Løbetræning.. Sko problem ?


kjgizmo
 Share

Recommended Posts

Goddag alle sammen

Jeg har efter længere tid omsider taget mig sammen til at begynde at løbe træne. Har lige været afsted en tur her til aften, men efter noget tid får jeg vildt ondt i mine skindeben og er som om de "fryser" og føler jeg har for tunge skridt så det er som om jeg stamper ned i asfalten når jeg løber..

Nogen der kan komme med nogen forklaringer og eventuelt hvordan jeg undgår de problemer med skindebenet.. ? Kommer først efter et par minnuter hvor jeg har været afsted.

Skal lige siges at jeg løber inde i byen lige pt. Har nogen NewBalance løbesko med stødsabs i hæl og foran. Er nogen jeg købte i intersport for et år's tids siden ca. Dengang fik jeg at vide at de var beregnet til sådanne løbeture og terran..

Men vil meget gerne lige have noget hjælp og respons om dette.. For er ikke til at holde ud at fortsætte når man får sådanne problemer med skindebenet..

Mvh Klaus

Link to comment
Share on other sites

Hej Klaus...

Tillykke med din debut :smile:

Smerter i skinnebenet er en velkendt tilstand for mange sportsudøvere, og kan opstå af mange forskellige problemer.

Tit er smerterne et resultat af en betændelsestilstand som provokeres frem af f.eks. overtræning, eller hård uhensigtsmæssig belastning af vævet.

Synes dog det lyder lidt voldsomt at der skulle være problemer af den grad allerede efter den første løbetur med mindre du løb en meget lang distance.

Derfor har jeg følgende forslag:

- Varm op, og start stille ud med at løbe. Løb gerne små ture i starten (3-4km hvis du er helt grøn indenfor sport).

- Hold dine ben varme. Undgå tynde bukser eller shorts, hvis du skal løbe her i kulden.

- Få lavet en løbetest, for at tjekke dine landinger mht. proneringssål. (din nuværende løbesko er sikkert neutral).

Held og lykke.

Igen.. husk ikke at presse dig selv for hårdt i starten. Din kondition og psykiske overbevisning bliver hurtigt bedre, men resten af kroppen skal jo også kunne følge med.

MVH

Ronni Høeg

Link to comment
Share on other sites

Hey

Takker..

Lyder som en god ide med at få lavet den måling.. Men hvor får jeg lige gjort det henne ??

Ja må sige at de er noget neutrale mine løbesko, men har dog valgt nogen med ekstra styrke indvendigt i sålan da jeg har haft problemer med at jeg knækker ind af på foden..

Er startet med en lille tur på 2.4 km, men skal lige siges at jeg er i seriøst dårlig form igen. hehe.. OGså grund til at jeg skal igang igen.. ;)

Men må lige have kigget på det med skoene, da jeg tror det har meget med dem at gøre.. :) Har valgt at løbe i nogen alm trænings bukser også da det er så koldt denne tid..

Tak for hjælpen..

Link to comment
Share on other sites

Jamen så er der næsten styr på det så. :wink:

Løbetesten kan du få lavet i de fleste sportsforretninger gratis, hvis du virker overbevisende som potentiel kunde.

Og ellers er det bare ud og få nogle km i benene. Gerne 3-4 gange om ugen med de små ture. Så kommer du hurtigt på toppen.

MVH

Ronni Høeg

Link to comment
Share on other sites

Hehe

Cool nok .. Jamen så må jeg bare en tur afsted.. Ja, men man kan altid virke overbevisende hvis man skal bruge et par nye sko, og bare stiller sig dum nok .. hehe..

Tak for hjælpen .. Må afsted igen og prøve om de små ting kan hjælpe.. Tror faktisk jeg burde varme lidt mere op inden jeg løber.. Men nu må vi se.. Havde lidt planer om 3 gange i ugen med de små ture her lige i starten hvis jeg kan få arbjede og skole til at passe ind. ;)

Men tak igen for hjælpen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Hey

Okay, hvad kan det være det er dumt at starte på asfalt.. ?

Nu er der bare det lille problem ved det, at det er min eneste mulighed lige pt.. hehe.. Bor midt i en stor by og har ikke lige noget skov eller liggende i nærheden.. ;) hehe

Så må klare den på asfalt indtil videre.. :)

Skal afsted i intersport idag og have lavet den løbetest og så ellers have tjekket op med mine sko.. ;) Håber det kommer til at hjælpe noget.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hey

Okay, hvad kan det være det er dumt at starte på asfalt.. ?

