Korsbåndsskade og overvægtig


ung og overvægtig
 Share

Recommended Posts

Hej.

Nu har jeg efterhånden søgt rundt over det hele på nettet, efter information ang. korsbåndsoperation og overvægt..

Jeg kom til skade i septemer 2007. Jeg ødelagde min menisk og mit forreste korsbånd.

Jeg er blevet operet for min menisk for ca. én måned siden, og er lige startet på fysioterapi. Da jeg sagde til min fys. at jeg først kunne blive opereret for mit korsbånd, når jeg havde tabt mig og trænet min knæmuskulatur op€, det sagde min kirurg. Fyssen kiggede meget mærkeligt på mig, da jeg sagde jeg skulle tabe mig.

Jeg er overvægtig, og jeg er i gang med at tabe mig. Men det er ret svært, da mit knæ er ekstremt ustabilt. Jeg knækker sammen, hvis jeg træder det mindste forkert, jeg har ondt i knæet efter jeg har cyklet.

Jeg vil høre om der er nogle der ved om der er en standard vægt man skal veje som maximum. Og tror I man godt kan finde nogle der vil operere mig, selvom jeg er overvægtig. Jeg har nemlig overvejet at få en second opinion...

Mange tak på forhånd...

Ung og overvægtig.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nu har jeg efterhånden søgt rundt over det hele på nettet, efter information ang. korsbåndsoperation og overvægt..

Jeg kom til skade i septemer 2007. Jeg ødelagde min menisk og mit forreste korsbånd.

Jeg er blevet operet for min menisk for ca. én måned siden, og er lige startet på fysioterapi. Da jeg sagde til min fys. at jeg først kunne blive opereret for mit korsbånd, når jeg havde tabt mig og trænet min knæmuskulatur op€, det sagde min kirurg. Fyssen kiggede meget mærkeligt på mig, da jeg sagde jeg skulle tabe mig.

Jeg er overvægtig, og jeg er i gang med at tabe mig. Men det er ret svært, da mit knæ er ekstremt ustabilt. Jeg knækker sammen, hvis jeg træder det mindste forkert, jeg har ondt i knæet efter jeg har cyklet.

Jeg vil høre om der er nogle der ved om der er en standard vægt man skal veje som maximum. Og tror I man godt kan finde nogle der vil operere mig, selvom jeg er overvægtig. Jeg har nemlig overvejet at få en second opinion...

Mange tak på forhånd...

Ung og overvægtig.. :smile:

For det første er du vel nødt til at fortælle PRÆCIST hvor overvægtig du er, det ord kan nemlig indeholde ganske mange variationer.

(højde,vægt, fedtprocent og lign..)

For det andet vil jeg mene at med mindre du er sindsygt overvægtig så er det ikke selve operationen, men genoptræningen før og efter operationen der vil være problemet.

Det er ganske normal praksis iøvrigt at man skal træne før operationen ellers kan man forvente et dårligere resultat af operationen. Dvs din muskulatur skal være trænet ganske betragteligt før du bør blive opereret. Da jeg ikke kender din vægt så må jeg give kirurgen ret i at vægttabet kan have en betydning for din succes med operationen.

Og som kommentar til din træning så kan du formentlig hente store resultater vægtmæssigt ved at justere kosten i første omgang. Og hvis vægt belastning forårsager smerter og ubehag så kan du med fordel prøve at svømme baner.

Håber du kan bruge dette.

Hilsen Gribben

Link to comment
Share on other sites

Hej Gribben.

Mange tak for svaret..

Jeg har ingen anelse om fedtprocent, den havde nok været meget god at have..

Men jeg har en BMI der siger 35+.

Jeg er i gang hos en fys. hvor jeg genoptræner efter menisk skaden, men også til en fremtidig korsbåndsoperation..

Jeg har ændret livsstil, efter jeg fik af vide at jeg skulle tabe mig.

Jeg spiser meget sundere, og prøver at cykle til det gør ondt..

Men det er ret svært at komme af med overvægten, da man ikke kan de samme ting som før hen..

Jeg har intet problem med hjerte, lunger eller andet.. Er faktisk sund og rask, det er kun vægten der er et problem.

Jeg er meget motiveret til at få bugt med vægten, men igen det manglende korsbånd mangler..

Jeg har overvejet at gå til mig læge eller fys. for at høre hvad de siger til en operation, muligvis til sommer/efterår...

Ung og Overvægtig..

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Når jeg efterspurgte fedtprocent var det fordi, jeg er nødt til at have nogle hardcore data om din "påståede" overvægt hvis jeg skal have en chance for at vurdere den iforhold til gener fra en operation. Et bmi er godt til at vurdere en befolkningsgruppe men mindre godt til at vurdere enkelt personer. Eksempelvis vil en meget muskuløs mand godt kunne have et bmi i den høje ende og en lav fedtprocent.

Jeg ved ikke om du er tilbage holdende fordi du synes det er lidt flovt eller noget i den stil, men jeg har ingen fordomme og jeg ved at der findes mange andre her på forummet som selv kæmper med overvægt. Nogen af dem nyder rigtig stor respekt her på mol.

Hvis jeg rammer ved siden af her så se blot bort fra dette.

I teorien er det let at komme af med sin vægt:

Udregn dit daglige kalorie behov. Sæt dit indtag under dette og så går det helt af sig selv. (bemærk træning øger kal forbruget/behovet))

I praksis vil der være rigtigt mange problemer forbundet med dette. Jeg vil foreslå dig at søge på nogle af de vægttabs tråde der findes her på mol hvor folk har fået hjælp og svar på rigtigt mange spørgsmål vedr. hvordan man bedst griber det an.

Mht til lige netop din situation, så vil jeg gerne støtte op om din ide med at tage kontakt til din læge og så få en aftale om hvormeget han synes du skal tabe dig før en operation vil have god effekt.

Gribben

Link to comment
Share on other sites

Hej, igen igen..

Efter jeg har tabt mig små 10 kg. er jeg nu nede på 117kg.

Jeg ringer her i næste uge til min læge, for at høre hans mening om tingene..

Jeg ved godt selv, at jeg få mere ud af en operation hvis jeg ikke var overvægtig. Men jeg synes bare det er svært at tabe sig, alene med kosten. Jeg har allerede skåret alt usundt fra. Jeg starter om morgen med et glas blendet jordbær og mælk, med en grovbolle til. Til formiddag spiser jeg 2 stk. frugt. Til frokost en gang tun med salat, tomater, agurker og peberfrugt, dertil 4 gulerødder og en grovbolle. Til aften variere det meget.. Kommer an på hvad mine forældre vælger at lave. Men jeg spiser det de bliver serveret, bare i mindre portioner og en anden priotering af de forskellige råvare...

Men er så dårlig til at tælle kaloriere, så det kommer jeg nok ikke til at gøre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share