Løbebånd vs. landevej


henrik b
 Share

Recommended Posts

Jeg er for nylig begyndt at udskifte en del af min spinning/hometrainer/landevejscykling ud med løb, primært på grund af den meget større fleksibilitet det giver, kombineret med stort udbytte pr. tidsenhed. Man kan altid have et par løbesko med i tasken, hvis man rejser eller tage en tur før/efter arbejde, det er ikke altid det kan lade sig gøre med cyklingen.

Jeg har efterhånden været i gang i et par måneder, men kæmper endnu lidt med at få noget regelmæssighed i turene. I den forbindelse er jeg løbet ind i (no pun intended :tongue: ) en ret stor forskel på min ydeevne på hhv. løbebånd og landevej. På løbebånd kan jeg uden de store problemer løbe 30 min. med en gennemsnitlig fart på 5 min/km, og kunne sikkert både løbe hurtigere og/eller længere, hvis jeg pressede mig. Jeg løber uden stigningsprocent på båndet og med en fart mellem 11 og 15 km/t.

Mine landevejsture finder sted på Vestsjælland, hvor der stort set ikke er et stykke vej der går fladt ligeud, men da jeg starter og slutter samme sted, må den samlede distance hhv. op og ned være lige. Jeg har indtil videre ikke været i stand til at løbe mere end 2 km uden at måtte holde en lille pause og gå. Der bliver naturligvis længere mellem det er nødvendigt, men ikke desto mindre føles en udendørs løbetur ulige meget hårdere end en tur på løbebånd. Mange jeg har talt med oplever det modsatte, altså at løbebånd er hårdere end udendørs.

Er der nogen der har noget input til, hvordan jeg kan få de to oplevelser til at passe bedre sammen, eller rettere sagt, hvordan skal jeg bruge løbebåndet for at det kommer til at ligne udendørs træning mere.

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Har haft samme oplevelse som dig.

Mener at løbebåndet indbyder mere til en mellemfodslanding med hurtigt afsæt og kort skridtlængde.

Prøv at lande mere på bagfoden og rulle frem med længere skridtlængde. Det drejer sig nok om, at du skal lære at løbe på hårdere underlag.

Hilsen Henrik

Link to comment
Share on other sites

De tre hovedfaktorer, der gør udendørs løb hårdere er:

- Terræn

- Vindmodstand

- at man også skal flytte overkroppen fremad og ikke kun benene.

For at modsvare fladt udendørs løb skal man stille hældingen på løbebåndet på 1 pct. eller lidt mere.

Idendørs kan motivationen og varmen gøre at man psykologisk ikke presser sig selv i samme omfang. Desuden er den mest effektive løbestil udendørs og indendørs ikke den samme. På båndet opnår man mindst muligt energiforbrug ved at følge båndets bevægelser nøje og holde overkroppen ret stationær. Det er derfor en tilvænningssag at løbe optimalt på et løbebånd.

Løber man meget urytmisk ift. løbebåndets hastighed kræver det mere fremadrettet energi end ellers, da afsætseffekten fremad begrænset af at benet trækkes bagud. Nogle får derfor oplevelsen af at det er hårdere på et løbebånd.

Link to comment
Share on other sites

Udover hvad JanD skriver, kan en medvirkende effekt også være at du simpelthen giver den mere gas og dermed hurtigt kører død når du ikke har løbebåndet til at bestemme din hastighed.

Det døjede jeg i hvertfald meget med i starten.

Bakkerne gør det altså også meget hårdere.

Link to comment
Share on other sites

Mine landevejsture finder sted på Vestsjælland, hvor der stort set ikke er et stykke vej der går fladt ligeud, men da jeg starter og slutter samme sted, må den samlede distance hhv. op og ned være lige.

Det er altid hårdere at løbe i kuperet terræn end fladt terræn, ligemeget om det går ligeligt op og ned. Det er i hvert fald min erfaring :)

Når man løber ned ad skal der bruges energi på at bremse, hvilket gør at du ikke sparer den ekstra energi du brugte på at løbe op ad bakken

Link to comment
Share on other sites

Når man løber ned ad skal der bruges energi på at bremse, hvilket gør at du ikke sparer den ekstra energi du brugte på at løbe op ad bakken

Er det videnskabeligt bevidst? Eller skal du bare lære den rigtige teknik til at løbe ned af med. men ja du bruge mere energi på at løbe op og ned end bare flad vej, men man behøver ikke at bremse sig selv ned af :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er det videnskabeligt bevidst? Eller skal du bare lære den rigtige teknik til at løbe ned af med. men ja du bruge mere energi på at løbe op og ned end bare flad vej, men man behøver ikke at bremse sig selv ned af :4thumbup:

Arhh. Hvis bakken er stejl nok er man nødt til at bremse ved landing ellers har du aldrig prøvet en "rigtig" bakke :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Arhh. Hvis bakken er stejl nok er man nødt til at bremse ved landing ellers har du aldrig prøvet en "rigtig" bakke :tongue:

Undgå at læne dig bagover, du skal nærmest være vinkelret på fladen, og bevæg benene så hurtigt du kan(skal). Op på tæerne, hvis du kan. Og ja, det kan godt kræve nogle krafter, men det er en forrygende fornemmelse, når man har lært at "flyve" ned af bakker.

Men ja, de kan godt blive for stejle (og for ujævne). :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share