Pulstræning/løb


Avenue
 Share

Recommended Posts

Hej

Hjælp til pulstræning!!!!!

Jeg har investeret i et pulsur da jeg gerne vil flytte min syregrænse (udholdenhed) en del. Jeg har længe haft problem med at, jeg hurtigt når min syregrænse. Og det er både i muskler samt min vejtrækning, som går totalt i baglås. Jeg har også svært ved at "æde" mig selv når jeg er i gang med spinning eller løbetræning, så kommer min hjerne med dårlige undskyldninger som fx. "ahhh, skal jeg lade som om jeg blev skadet, så jeg kan gå den sidste vej" eller andre dumme undskyldninger bare fordi det gør ondt og jeg er presset.

Jeg måler 180 cm. Og vejer ca. 74 kg., så jeg ser ikke min vægt som et problem.

Min hvilepuls er ca. 49 mens min maxpuls er på ca. 195.

Jeg ønsker at træne intervaltræning, men hvad skal min puls lige på når jeg kører intervallerne for at få mest ud af træningen. Jeg har kigget meget rundt på nettet uden dog at finde noget intervalprogram. Nogen, som kan hjælpe??????

Link to comment
Share on other sites

Med den hvilepuls bør du faktisk være i ret god form..

Altså, det mest konditionsfremmende træning du kan lave, er træning så tæt på maxpuls, som muligt. Pure simpelt. Så hvis du opbygger et program hvor du ligger på 90-95% af max i dine intervaller og måske går ned på 70-75% når du slapper af. Det er sådan lidt individuelt hvor længe man kan holde så høj en puls, og det vil jo også ændre sig.

Link to comment
Share on other sites

Med den hvilepuls bør du faktisk være i ret god form..

Altså, det mest konditionsfremmende træning du kan lave, er træning så tæt på maxpuls, som muligt. Pure simpelt. Så hvis du opbygger et program hvor du ligger på 90-95% af max i dine intervaller og måske går ned på 70-75% når du slapper af. Det er sådan lidt individuelt hvor længe man kan holde så høj en puls, og det vil jo også ændre sig.

Det er en sandhed med modifikationer... Du skal ligge så lang tid så muligt så tæt på max puls så muligt. Indenfor denne tommelfinger regel kan du så tilrette din træning - om det er intervaller eller kontnuerligt arbejde er underordnet.

Det vil belaste kredsløbet (primært) hjertet, hvilket vil øge din iltoptagelse, der generelt er den begrænsende faktor under udholdenhedsidræt.

Du kan evt. kigge på denne artikel, der er ret enkel og yderst fornuftig træning...

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...en_nemme_maade/

Alternativt vil jeg anbefale dig, at gøre dig dine egne erfaringer, da ens evne til arbejde ved høj puls er meget individuel

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Ja, ud fra min hvilepuls på 49 er jeg i god form, men jeg løber 2400 meter på 10.45 så det er over 1 min. langsommere end når jeg er i form, og når jeg er i form så løber jeg den på 9.05 og det er ikke engang specielt hurtigt.

Det må da være svært at komme helt op på de 90-95% ved de første intervaller, ellers ender det med man løber intervaller på flere kilometer. Intervaller skal vel kun være på 300-500 meter....

Link to comment
Share on other sites

Det er en sandhed med modifikationer... Du skal ligge så lang tid så muligt så tæt på max puls så muligt. Indenfor denne tommelfinger regel kan du så tilrette din træning - om det er intervaller eller kontnuerligt arbejde er underordnet.

Det vil belaste kredsløbet (primært) hjertet, hvilket vil øge din iltoptagelse, der generelt er den begrænsende faktor under udholdenhedsidræt.

Du kan evt. kigge på denne artikel, der er ret enkel og yderst fornuftig træning...

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...en_nemme_maade/

Alternativt vil jeg anbefale dig, at gøre dig dine egne erfaringer, da ens evne til arbejde ved høj puls er meget individuel

@Yetti

Takker....!!!

Ja, jeg må bare ud og prøve mig frem med nogle intervaller, så jeg kommer så tæt på min maxpuls som muligt. Vil du anbefale de 70 % imellem intervallerne? Vil min maxpuls også ændre sig ligesom min hvilepuls vil når jeg kommer i bedre form???

Har I forstand på pulsuret af mrk. Polar????

Link to comment
Share on other sites

Intervaller kan være imellem alt fra 100-1000 meter.(eller mere).

Hvis du feks løber interval på 800 meter, er du sikker på at din puls er oppe hvor den skal være, og

så er det bare et spørgsmål om viljestyrke til at holde den oppe.

Prøv et løbebånd, der "skal" du bare følge hastigheden, udenfor er det dig selv der skal have viljen.

Løb sammen med andre, evt atletikklub.

Link to comment
Share on other sites

@Yetti

Takker....!!!

Ja, jeg må bare ud og prøve mig frem med nogle intervaller, så jeg kommer så tæt på min maxpuls som muligt. Vil du anbefale de 70 % imellem intervallerne? Vil min maxpuls også ændre sig ligesom min hvilepuls vil når jeg kommer i bedre form???

Har I forstand på pulsuret af mrk. Polar????

Jeg tror, du har misforstået noget, man kan sagtens lave intenst arbejde ved kontinuerligt arbejde... 20-30 minutter ved 85-90 procent af maksimal puls kan være lige så effektivt, hvis ikke mere effektivt end en række intervaller, så intervaller er altså ikke guds gave til bedre iltoptagelse...

Generelt snakker vi - jo højere intensitet jo lavere varighed, hvor begge faktorer afhænger af, hvad dit mål er udover forbedring af kondition..

Ang. pauserne er det igen individuelt, om hvor godt du restituerer mellem intervallerne osv. Intensiteten mellem pauserne afhænger af pausens længe og intensiteten af det foregående interval, så det kan være 70 % af max, men hvis du kører nogle rigtig hårde intervaller, skal du nok snarere kravle videre i pauserne :devil: Så igen skal du ud at have noget erfaring på din egen krop.

Nu findes der en lang række modeller af mærket Polar, så ja de basale funktioner har jeg ok styr på, men hver enkelt models specifikke funktioner nej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share