Nu er der bare det lille problem ved det, at det er min eneste mulighed lige pt.. hehe.. Bor midt i en stor by og har ikke lige noget skov eller liggende i nærheden.. ;) hehe

Så må klare den på asfalt indtil videre.. :)

Skal afsted i intersport idag og have lavet den løbetest og så ellers have tjekket op med mine sko.. ;) Håber det kommer til at hjælpe noget.. :)

Asfalt er hårdt at løbe på, så du har du mulighed for også at løbe på lidt grusstier eller andet lidt blødere underlag, vil det være en fordel.

Men ellers en god ide at få tjekket sine sko. De skal både føles rare at have på og passe til din løbestil, og mange laver den fejl i begyndelsen at løbe i sko, de aldrig er blevet testet i.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, Jeg låner lige dette emne lidt da jeg syntes det ligger lidt op af mit problem.

Kan forkerte sko være en stor faktor når det gælder skinnebensbetændelse? Jeg syntes jeg har prøvet alt med det efterhånden, og gang på gang ender det med at komme igen, har holdt længere pauser, startet op i det små og forsøgt at opbygge det langsomt forfra, men det ender altid med at komme igen, og jeg kan mærke det ikke er konditionsmæssigt jeg bliver nødt til at stoppe når jeg er igang, det er kun pga. det gør ondt.

Så altså, kan jeg være heldig måske at med andre sko / ved sådan en løbetest måske at kunne løse mit problem en gang for alle og prøve at komme videre i min træning og komme lidt længere end den grænse jeg hidtil ikke har kunnet komme over.

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, Jeg låner lige dette emne lidt da jeg syntes det ligger lidt op af mit problem.

Kan forkerte sko være en stor faktor når det gælder skinnebensbetændelse? Jeg syntes jeg har prøvet alt med det efterhånden, og gang på gang ender det med at komme igen, har holdt længere pauser, startet op i det små og forsøgt at opbygge det langsomt forfra, men det ender altid med at komme igen, og jeg kan mærke det ikke er konditionsmæssigt jeg bliver nødt til at stoppe når jeg er igang, det er kun pga. det gør ondt.

Så altså, kan jeg være heldig måske at med andre sko / ved sådan en løbetest måske at kunne løse mit problem en gang for alle og prøve at komme videre i min træning og komme lidt længere end den grænse jeg hidtil ikke har kunnet komme over.

På forhånd tak :)

altså jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men det kan da nok godt have noget med det at gøre.

du kan jo prøve at stille op til en løbetest.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hey

Okay, hvad kan det være det er dumt at starte på asfalt.. ?

Et hårdt underlag, giver nogle hårde belastninger på dine led, pga. de hårde stød de bliver udsat for, hver gang du tager et skridt. På et blødt underlag vil stødende selvfølgelig ikke være af samme karakter, og dermed også en fordel. Især hvis man døger med problemer, som f.eks. skindebensbetændelse.

Hejsa, Jeg låner lige dette emne lidt da jeg syntes det ligger lidt op af mit problem.

Kan forkerte sko være en stor faktor når det gælder skinnebensbetændelse? Jeg syntes jeg har prøvet alt med det efterhånden, og gang på gang ender det med at komme igen, har holdt længere pauser, startet op i det små og forsøgt at opbygge det langsomt forfra, men det ender altid med at komme igen, og jeg kan mærke det ikke er konditionsmæssigt jeg bliver nødt til at stoppe når jeg er igang, det er kun pga. det gør ondt.

Så altså, kan jeg være heldig måske at med andre sko / ved sådan en løbetest måske at kunne løse mit problem en gang for alle og prøve at komme videre i min træning og komme lidt længere end den grænse jeg hidtil ikke har kunnet komme over.

På forhånd tak :)

Forkerte sko kan sagtens spille ind. Hvis man oftest løber på asfalt, skal man have en sko med høj stødabsorbering. Sko laves endda til udelukkende asfaltsbrug, eller til løb i skov osv. osv. Så se af at få lavet en løbetest, og få fundet de rigtige sko. Det er heller ikke smart, at sætte sommdæk på sin bil om vinteren :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vil lige smide min erfaring med. Jeg har samme problem som DeerInHeadlights og måtte sidde med is på knæet efter hver træning.

Jeg fik lavet en løbetest ved Løberen; Super kompetent vejledning!!! Resultatet blev et par New Balance 858 og nu efter en måned med dem på mærker jeg ikke mere til det dårlige knæ. :smile:

Så jo, skoene betyder RIGTIG RIGTIG meget

Rigtig god løbetur :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Husker du at varme op rigtig op, start ikke med løb men gå f.eks. min. 5 min kontrollere dine skrit (tekning med lande på hælen eller anden teknik lande på forfoden "Poseløb") derefter let løb.

jeg mener at det kun er erfaringene løbe som kan starte opvarmning med let løb. nybegynder skal passe på.!

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share