Eksplosivitet...


weddell
 Share

Recommended Posts

Hej alle MOL'ere:)

Jeg er en pige på 16 år, der træner kampkunst og styrketræner og laver lidt konditionstræning... Jeg træner fullbody 2 gange om ugen+ydeligere kampkunst, ca. 2 gange om ugen.

Men det jeg vil er at øge min eksplosive styrke(tror jeg nok det hedder), jeg vil gerne i mit kampsport være hurtigere og reagere hurtigere og være bedre til vejrmøller mm.

Har I nogen forslag til hvad jeg kan gøre?

Tak for hjælpen

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg vil er at øge min eksplosive styrke(tror jeg nok det hedder), jeg vil gerne i mit kampsport være hurtigere og reagere hurtigere og være bedre til vejrmøller mm.

Hvad har vejrmøller med noget at gøre ??

Fokusér på, at arbejde med relativt høj belastning og ved øvelsens udførelse skal du være eksplosiv - fx i brystpres skal du lave et hårdt/hurtigt kontrolleret pres.

Udholdendhedsøvelser vil du med fordel også for gavn af at træne. . .

Link to comment
Share on other sites

Udholdenhedstræning? :blink:

Nu er det jo ikke alle kampe, der slutter med knockout eller take down (eller hvad det nu hedder) efter 10 sek... Men det er selvfølgelig relavant, at være udholden indenfor de energi systemer, der anvendes i sporten...

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke alle kampe, der slutter med knockout eller take down (eller hvad det nu hedder) efter 10 sek... Men det er selvfølgelig relavant, at være udholden indenfor de energi systemer, der anvendes i sporten...

Men læs lige hvad det er, pigen vil have hjælp til.

Link to comment
Share on other sites

Men læs lige hvad det er, pigen vil have hjælp til.

At damen ikke efterspørger det, går det ikke mindre vigtigt i en kamp situation i sporten eller IRL!

Nogle efterspørger også den nemmeste vej til at tabe 5 kilo, men er det bedste svar fuldstændig faste i en uge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige gøre opmærksom at man godt kan øge sin eksplosivitet gennem udholdenstræning.

Når man laver hård udholdenhedstræning over 2-3 uger vil musklernes myoglobin-indhold stige (myoglobin er populært sagt antieksplosivitet). Hvis man så stopper sin hårde udholdenstræning, og går tilbage til almindelig træning (der ikke indeholder hård udholdenhedstræning) vil indholdet myoglobin i musklerne falde igen, og nå et niveau der ligger under det man lagde med inden man startede den hårde udholdehedstræning.

Så hård udholdenhedstræning giver efterfølgende øget eksplosivitet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok også lige sige at det nok ikke er ideelt specifikt at træne eksplosivitet på den måde jeg nævnte før. Eksplosivieten skal mere betragtes som en bonus der kommer sammen med den øgede kondition som hård udholdenhedstræning giver.

Eksplosiviteten kommer som sagt også først når man stopper den hårde udholdenhedstræning.

Thomas

Edited by Qvisten
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige gøre opmærksom at man godt kan øge sin eksplosivitet gennem udholdenstræning.

Når man laver hård udholdenhedstræning over 2-3 uger vil musklernes myoglobin-indhold stige (myoglobin er populært sagt antieksplosivitet). Hvis man så stopper sin hårde udholdenstræning, og går tilbage til almindelig træning (der ikke indeholder hård udholdenhedstræning) vil indholdet myoglobin i musklerne falde igen, og nå et niveau der ligger under det man lagde med inden man startede den hårde udholdehedstræning.

Så hård udholdenhedstræning giver efterfølgende øget eksplosivitet.

Thomas

Har du nogle kilder på det?? Jeg syntes, det virker stærkt spekulativt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige gøre opmærksom at man godt kan øge sin eksplosivitet gennem udholdenstræning.

Når man laver hård udholdenhedstræning over 2-3 uger vil musklernes myoglobin-indhold stige (myoglobin er populært sagt antieksplosivitet). Hvis man så stopper sin hårde udholdenstræning, og går tilbage til almindelig træning (der ikke indeholder hård udholdenhedstræning) vil indholdet myoglobin i musklerne falde igen, og nå et niveau der ligger under det man lagde med inden man startede den hårde udholdehedstræning.

Så hård udholdenhedstræning giver efterfølgende øget eksplosivitet.

Thomas

jeg er rimeligt sikker på at du forveksler det med noget andet, så jeg vil meget gerne høre om du har nogle kilder på det....

Link to comment
Share on other sites

Hej alle MOL'ere:)

Jeg er en pige på 16 år, der træner kampkunst og styrketræner og laver lidt konditionstræning... Jeg træner fullbody 2 gange om ugen+ydeligere kampkunst, ca. 2 gange om ugen.

Men det jeg vil er at øge min eksplosive styrke(tror jeg nok det hedder), jeg vil gerne i mit kampsport være hurtigere og reagere hurtigere og være bedre til vejrmøller mm.

Har I nogen forslag til hvad jeg kan gøre?

Tak for hjælpen

1 Hvilken kampsport du dyrker er meget vigtig for hvordan du skal træne.

2 Konditionstræning bør ikke være primær fokus. Anaerob træning bør være din primære fokus. At protokoller som Tabataprotokollen giver fantastisk konditionsforbedring er bare en dejlig bivirkning.

3. Styrketræning: generelt for eksplosivitet:

Compensatory acceleration, accomodating resistance, Vægtløftning, ballistisk træning. Maximal muskelstyrke. Så har du lidt keywords

Link to comment
Share on other sites

Google gør det bedre end jeg kan. Vil gerne hjælpe hvis du har spørgsmål efter at have googlet termerne :smile:

Fred hatfield og Louie Simmens forklarer det meget bedre end jeg

Ved compensatory accelration i eksempelvis horisontale pres øvelser, anvender du der elastikker? Hvis ja er det med eller mod bevægelsen?

Link to comment
Share on other sites

Har du nogle kilder på det?? Jeg syntes, det virker stærkt spekulativt...

Det var noget CMRC kunne konkludere efter en række forsøg i forbindelse med virkningn af hård træning, de kunne ikke på daværende tidspunkt give nogen fyldestgørende forklaring på faldet i myoglobin.

Jeg ved ikke om nyere forskning giver andre resultater eller om man har fundet en god forklaring.

Men i kan jo selv lede efter rapporten og evt. nye resultater her:

http://www.cmrc.dk/about_oldmaterial.htm

hvis i er meget nysgerrige kan i nok også finde noget i den her journal

http://springerlink.metapress.com/content/100194/

den er i 28 bind så det er omfattende læsning

Edited by Qvisten
Link to comment
Share on other sites

Ved compensatory accelration i eksempelvis horisontale pres øvelser, anvender du der elastikker? Hvis ja er det med eller mod bevægelsen?

Hvis du løfter tungt nok er elastikker ikke nødvendige i samme grad. Resultaterne er også gode uden elastikker, de forstærker bare effekten.

Elastikker altid imod hvis dit mål er at udvikle eksplosivitet/speed.

Som atlet giver det sjældent mening at gøre andet end at løfte så hurtigt som muligt, når det er muligt.

Link to comment
Share on other sites

1) jeg dyrker en meget akrobatisk stilart, men også med spark, slag, låse og kast mm.

2) Hvad er anaerob træning? er lidt lost... Men udholdenhedstræning? Kan I komme med nogle eksempler...

Jeg ville bare have nogle eksempler på noget fornuftigt træning der øger min eksplosivitet og også gerne min kondition.. Jeg løber, men synes ikke rigtig at min kondition ændre sig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share