mennesker fra alle centre og ikke bare i en kæde hvis de tages i doping kontrollen. Hvis folk vil tage doping kan de gøre det i de centre der er ligeglade. For de kæder og centre der ikke ønsker det inden for deres døre, er der nu endnu et værktoj til at sikre trygheden for deres medlemmer. Man kunne ønske at de mennesker der ønsker at bruge doping, ville gøre det steder hvor de var velkomne og ikke overtræde ordensregler og påvirke unge mennesker med svækket dømmekraft og gøre deres omgivelser utrygge. Det er ikke tilfældet, så der må sanktioner til.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint med fokus på emnet "doping" også blandt andre end elite konkurrence atleter, men jeg bliver meget meget træt af den måde snakken går.

For det første savner jeg, at der bliver meldt ud, hvorfor man fra offentlig side skal tage sig af evt. doping i fitnesscentre, samt hvilket mål der skal være med indsatsen, og så savner jeg en handlingsplan, der går imod dette mål.

Fitnesscentrenes er alene at se pæne ud i almindelige menneskers øjne ved at jagte de forfærdelige dopingsyndere. Dermed vil flere melde sig ind i centrene, og der tjenes flere penge. Der er ren marketing. Fair nok for der skal tjenes penge.

Problemet ved at benytte sig af to til fire årlige test fra ADD er, at det intet nytter. Og reelt vil fitnesscentrene jo ikke doping til livs, men derimod have ryddet ud i de store, gerne tatoverede mænd med en opførsel, der kan opfattes som aggresiv af fru Jensen og hendes mand. En bedre måde at slippe af med dette problem ville være at forbyde synlige tatoveringer og få personalet til at stoppe de mest bizarre former for adfærd. Nej, du må ikke skrige, nej du må ikke smide med vægtene og ja, du skal vaske dit tøj og dig selv, før du kan være her i vores center...

Politikerne vil gerne have, at ungdommen (som tilsyneladende er hele problemet, undskyld, det er unge mænd, vi taler om) bliver sundere, og de fleste kan blive enige om, at abnorme mængder hormoner ikke fremmer sundheden. Så er det bare, at jeg ikke forstå, hvordan udsmidning af et fitnesscenter vil hjælpe den enkelte til at stoppe/ikke starte med hormoner? Ude af øje, ude af sind. Forebyggelse, dialog, behandling synes jeg, lyder som bedre løsninger end at samle doping-folket i baggårdscentre og lignende, når de nu ikke kan komme i de store kæder. Ingen tror vel på at politiet vil jagte disse mennesker for alvor i deres nye centre?

Poul - Mht at du mener, at ADDs indsats i centrene er god, så kan jeg dele min personlige oplevelse. ADD har været i mit center tre gange i løbet af 1½ år. De har taget 6 prøver, og jeg står for 1/3 af dem. Tak, for komplimentet.

Hver gang vi har siddet, og ventet på at jeg skulle, har vi talt om hvorfor tiden skulle spildes på denne måde. Alle har været enige om, at det er en symbolhandling. Bl.a. fordi det er for nemt at undgå test. Udover at risikoen for at træne lige netop den dag på det tidspunkt hvor ADD er i huset, er meget lille, så kan du gå din vej. Hvis ikke du er kendt af personalet, og de ser dig løbe fra testen, kan ingen gøre dig noget. Det skal trods alt bevises, at du ikke har rent mel i posen, og uden dit navn går det ikke.

Lovgivning eller ej, så kræves der i mine øjne en anden langt mere fokuseret indsats, for at komme de åbenlyse problemer der er med hormon-misbrug til livs.

Link to comment
Share on other sites

Politikerne vil gerne have, at ungdommen (som tilsyneladende er hele problemet, undskyld, det er unge mænd, vi taler om) bliver sundere, og de fleste kan blive enige om, at abnorme mængder hormoner ikke fremmer sundheden.

Poul - Mht at du mener, at ADDs indsats i centrene er god, så kan jeg dele min personlige oplevelse. ADD har været i mit center tre gange i løbet af 1½ år. De har taget 6 prøver, og jeg står for 1/3 af dem. Tak, for komplimentet.

Hver gang vi har siddet, og ventet på at jeg skulle, har vi talt om hvorfor tiden skulle spildes på denne måde. Alle har været enige om, at det er en symbolhandling. Bl.a. fordi det er for nemt at undgå test. Udover at risikoen for at træne lige netop den dag på det tidspunkt hvor ADD er i huset, er meget lille, så kan du gå din vej. Hvis ikke du er kendt af personalet, og de ser dig løbe fra testen, kan ingen gøre dig noget. Det skal trods alt bevises, at du ikke har rent mel i posen, og uden dit navn går det ikke.

Lovgivning eller ej, så kræves der i mine øjne en anden langt mere fokuseret indsats, for at komme de åbenlyse problemer der er med hormon-misbrug til livs.

Jeg har aldrig skrevet at ADD's indsats er det eneste. Det er dog en nødvendig forudsætning, for at man kan arbejde seriøst med en antidoping indsats. Der skal mere til, oplysnings arbejde, en klar holdning til antidoping og en vilje til at få det ud af sporten. Styrkeløft og vægtløftning er sportsgrene der i høj grad har fået ryddet op i doping problematikken igennem en målrettet indsats. Det er ikke perfekt endnu, men i forhold til "i gamle dage" er det en helt ny verden. I gamle dage var der kanyler på toiletterne ved styrkeløftstævner, og folk talte åbent om hvad de brugte. Nu kan man være 99% sikker på at møde clean modstandere.

Som ansvarlig aktør på området må man tage fat og seriøst minimere doping brugen i sit center. Særligt for at hjælpe de unge let påvirkelige mænd, der kan blive fristet når de ser de steroide oppumpede fyre træne i centrene. Jeg får det så skidt når 15årige knægte overtales til at krudte den, af et steroidemisbrugende fjols der mener, alle der bænkpresser over 100kg er på krudt.

Man skulle helst ikke kunne løbe fra en test. ADD skulle forhindre folk i at smutte, hvis de vælger at smutte alligevel, er de tjekket ind i systemet og vi har deres kort, så der er mange trin, der skulle forhindre folk stikker af. Alle de tilfælde jeg kender til i styrkeløft og fitness branchen (det er min berøringsflade), hvor folk stikker af, har de fået 2års karantæne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share